Érdekes dolog a gázautózás. Sokan esküsznek rá, az LPG-hívek kitartóak. Nincsenek sokan, de masszív tábor. Valamiért ragaszkodnak a hajtásmódhoz, melynek tagadhatatlanul vannak előnyei: tiszta, egyáltalán nincs szilárdrészecske-kibocsátása, satöbbi, satöbbi. És olcsóbb. Ami komoly érv, mióta tudjuk, hogy a 300 forintos benzinár nem science fiction.
Ilyen emberek körében én is lelkessé válok, és eljátszok a gondolattal, tényleg, milyen jó is lenne beszereltetni a rendszert a kocsinkba – egyszerűen mert magával ragad a lelkesedésük. A gázüzemnél viszont nem egyértelmű a képlet, hogy megéri-e vagy sem, mint megtudtam Freeforce-éknál, akik nagyban végzik az átalakításokat. Vegyünk egy sarkított példát: adott egy budapesti valaki, aki sosem autózik három kilométernél többet, szeretné a kocsiját LPG-síteni, hogy megússza a szmogriadók kényelmetlenségeit. Sosem lesz elégedett: az LPG-s autó nem „tiszta gázüzemű jármű”, hanem benzin-gáz kettős üzemű. Vagyis a szmogriadó idején változatlanul nem közlekedhet.
Azt is érdemes felfogni az átépítés előtt, hogy hidegindításkor, illetve (beállításoktól függően) bizonyos helyzetekben a motor mindig benzinnel fog működni. Így például a hidegindítás utáni első egy-két kilométeren biztos. Vagyis az a literenként 100 forint haszon, ami elsőre kinéz, nem egészen ennyi. Más szavakkal: a használat módjától erősen függ a megtérülés. Aki sokat megy, és az utak között nem hűl ki teljesen a motor, annak megéri. Ilyenek például a taxisok, futárok, illetve akik sokat járnak hosszabb vidéki utakra. Külföldre is érdemes menni, de előtte jobb tájékozódni, hogy a célországban milyen csatlakozóval tankolódik az LPG , lehet, hogy kell vinnünk egy adaptert.
Az LPG-s autók köre minden egyes üzemanyagválság idején bővül, noha Magyarországon nem támogatják kiemelten, mint például Franciaországban, ahol adókedvezmény jár utána. Az LPG-barát országok (Hollandia, Németország is ezek közé tartozik) kötelezően odafigyelnek arra az EU-s ajánlásra, hogy az LPG ára ne haladja meg a benzinár 60 százalékát. Nálunk ez hol igaz, hol nem – most épp igen.
Az LPG-s átépítés következménye, hogy a gáztartályért fel kell áldozni a csomagtartó egy részét. Manapság a legnagyobb tartályok 100 literesek, az átlag 70-80 literes. Ezt a csomagtartóba kell beépíteni, ami veszteség, ráadásul gátolhatja a bővítést is, hiszen a háttámlák ledöntésekor ott marad akadálynak. A másik lehetőség a pótkerék helyére építhető gáztartály, ezek viszont kisebbek, általában 45-60 liter közötti a térfogatuk. Ilyenkor vagy hurcolja az ember a pótkereket a csomagtartóban (valamilyen tokban), vagy vesz egy defektmentesítő spray-t, ami az önmegnyugtatáshoz mindenképp elég.
A tartálykérdést azért lihegem túl, mert itt nincs üzemanyag-szivattyú, vagyis a gáznyomás tolja ki a cseppfolyós propán-butánt a tartályból. Emiatt azonban nem úgy működik a dolog, mint a benzinnél: egyrészt a tartály a kapacitása 80 százalékáig tölthető fel, és körülbelül ennek 10 százalékáig nyerhető ki belőle az anyag. Hogy leegyszerűsítsem: a demójárműként mozgósított Hummer H2 tulaja a százliteres tartályba hetvenegynéhány liternél többet nem tud tankolni.
Csakhogy – és itt a csavar – a modern LPG-s autó körülbelül tíz százalékkal fogyaszt többet gázból, mint benzinből. Legyünk realisták: ez többnyire gyakoribb tankolásokhoz vezet, mint amit benzinnel megszoktunk. Igaz, ha már nincs gáz, a rendszer átkapcsol és az autó megy tovább. Azokkal az elméletekkel pedig nem is érdemes foglalkozni, hogy biztonságos-e a gáztartály az autóban: a statisztikák szerint a benzintartály veszélyesebb, rendkívül szigorú követelményeket kell teljesíteniük a beépített részegységeknek, és azoknak is, akik beépítik. Tanulság: csak szakműhellyel álljunk szóba, akár beépítésről, akár javításról, karbantartásról van szó.
Az orosz gázstop következményei még túl frissek talán, de ki kell ábrándítanom mindenkit: az LPG, azaz a Liquified Petroleum Gas nem földgázból van, hanem a kőolajlepárlás mellékterméke. Tehát akkor kell félnünk az orosz medve rossz kedvétől, ha véletlenül a kőolajcsapot találja elzárni, ám a földgázviták az LPG-tnem érintik. Bár léteznek földgázüzemű személyautók (CNG − Compressed Natural Gas, azaz sűrített földgáznak hívják), ehhez itthon nem épült ki a kúthálózat, mint például Németországban. A másik különbség: a nálunk szokásos hőmérsékleteken a CNG nem cseppfolyósodik, míg az LPG igen, tehát a hazai kb. háromezer LPG-töltőállomáson valójában folyadékot tankolhatunk.
Azt hiszem, férfitársaim, magunk közt maradtunk. Végre megbeszélhetjük, hogy mi történik egy Hummerrel, ha elgázosítják. És mindez mennyibe kerül. Lapozzunk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
