Szégyen, nem szégyen, valódi, hamisítatlan Bogárhoz még életemben nem volt szerencsém. Újkori kalodának beillő reinkarnációjához már igen, de a traktorhangba burkolt trendi valami nem hagyott bennem nyomot, még a színét is csak nehezen tudom felidézni (sárga, 1,9 TDI). Mindez még 2003-ban történt. Az igazi még azonban váratott magára, egészen mostanáig.
Mentségemre legyen mondva, a Typ Eins kultusza Szlovákiában sokkal-sokkal halványabb, mint Magyarországon. Mikor a Merkurnál a 60-as, 70-es években elefántnyi türelemmel lehetett 1200-as, 1300-as Bogarat venni, addig nálunk a Konsumex megfelelőjeként ismert Tuzexban sem volt kelendő portéka.
Gengszterváltós nagypolák, angol export Škoda Estellek, melyek nirvána közeli állapotba hoztak mindenkit tetőablakukkal és integrált fejtámlájukkal, torinói Fiatok, Autobianchik és persze a non plus ultra Cortinák, Granadák – ez volt az itteni felhozatal. Bogárnak se híre, se hamva.
Aztán jött az idei nyár és egy találkozás ígérete egy nem mindennapi darabbal. Ősrégi konstrukció, alvázas, zéró biztonsággal, minimális komforttal, zajos, büdös, zörög-csörög, szűk, meleg-hideg, fostalicska, ócska, semmirekellő.
Jól van, ezzel meg is lennénk. Mindig is meg tudtam érteni, lelkem mélyén azonosulni a VW Bogár-rajongókkal. Vonatkoztassunk most el egy kicsit az „autó” szótól. Valójában persze ez is az, ráadásul óriási mennyiségben gyártott tömegmodell, de gyártásának 65 éve alatt egyszerűen annyira hozzánőtt a világról alkotott képhez, mint az Eiffel-torony vagy a gízai piramisok, és olyan ösztönös, kiborg-módon beépült része lett milliók tudatának, képi világának, mint a reggeli pössentés. Megszokták, megtanultak vele élni, ennélfogva szerették. Ott van, mindig, mindenhol a jól ismert forma.
Na bumm, mi történhet, max látok egy szépen rendbe rakott, osztott ablakost, elpöfögünk és kész. Na persze, nem így lett. Olyan szinten pöpec járgány állt előttem, hogy inkább leseggeltem a betonpadkára, onnan nézegettem csendben, egészben a szikrázó napsütésben. A tökéletes, mattzöld festés, a Fuchs-felnik és a csillogó apró krómdíszek olyan szép és egységes egésszé álltak össze, amilyet ritkán lát az ember épített autónál.
Aztán az airride-dal megbolondított alváz mérges sziszegés közepette a földhöz simult, a hátsó kerekek dőlésszöge elé durva mínusz került és egyetlen mondatot nyögtem csak ki: ’rvaélet, de zorall. Ha Wernernek, a német kultikus rajzfilmfigurájának autója lett volna, az pont ilyen. Bandi, a gazda és építő odaült mellém, én pedig standby üzemmódba állt agyammal próbáltam megjegyezni az információorkánt, amit a legalapvetőbb kérdés után is rámzúdított. Nehéz az ennyire fanatikus embereket megérteni, nekem, bogárszűznek pláne, de becsületére legyen mondva, türelmes ember volt.
A gyönyörű karosszéria 1959-es, az alváz torziósrugós-gömbcsuklós, 1971-es. A fent említett airride-rendszer elöl 50, hátul 40 milliméternyi játékteret enged. Ennek javarésze és a 305 (!) milliméteres első féktárcsák a Nagy Vízen túlról érkeztek, minden más hiányzó apróság és részegység európai börzékről és forrásból származik. Maga a léghűtéses boxer blokkja 1200-as, a hengerek az 1600-aséi, kisebb módosításokkal és a széria Solex karburátorral mintegy 50 lóerőt dühöng ki magából, mindez a jelenleg 780 kilós járgányt még a négysebességes váltóval is meglepően szépen mozdítja.
Ne siessünk azonban előre. Nézzék el nekem a teljes részletesség hiányát, mindent felsorolni szinte lehetetlen, egy kép úgyis többet mond száz szónál. Kicsit elcsodálkoztam az orbitális első fékeken, de annak fényében, hogy már beépítésre készen vár a 2 literes, mintegy 120 lóerős motor, már inkább a hátsó, eredeti dobfékek tűntek aggasztóan kevésnek.
Persze hogy nem maradnak a helyükön, hiszen már így is elég kacifántosan tud viselkedni erős fékezéskor, főleg vizes úton, még ezzel a félszázas ménessel is. Ezt azért szem előtt kell tartani csakúgy, mint azt, hogy a „hűdekúl” állásból érdemes induláskor felemelni a gépet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
