Kiderült az igazság Toyota-motor ügyben
Az egész történet úgy kezdődött, hogy egy céges Toyota Auris 1.33-as motorját meg kellett bontani a magas olajfogyasztása miatt és kiderült, a hibát csak méregdrága motorfelújítással lehet megszüntetni. Az első cikk után számos levelet kaptunk, amelyben olvasóink elmondják, hogy velük is hasonló történt, pedig rendesen szervizeltették az autót.
Néhány hete hosszú cikket írtunk arról a Toyota Aurisról, amely alig több mint 200 ezer kilométer után már nem csupán csipegette, hanem egyenesen vedelte a motorolajat. Szervizbe vittük, ahol teljesen szétszerelték az 1,33 literes benzinest és kiderült, több helyen komolyan elkopott, így csak a teljes motorfelújítás szünteti meg a problémát. Mivel olvasóink több hasonló esetről számoltak be ennek az Aurison kívül a Yarisokban is gyakori motortípus kapcsán, nyomozni kezdtünk. Talán a nem megfelelő karbantartás? Netán a rosszul választott motorolaj az ok?
Kinyírták a Toyotát
A Toyota Aurisban még csak kétszázezer kilométer volt, de 500 kilométerenként lenyelt egy liter olajat. Szétszedtük és horrort láttunk.
Kézenfekvő volt, hogy megkérdezzük a Toyota-importőrt is, azonban a nyári szabadságok és egyéb dolgok miatt a válaszuk kicsit késett. Miután végül válaszoltak a kérdéseinkre, beszéltünk egy vevőszolgálati mérnökkel, hogy megfejtsük a korai motorhalál okát, és főleg, hogy megtudjuk mit lehet tenni ellene, mivel lehet megelőzni a gyűrű kokszosodását és a megnövekvő, extrém olajfogyasztást.
Már a motor szétszedésénél nyilvánvaló volt, hogy ez nem egy Zaporozsec-motor, beledobált, rossz illesztésű és hitvány anyagminőségű cuccokkal. Az NR motorkódos blokk egy korszerűnek tekinthető motorcsalád tagja, ahol az alacsony károsanyag-kibocsátás és az alacsony fogyasztás volt a tervezés elsődleges szempontja. Mérnökszemmel valódi pornó ez a kis benzinmotor: mindenhol csodálatos felületű öntvények, illesztett, forgácsolt alkatrészek és súrlódás-optimalizált felületek. A hengerfejben a vezérműtengelyek és környékük úgy néz ki, mint a pár évvel ezelőtti japán négyhengeres motorkerékpárok blokkjai. Vékony vezérműlánc, vékony szelepszárak, kis átmérőjű szeleprugók, magas anyagminőség és pontos illesztések mindenhol. Ez a változó szelepvezérlésű DOHC blokk tényleg mestermű, de akkor hol a hiba?

Minden végletekig optimalizált technikai eszköznek megírják a pontos üzemeltetési feltételeit. Ez így van egy motoros háti permetezőnél és egy versenyautónál is. Nyilván ez utóbbinál sokkal szigorúbbak az előírások, amelyeket be kell tartani, és ha kis hiba csúszik a dologba, a kár jelentős lesz, de minimum nem fog úgy teljesíteni a technika, mint az elvárható lenne. Minél különlegesebb, minél bonyolultabb a szerkezet, ez annál jobban igaz rá.
Ez a Toyota-blokk már nem az a hatvanas években konstruált bolondbiztos konstrukció, ami túléli az atomcsapást is, hanem egy feleannyit fogyasztó, de majdnem dupla akkora teljesítményű, kis tömegű, kompakt szerkezet. Azokhoz a motorokhoz képest erdei friss levegő jön ki a kipufogóján. A tömege pedig száz kiló alatt van.

Ennek persze ára van, amit meg kell fizetni, és szigorúbbak az üzemeltetési előírásai, melyeket be kell tartani. Az egyik ilyen előírás a motorolajra vonatkozik, és itt az első meglepetés: a Toyota szintetikus SAE 0W20 olajat ad meg a kezelési könyvben, amely tulajdonságait tekintve nagy hőtűrésű, de hidegen és melegen is nagyon híg motorolaj.
Nyilvánvalón ehhez fejlesztették a blokkot, így a csapágyhézagok, a gyűrűk illesztése és mérete is ehhez igazodik. A kezelési utasítás is egyértelműen megmondja, hogy ezt kell beletenni, ha pedig nem áll rendelkezésre, akkor rövid ideig használható a SAE 5W30-as viszkozitás osztályú motorolaj, feltéve, hogy a következő cserénél ismét a SAE 0W20-ast töltünk be.
A kezelési könyv ugyanezen lapján van egy táblázat is, amelyen a SAE 5W30 is egyértelműen szerepel a mi éghajlatunkra, így ez kicsit megtévesztő és félrevezető annak, aki csak a képeket nézi, ám nem olvassa el az egyértelmű szöveget.

Mi lehet a probléma, ha az 5W30-as olajat töltjük az 1.33-as Toyotába? Szinte biztosra veszem, hogy bizonyos üzemi körülmények között semmi. Ha például csak autópályán megyünk nagy tempóval, akkor a dugattyúgyűrűk hamar és biztosan elérik a tisztulási hőmérsékletüket, így nem kormolódnak be.
Ha azonban nem ilyen ideális körülmények között használjuk a Toyotánkat, hanem mondjuk városban, akkor a sűrűbb olaj nehezebben jut át az olajáteresztő gyűrű furatain, több időt tölt ott, kokszosodik, krakkolódik. Ez előbb-utóbb csökkenti az áramlási keresztmetszetet, az olaj egyre több időt tölt ott és egy önmagát erősítő kormolódási folyamat részévé válik az olajlehúzó, -áteresztő gyűrű.
A SAE 0W20-as viszkozitási osztályú olajjal ez vagy nem következik be egyáltalán, vagy sokkal szélsőségesebb, sokkal mostohább üzemi körülmények kellenek ahhoz, hogy mégis megtörténjen. Például csak rövid utak sok tízezer kilométeren keresztül, vagy egy rossz termosztát, ami miatt a motor nem melegszik fel, de persze a dugattyú és gyűrűi ekkor is elég melegek a kormolódáshoz.

Kimondhatjuk, hogy ez a súrlódásra optimalizált, gondosan tervezett motor érzékeny az olajválasztásra és a használat körülményeire. A Toyota hazai képviselete erre azt mondja, hogy a közel kilencezer itthon futó, 1.33-as motorral szerelt Toyota esetében ha valaki rendszeresen hivatalos szervizbe hordta az autóját, ennek ellenére mégis tapasztalja a megnövekedett olajfogyasztást, akkor a hibát akár garanciában, sőt, garanciaidőn túl, méltányosság keretében kijavítják.
Volt ilyen eset, de az eladott darabszámhoz képest elenyésző számban, ezért aztán visszahívást vagy hasonló szervizkampányt nem hirdetett a cég. A tapasztalat az, hogy a hivatalos szervizbe hordott autók esetében nagyon ritka a céges Auriséhoz hasonló meghibásodás, ezért nem tekintik konstrukciós hibának, bár ismerik a jelenséget.
Ennek oka lehet a megfelelő olaj használata, bár tény az is, hogy az általában drágábban dolgozó márkaszervizbe eleve csak újabb autók kerülnek, mert amikor egy kis Yaris már 200 ezer kilométernél jár, szinte biztosan magánműhelybe hordják.
Jogos a a kérdés, mit tehet most az, akinek 1.33-as benzinmotorral szerelt Toyotája van? Az első és legfontosabb, hogy ezek a motorok kapják meg a megfelelő SAE 0W20-as viszkozitású olajat. A csereperiódusok pontos betartása legalább ilyen fontos, és ha sokat megyünk városban, akkor minden második olajcsere előtt használjunk motorbeltér-tisztító adalékot. Ez segít a lerakódások eltávolításában, illetve a gyűrűk tisztán tartásában. További fontos, de néha nehezen betartható dolog, hogy az autót ne használjuk rövid távokra, mert olyankor a motor nem éri el üzemi hőfokát. Ekkor nem csak a kormolódás, de a kopás is hatványozott lesz és a javítás biztosan többe kerül majd, mint a tömegközlekedési bérlet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
