Lézerrel fogunk világítani

2015.02.26. 06:55 Módosítva: 2015.02.27. 12:59

Már írtunk a led fényszórók térnyeréséről, valamint bemutattuk, mit tud az egyik csúcs, a Mercedes Multibeam led. Ezek létező és rendelhető lámpatestek, a gyártók általában felárért kínálják modelljeikhez. A felső prémium kategóriában azonban még rátettek egy lapáttal: megjelent a lézer led fényszóró.

Az Osram készített először járműbe is szerelhető lézer fénydiódát, a technológiát LARP-nak nevezte el. A betűszó a Laser Activated Remote Phosphor szavakból jön össze, és tökéletesen fejezi ki a dolog műszaki hátterét. Egy szemre is veszélyes kék lézer dióda világítja meg az elé helyezett foszforlemezkét, ami a fényt bontja, és fehérré alakítja. A rendszer nagy előnye a magas fényintenzitás mellett, hogy lencsével és parabolatükörrel is nagyon pontosan irányítható. A jármű látóterében megjelenő tereptárgyra vetítve kiegészítő fényszóróként üzemel, amivel egy gyalogost, vagy egy útra tévedt állatot akár 600 méter távolságból is megvilágíthatunk. Az elektromos teljesítményfelvétele viszont bőven 10W alatt marad.

Ingolstadtban, az Audi gyárban 5,4 millió euróból építettek egy föld alatti 120 méteres sötétkamrát, ahol a legújabb fejlesztéseket tesztelik. A fejlesztéssel foglalkozó mérnökök nemcsak a lézerlámpát, de a járművilágítás összes fajtását, a hátsó fényeket és a belső tér megvilágítását is itt fejlesztik, tesztelik.

Míg korábban csak világítás és láthatósági funkciója volt például egy nappali menetfénynek, ez mára a jármű megjelenésének fontos része. Egyes nézőpontok szerint fontosabb, mint a hűtőmaszk, hiszen rossz látási viszonyok között is felismerhető egy Audi az első vagy hátsó világítótest formájáról, illetve a nappali menetfény alakjáról. Típuson belül is megkülönböztetik a modelleket a nappali menetfény formájával, az Audi TT Coupé nappali menetfényének két-két függőleges szegmense a LeMans-i versenyautó fényeit idézi, a Q7-es dupla fénycsíkja pedig a jármű masszívságát és dinamizmusát hangsúlyozza a tervező szerint. Akár így is lehet, azonban az orrot karakteressé teszi, az biztos.

Sokszor vita van arról, hogy a BMW az i8-asban vagy az Audi az R8-asban jelent-e meg először az opciósan rendelhető lézer fényszóróval. Mindkét gyárnak az Osram a beszállítója, az Audiban LARP2-es, a BMW-ben pedig LARP3-as modul van, ez aztán pontot tesz a kié volt előbb-vita végére.

Az adaptív, a változó közlekedési körülményekhez alkalmazkodó lámpa mellett a jövő az interaktív lámpatesteké, amely nem csak alkalmazkodik a körülményekhez, a látási viszonyokhoz, hanem a vezető vagy a többi közlekedő számára információt küld.

A lézerfény a jármű szélességét felrajzolja az aszfaltra egy útszűkületnél vagy egy sávszűkítésnél, egy másik figyelmeztető fény pedig a járdáról lelépni készülő gyalogos elé húz egy vörös vonalat stop felirattal. A rendszer lelke egy milliónál is több tükörből álló panel, amely hasonlóan a ma is használatos projektorokhoz (vetítőkhöz) bármilyen információt meg tud jeleníteni, így részben vagy egészben engedve át a lézer fényt.

További lehetőségek is rejlenek ebben, hiszen segítségével a lámpatest egy projektporhoz hasonlóan bármilyen információt ki tud vetíteni. Reggel a garázsba lépve, az üdvözlőfény a Google naptár mára vonatkozó teendőit is ki tudja vetíteni a falra, automata fényerő és élességszabályozással. A jármű már így is használ Google navigációt, és semmiből nem tart mobilnettel szinkronizálni.

Nagyon űrtechnikának tűnik a rendszer, azonban teljesen szériaérett, megjelenését csak az engedélyeztetése akadályozza. A hatóságoknak meg kell róla győződni, hogy a többlet információ a biztonságot szolgálja. Jelenleg az Audinak majdnem tíz ilyen jellegű világítástechnikai rendszere van nemzetközi, elsősorban európai engedélyeztetés alatt.

A hátsó lámpáknál is nagy fejlődés várható a jövőben. A nagy áttörést az organikus ledek, az OLED fénykibocsátó panelek jelentik, amelyekből háromdimenziós, hátulról és oldalról is más formát mutató lámpatestek építhetők. Ez leginkább csak megjelenésében lesz különleges, azonban a lézer ködzárófény interaktivitásával már a biztonságot szolgálja. Szinte csak ködben látható, és a figyelmeztető háromszög átfogója az úttestre húzott piros vonal a minimális követési távolságra figyelmeztet. A háromszög csúcsa pedig a jármű hátuljának közepénél van, a lézerfény kilépési pontjánál. A rendszer kész, engedélyeztetés alatt áll, az Audi szerint homologizációja hamarosan elkészül, és akkor beépíthető a járművekbe. Természetesen automatikusan aktiválódik, hiszen az adaptív első lámpatestnek már eleve van ködfunkciója, amit a szélvédőn elhelyezett ködérzékelő rendszer kapcsol.

Az Audi fénytechnikai laboratóriumában a biztonsági fejlesztések mellett az esztétika is fontos szerepet kap. A közelmúltban bemutatott Audi Prologue tanulmány belsejének számos világítástechnikai trükkje a közeljövő autóiban jelenik majd meg. A világítástechnika olyan szintre jutott, hogy a direkt, akár izzós, akár ledes megvilágítás már gagyinak számít: tárgyak fognak világítani, üvegszállal átszőtt műanyagok az ajtópanelben, anyagukban világító biztonsági övek, vagy világító kormánykarima. A fény nem csak láttat, megvilágít dolgokat, de színének váltásával akár információt is közöl. A bekapcsolt öv zöld színnel jelez, majd elalszik, a bekapcsolatlan pedig erős vörös fénnyel figyelmeztet.

Nincs megállás, 1970-ben alapáron a Bogárhátú Volkswagennek csak a vezetőajtó nyitása gyújtotta fel az egyetlen utastéri 10W-os szofita izzót, 2011-ben a Ford Focusnak változtatható színű és intenzitású belsőtér-világítása volt. 2020-ban senki nem lepődik majd meg, hogy az ülés és az öv is világít. És nem csak egy Audiban.

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

6 órája
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21