Szemetelni virtus dolga, bármit is mond Kálmán Olga!
Ha úgy nézem, a szemetelés végül is hatékony szórakozás: egy röpke mozdulattal kidobunk valamit az autóból, aminek a látványa utána akár több ezer arra közlekedő embert is felbosszant. Legszebb öröm a káröröm. De már akkor is megérte, ha csak egyetlen ember húzza fel magát. Egy ilyen pedig egészen biztosan akad széles e hazában: én.

Szemetelni egyáltalán nem szükséges, nem is elkerülhetetlen. Ráadásul több szempontból is nagyon káros, rendes ember már csak ezért sem teszi. Gondolnánk. Közben meg úgy néz ki az ország, mintha egyenesen kötelező lenne eldobálni a megunt, vagy (sokszor csak látszólag) értéktelenné vált holmikat, legyen szó pillepalackról, vagy platós ZIL teherautóról.
A szemetelés nálunk össznépi szenvedély, ami mögött nincs józan megfontolás, miként nincs ilyen a dohányzás, az italozás, vagy fehér porcsíkok vékony hengerré formázott húszezer forintosokon keresztül történő felszívásában sem. A szenvedély-jellegről győzhet meg az is, hogy minél jobban tiltják, annál jobban burjánzik: bizonyára vannak olyanok közöttünk – tartok tőle, szép számmal – akiknek csak fokozza szemetelési hajlamát a vele járó kockázat. Gondoljunk bele, milyen izgi lehet:
- Lajoskám, akkor holnap este kivisszük az öreg hűtőt az erdő alá?
- Kimehetünk, Bélám, csak akkor tegyük már be a furgonba az üres tévédobozt, meg a leégett villanymotort is!
- Oké! Csak arra ne járjon valaki!
- Ugyan már, a hatóság este nem mozog, ha ismerős jön, nem szól semmit, ha meg valami zöld köcsög kötekedne, megverjük, mint a lovat!
És már meg is van az esti program: egy kis autózás, egy kis környezetszennyezés, utána pár sör a haverokkal.

A nagyobb volumenű illegális lerakók ma már gyűrűként vesznek körbe számos települést, de egy-két kedvenc helye még a legkisebb falunak is van. És mindez akkor, amikor elvileg, sőt, egyelőre még gyakorlatilag is minden településen van rendszeres szemételszállítás, évente legalább egyszer lomtalanítás, és a kukába nem férő plusz szemetet is elviszik pár száz forintért. A faluvégre, az erdőszélre, a határba kidöcögni sokszor többe kerül az üzemanyag miatt, mint rábízni a hulladékot a kukásokra – de a magyar embert ez sem zavarja, inkább választja a drágább illegalitást.
Most persze nem a nagy tételben bűnöző, építési sittet tonnaszám leborogatókra és a veszélyes hulladékot hordószám lepakolókra gondolok, nekik már anyagilag is megéri a kockázat. Ami engem illet, szívesen végignézném, ahogy a tisztelt hatóságok visszaszállítják és leborítják a telephelyükre a cuccot. Na jó, bevallom, szívesebben végignézném azt, ahogy a seggükbe feldugják az egészet, de persze nem élőben, csak a híradóban, elvégre félig-meddig még kultúrállamban élünk.
A települések körüli hulladékgyűrű mellett a másik jelentős szemetelési tetthely az úthálózat – ráadásul ez látványosabb is, hiszen szó szerint jobban szem előtt van. Kezdjük az apróbb bűnökkel. Megkockáztatom a kijelentést, hogy autós ember nincs már a Kárpát-lavórban, aki a cigarettacsikkeket az autó hamutartójában gyűjtögetné, maximum a jobb érzésű kisebbség ott nyomja el.
Aztán kibasszintja az ablakon.

Akárcsak a többséghez tartozók, akik parázzsal együtt pöccintik ki, sőt, előtte még egy jó hosszút bele is szívnak. És szinte mindegy nekik, hogy esős úttestre repül, ahol legalább gyorsan elalszik, vagy biciklis ölébe, babakocsiba, buszmegállóban üldögélő fiatal nő dekoltázsába.
- Istenem, mennyi amatőr - gondolná az ilyen megveszekedett csikkdobáló vérfarkas, ha a visszapillantójában meglátná a tömegkarambolt, amit a csikkjével okozott. – Hiába na, ezek nem tudnak vezetni - mosolyogna önelégülten, és egy padlógázzal elegánsan maga mögött hagyná a tetthelyet.
A csikkre persze mondhatjuk, hogy meg se látszik. Pár négyzetcenti könnyen foszló papír, meg félgrammnyi természetbarát dohány semmi ahhoz képest, hogy a pillepalackok ezer év alatt se bomlanak le. Márpedig azokból, meg alumínium üdítősdobozokból, továbbá nejlonzacskókból irdatlan mennyiség díszíti a padkákat, árkokat, az út menti növényzetet. Ezek a többnyire látványosan dizájnolt, a boltok polcain magukat kellető tárgyak az út mellett már csöppet sem szépek, egészen egyszerűen azért, mert nem odavalók. Viszont sokáig ott maradnak.

Hulladékok lebomlási ideje:
- Papír: 2-5 hónap
- Pamutruha: 1-5 év ( A nedves talajba elásott cellulóz évekig nem rothad el. )
- Tejesdoboz: 5 év
- Nejlonzacskó: 10-100 év
- Pelenka: 50-100 év
- Konzervdoboz: 50-100 év
- Sörösdobozok műanyag karikája: 450 év
- Zöld üveg: 1 millió év
- Műanyag flakon: soha
(Forrás: Wikipédia)
Képzeljük el, amint egy szép tájban autózunk – nem nehéz, hiszen sok ilyenünk van szerencsére -, de efelett érzett örömünket földig rombolja, hogy minden húsz méteren a szemünkbe ötlik valami lelombozó látvány. Mintha végre hosszú csókra nyílna a világ leggyönyörűbb nőjének szája, akit régóta piszkosul kívánunk – és amint kiéhezett szánkkal közelítünk, a szép ívű, gondosan kirúzsozott ajkak mögött hirtelen felfedeznénk a szuvas, plakkos fogakat. Csókolózzon az ilyennel, akinek hét anyja van. Nos, ugyanígy teszi tönkre a sok szétdobált szemét az úti élményt.
Még nagyobb a baj, ha számunkra annyira természetes a szemetes táj látványa, hogy észre se vesszük. Itt születtem, ez a hazám, és így otthonos nekem. Gyanús ám, hogy rengeteg embernek nincs problémája a szanaszét terjedő szeméttel, sőt, kifejezetten igényli maga körül, különben nem telnének meg újra meg újra az egyszer (tízszer) már feltakarított illegális lerakók, nem töltődne meg ismét az árok a nagy ritkán összekapart és elszállított szemét után. És persze általában nem azok takarítanak, akik szemetelnek. Úgyhogy kinevezhetjük a környezet iránti igénytelenséget akár magyar karaktervonásnak is - attól nem lesz se elfogadhatóbb, se helyénvalóbb, és végképp nem lesz követendő. Aki gátlástalanul szemetel, az nem az én törzsem tagja (Kuka), van még hat másik (Szende, Szundi, Hapci, Morgó, Tudor, Vidor), tessék választani.

Egyébként, mielőtt azt képzelnénk, hogy a szemetelők úgy festenek, mint Drakula gróf, Freddy Krueger, a Nyolcadik Utas A Halál, vagy egy agresszív makákómajom, tisztázzuk, hogy a legtöbb szemetelőnek fénylő tekintete van, pozitív értelemben vett, harmonikus emberarca, álmai vannak, és azokban jól látja a szebb jövőt.
Mert, barátaim, a szemetelők mi vagyunk. Na jó, én nem annyira, de mit tagadjam, ifjabb koromban megbotlottam egyszer-kétszer-háromszor-négyszer. Összegyűrt süteményes papírzacskókkal dobáltam a helyközi buszt, nem hajoltam le az elhullajtott használt mozijegyemért, és képes voltam a szemetesből kibányászott furcsaságokból egy szép szívet kirakni a járdára a ház elé, ahol az imádott lány lakott. Ilyen a fiatal bika, amikor még tombol benne az adrenalinzulin meg az ösztrotesztoszteron. De már rég megkomolyodtam, tényleg. Nem vagyok tökéletes szemétfronton (se), de legalább törekszem rá. Kövessetek! Nem állítok fel tízpontos listát arról, hogyan nem kell szemetelni. Nem írok kiáltványt, nem kérek műsoridőt a tévékben, hogy Országos Nemszemetelő Programomat ismertessem.
A nem szemetelést úgy kell csinálni, hogy nem szemetelünk.
Ez tényleg ilyen egyszerű.
Ha mentálisan segít, esetleg gondolhatsz arra, amikor ki akarod dobni a gyorsbüfés zacskót a kocsiablakon, hogy jaj, hát mégse teszem, mert ha esetleg erre autózik a Koncz Suzukijával, és meglátja az út szélén heverő stanyiclit, frusztrált lesz szegény. Vagy, ha utálsz engem, gondolj arra, hogy valahányszor kihajítasz valamit az árokba, valahol a világban meghal egy színes szárnyú, indur-pindur pillangócska. Ugye, milyen szomorú?
A magyar szemetelés születése és felívelése vérzivataros évezredeken át
Szóval kérem, történelmi tanulmányaimból és levéltári kutatásaimból leszűrtem, hogy a magyar szemetelés az ősmúltunkban gyökerezik. Nem arról van szó, mint a többi szemetelő nép esetében, hogy modortalan-bárdolatlan-nemtörődöm köcsögök lennénk. Dehogyis! Mi, kérem, hagyományt őrzünk.

Az őskorban, de még az ókorban, sőt, tulajdonképpen a középkorban sem nagyon létezett a mai értelemben vett hulladék. Minden a természetből vétetett, és mivel nem lett alávetve durva fizikai és kémiai eljárásoknak, ideje lejártával oda is tért vissza. Hunor és Magor idején, a Magyar Paradicsomból való kiűzetésünk idején, és pláne előtte a magyarok nomád életmódot éltek. Ez témánk szempontjából azt jelenti, hogy ami hulladék keletkezett (főleg csak ételmaradék) azt az ideiglenes tábortól kicsit messzebb leöntötték a földre. A javát az állatok megették, a maradék csontokkal, egyebekkel meg végzett lassan az idő. Mire ismét arra jártak esetleg nomád őseink, a hulladéknak szinte nyoma se volt. Ez a módszer használhatónak bizonyult akkor is, amikor a Kárpátok hágóin átkelve megállapodtak, letelepedtek. Az istállók mellett vagy a kert végében kialakított szemétdombra kerülő állati ürülék, ételmaradék, kerti hulladék nemcsak hogy nem volt káros, de hasznot hajtott, hiszen trágyázták vele a földet, visszaküldve a körforgásba.
Ebbe a szagos, de mégis előnyös folyamatba vágta bele irdatlan bárdját a már akkor is hanyatló, ámde okos és kreatív Nyugat, azzal, hogy egyre nagyobb teret nyert a fémek (még nem nagy baj), az olajszármazékok (közepesen nagy baj) és a kemikáliák (szörnyű nagy baj) használata. Mert a konzervdobozt különösebb balhé nélkül megeszi a rozsda, de pár deci olajjal egy egész kút vizét tehetjük tönkre, a sósav meg nem tesz túl jót még a tehéntrágyának se, nemhogy a paradicsomágyásnak. Szóval, beszüremlett hozzánk a sok káros anyag és eljárás, de mi mélyen tiszteljük a hagyományainkat, és nem változtattunk a bevált módszereinken, amik szinte genetikai programmá váltak az évtízezrek alatt. Ami nem kell, elhajítjuk és kész. Mivel már szemétdombunk nincs, elhajítjuk ott, ahol épp kedvünk van.
Csakhogy, ha egy kocsis száz éve eldobott egy almacsutkát vagy egy szalonnabőrt az út mellett, annak a következő reggelre már nyoma se volt. Ha mi ma eldobunk egy félliteres pillepalackot, az még sok száz év múlva is itt járja köztünk földi útját, nem adja magát könnyen a természet emésztő erejének. Vannak persze megoldások erre a problémára, hulladékgazdálkodásnak hívják őket összefoglaló néven. De ezt is a Nyugat találta ki, kínlódjanak ők a szelektív gyűjtéssel, meg az ilyen időt rabló fasságokkal.
No pasarán! Ugocsa non coronat! Szemetelni virtus dolga, bármit is mond Kálmán Olga!
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
