Mind meghalunk…
Az autógyártók nem a megmentésünket akarják, hanem a pénzünket. Ezért azt mondják, amit szerintük hallani akarunk, és nem fognak helyettünk gondolkodni.

Ismerőseim meg-megkérdeznek, milyen autót vegyenek. Erre nincs jó válasz azon kívül, hogy amelyik tetszik, ám manapság még ennél is gyakrabban felmerülő kérdés, hogy most akkor tényleg az elektromos autó-e a jövő. Hogy mit tegyen, aki szeretne tisztábban, kisebb „lábnyommal” élni. Ezt még nehezebb megválaszolni.
Leginkább azért, mert azok a források, ahol megpróbálhatnánk utánaolvasni, az esetek túlnyomó többségében elfogultak. Valószínűleg azért, mert az ügy annyira fajsúlyos, hogy a vitából küzdőtér lett, ahol a lehető legerősebb érveket kell felsorakoztatni, hogy az igazunk megálljon a lábán. Így, megbízható adatok híján hitbéli kérdés lett a dologból, azaz választunk egy olyan hangadót, akinek szívesen hiszünk és elkezdünk az ő véleményéhez igazodni. Úgyhogy most elmondom az enyémet.
Gyakorlatilag mindannyiunk életét meghatározza a fogyasztói társadalom ígérete, miszerint: ha keményen dolgozol, a fizetéseden kellemes életet vásárolhatsz magadnak. Ám a kapitalizmus a klímaválságra nem igazán tud jól reagálni, legyen bármennyire őskommunista tempó ilyet mondani. Mondok egy példát. Az Európai Unió törvényhozói számára központi kérdés az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának visszaszorítása, és nem csak úgy hasból törvénykeznek, hanem komoly felmérések nyomán. Ezek a mérések kimutatták, hogy hiába szigorítják a károsanyag-kibocsátási normákat, a teherautók és buszok CO2 termelése továbbra is folyamatosan növekszik.
Az ok mindenkinek nyilvánvaló, aki megnézi a helyi szupermarketben, honnan jön a gyümölcs: az emberek és áruk EU által garantált szabad mozgása jó az üzletnek, ezért folyamatosan nő a közúti forgalom. Innen tehát világos, hogy egyedül az hozna drasztikus javulást CO2 témában, ha ezt beszüntetnék, és megint csak helyben termelt zöldség, gyümölcs és hús lenne a polcokon, mint ötven éve. És helyben készülne a ruha, a tévé, meg a mobiltelefon is.

Ezt azonban gyakorlatilag senki meg sem említi, még a kizárólag bringázó hipszter szuperzöldek sem, mert elmozdíthatatlan nullpontnak tekintjük a már kiharcolt kényelmünket. Tudós koponyák szerint persze eljön majd ez a változás magától, amikor már nagy lesz a baj, és fontosabb fogyasztói elvárás lesz a tisztaság, mint a kényelem. Akkor majd a törvényhozók fognak tudni reagálni, mert ki fogja kényszeríteni a választói akarat. Ám ameddig a kataklizma el nem jön értünk, addig a választóknak (igen, nekem is) a kényelem, a jó élet lesz a legfontosabb, tehát addig nincs más eszköz, mint az ipari termelés vegzálása még szigorúbb kibocsátási normákkal. És persze jönnek az olyan ötletek is, mint a felsővezetékes autópályák, meg a fogyasztáscsökkentő robotpilóták – bármi, csak a mindennapi avokádónkról ne kelljen lemondani.

Persze az is igaz, hogy ez egyszer már bevált, amikor az ózonlyuk volt az aktuális mumus. Hűtők, klímaberendezések és hajtógázos flakonok technológiáját kellett módosítani, ami nem hangzik valami nagy dolognak, mégis csak akkor történt meg, amikor már látható, bizonyított volt a baj. Ez végül még pont az utolsó előtti pillanat volt, az ózonréteg ismét megvastagodott, ha jól olvasom a híreket, emiatt már nem kell aggódnunk. De ehhez nem volt elég a fogyasztói szokásokat befolyásolni, nem volt elég, hogy a bolygónkért aggódók lemondjanak a hajlakkról. Ehhez az kellett, hogy a gyártókat törvényi erővel technológiaváltásra kényszerítsék. Tehát most is ilyesmivel próbálkozunk.

Csak az a baj, hogy a klímaváltozás kérdése ennél sokkal bonyolultabb. Hiába vesz valaki elektromos autót, ha reggelente spanyol eperből és lengyel almából készül a betevő smoothie egy kínai robotgépen, nem lesz sokkal tisztább (ha egyáltalán), mint akinek ugyan csak egy kopott F Astra kombira futja, de nem jár vele sokat, és mindent a kertből hoz be, vagy a környékbeli kistermelőktől veszi. Ha ugyanúgy autóval oldjuk meg a napi rutint, ugyanúgy kamionokkal a napi betevőt, és konténerszállító hajókkal a karácsonyi ajándékot, akkor hiába próbálunk előre menekülni a tisztább technológiák irányába, hétmilliárd embernél kevés lesz a CO2-kibocsátás elegendő mértékű visszaszorításához.

Na jó, legyünk igazságosak, valamit azért hatnak ezek a tisztább technológiák is. A magyarországi árampiac forrásait figyelembe véve egy elektromos autó elvan 60-70g/km széndioxid-kibocsátással, ami nagyjából fele-kétharmada a legjobb dízelekének, tehát valóban kevésbé szennyez. De nem nullán, és akkor meg pláne nem nullán, ha beleszámoljuk az akkumulátorgyártás és a többi szükséges folyamat környezet-terhelését. Ezzel szemben az az autó, mely nincs beindítva, nullán szennyez. Egyszerű a matek: 5000km egy 300 g/km kibocsátású hobbiautóval annyi, mint huszonkétezer km egy elektromos csodával. És persze akkor még mindig csak az autózást néztük, miközben a teljes közúti forgalom, autók, kamionok, buszok, mentők, rendőrök és tűzoltók együtt, pesszimista számítások szerint is, csak az uniós CO2-kibocsátás egynegyedéért felel.
Ha szeretnél tisztább életet, akkor nem az számít elsősorban, milyen kocsid van. Hanem hogy mikor és mire használod. Hol laksz, milyen messze a munkahelyedtől, milyen messze a gyerek iskolájától. Mivel fűtesz, mennyire szigetelt a házad-lakásod, hogy használsz-e feleslegesen áramot. Hogy hol vásárolsz, honnan érkezik a termék, amit veszel. Mit csinálsz a szeméttel, komposztálsz-e.
A valódi nulla szinte elérhetetlen az erdei remeteségen innen, de nagyon sokat tehetünk egészen egyszerűen azáltal, hogy nem tekintjük életmódunk, napi szokásaink adottnak, újragondolunk mindent. És cserébe lelkiismeret-furdalás nélkül szólhat az a hobbiautó, égetheti a benzint azon az néhány kiruccanáson kedvére, mert a világ nem attól lesz tisztább, ha azon az évi tíz-húsz pihenőnapon megtett pár ezer kilométeren spórolsz. Hanem attól, ha a többi háromszáz napon olyan napirendet és szokásokat alakítasz ki, amiben a kényelem csak a második kérdés.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen
Uberes robotaxi lehet az ID. Buzzból.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
