Történet egy sárga mezei egyhármasról, ami úgy lett két vezérműtengelyes, 16 szelepes GTi, hogy még a blokkja is a helyén maradt.
Sik Barna megfontolt tuner. Könnyűszerrel beszél tele egy diktafont, ha az autója a téma, de közben még gondolatban sem rugaszkodik el a földtől. Az autótuningot az ésszerűség kereti közé szorítani abszurditás, esetünkben valahogy mégis így történt. Néhány zsákutca és hamvába holt megoldás után elkészült az autó, amivel a nagyi is mehet a piacra, és a hentesnek fel sem tűnik, hogy 100 lóerős Swifttel érkezett.
Másfél éves volt a limitált citromsárga Suzuki Sport 4, amikor Barnához került. A 2000-es autó csak külsőségekben igazodott a nevéhez, a 68 lóerős, 1,3-as, nyolcszelepes autó nem éppen a büntető kategória. Az előző tulaj ugyan megtette a tőle telhetőt: a gyári sportos extrák mellé 15-ös kerekeket, Eibach ültetőrugót, Remus kipufogót installált, majd bőrbelsőt és fóliázott ablakot, de Barna ezzel nem volt elégedett. Ő egy előző generációs kocka GTi-n nevelkedett, tudta, milyen a halálfélelem 190-nél. Ettől az autótól is többet várt.
Első körben mindenki a sportlégszűrőtől és a csiptuningtól várja a megváltást, ahogy esetünkben is történt. Az eredmény nem volt tökéletes, a csipelésnek köszönhetően a fogyasztás csökkent ugyan de a teljesítmény nem nagyon akart változni. Egy normális ember ilyenkor vagy vízbe öli magát, vagy gyorsan megválik a géptől.
De most nem ússzuk meg ennyivel. Barna nyomozni kezdett, majd egy év intenzív internetes keresés után hazánkba érkezett egy törött 1990-es GTi Swift. Lábon jött haza - tehát tesztelhető példány -, és az ára csak 500 euró volt. Ennek az autónak a motoralkatrészei kerültek át a nyolcszelepes blokkba.
Az átalakítást Zambelly György raliversenyző csinálta. Ö a saját autóján találta ki, de egyszer egy nem kellően rögzített benzincsőnek köszönhetően porig égett. Fejben viszont megmaradt a technológia, így Barna kocsiját rövid idő alatt újba tette. Ma már nem foglalkozik ilyesmivel - ha valaki ilyesmit fontolgatna -, viszont Vecsésen egy csapat épít át Swift-hibrideket.
Az átalakítás úgy történt, hogy a blokkról először lebontottak minden felesleges sallangot. A tömböt ki sem vették a helyéről, az olajteknőt leszerelve ki lehetett fűzni a belső alkatrészeket is. Nem kellett átíratni, nem kellett motorcserét kérni, mert a lökettérfogat és motortömb a régi marad. A donorból új dugókat, hajtókart, csapágyakat és komplett, két vezérműtengelyes hengerfejet kapott. Szerencsére az eredeti blokk alig futott 60 ezer kilométert, nagyon jó állapotban volt, fúrni sem kellett.
A két vezérműtengelyes hengerfej alapos tisztításon és felújításon ment át. Az AC- és az olajpumpa is a GTi-ből van. A vezérlőelektronika változott, a motor hengerenkénti befecskendezéses lett. A motortéri kábelköteget kellett összeilleszteni az eredeti magyar kábelköteggel, ami az átépítés egyik legnagyobb feladata, de már erre is van itthon szakember. Ezen ugye nem csodálkozunk.
Néhány adat
Gyorsulás:
0-100 km/h-ra: 8,2 s (két személlyel: 8,47 s)
1/8 mérföld: 10,5696 s, 107,28 km/h (2006. Japfest)
1/4 mérföld: 16,389 s, 134,82 km/h (2006. szept. 23. Tököl,
Japfest)
Max. sebesség: 187 km/h
Teljesítmény: 101 LE
Tömeg: kb. 800 kg
Nyomaték: 113 Nm
bővebben »
A főtengelyt is át szokták hozni a GTi -ből, de most ezt nem cserélték. Az eredeti magyar főtengely egy kilóval könnyebb, mint a GTi-é, így még pörgősebbnek ígérkezett. Mivel nem versenyautónak készült, megkockáztatták, hogy helyén maradjon. Most 110 000 km-en áll az óra, úgy tűnik, nem volt rossz döntés. Az átépítés nagyon szép munka, öröm kinyitni a motorteret. Az eltelt évek alatt apróbb finomhangolások szépítgetések történtek. Legutóbb ebayes gyertyakábelszettet, Iridium gyertyákat kapott, amivel nem a teljesítmény nőtt, inkább az alapjárat lett sokkal szebb.
Az átépített blokk nagyon jól bevált, és - ahogy a Swift-motorok - ez is szinte elnyűhetetlen, ha figyelünk a melegítésre, a hűtésre és az olajra. Most 5W-40-es olaj van benne, és ezt 8-10 ezer kilométerenként cserélik. A hűtő is izmosabb, a GTi-ből származik, de az 1,6-os hűtője is megfelel a célnak. Ezek dupla olyan vastagok, mint az eredeti, és a régi helyére tökéletesen illenek.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
