Az autó ártatlan, mindenről a tulaj tehet

2002.01.30. 07:40

Az érdi műhelyt nem könnyű megközelíteni. A betonútról lehajtva a borzalmas mellékút a futómű minden elemét megmozgatja. Mire a kuncsaft odaér, addigra a zörejeket figyelvén, átértékelheti mi is az, ami javításra szorul. De a megpróbáltatás meghozza gyümölcsét, a műhely előtt az utcában általában rengeteg autó áll. Vagy ilyen rossz kocsi a Saab, vagy tényleg érdemes ide kijönni.

 
   
    Popovics Laci

Minden típusnak vannak megszállottjai: fejből, motorszám alapján mondják az adott évjárat felszereltségét, utánajárnak a lerobbant autóknak, gyűjtik a kedvenc típus rendszámait és előfordulási helyét. Akiket, ha úgy adódik, eltemet a szeretett típus dokumentációja. A megszállottak másik formája overálban, szerszámmal a kézben a típusnak szenteli életét.

Ezért vagyunk Érd-Parkvárosban. A TotalCar az autós gurukról szóló sorozatában a régebbi Saab tulajdonosok körében jól ismert érdi Saab szerelőt, Popovics Lászlót mutatja be.

 
   
 

Félkész ház, garázs, óriási udvar. Mindenhol alkatrészek, folyamatban lévő munkák maradványai. A tetőn - a jövendőbeli nappali helyén szélvédők és Lida, a kicsit duci Rotveiler-német-juhász keverék fekszik. A kerítés mellett Max, a cane corso gyerek eszetlenül ugrál egy olajdekli fölött. Örömmel támad minden látogatóra. Be kell csukni a kaput rendesen, mert ha tehetik, meglépnek a kutyák, a helybéliek nagy örömére.

Városi gyerek voltam, ismerem a szomszédok szokásait. Kíváncsi voltam hányszor jelentették fel Lacit. Megnyugtat: ez itt más világ, ebből nincs gond. Ha típusidegen autó van a műhelyben, az valamelyik szomszédé. Így vezekel.

 
   
   

-Már ahhoz is elvetemültség kell hogy egy ilyen korához képest drága autót megvásároljunk, de mi viszi rá a szerelőt hogy ilyesmibe kezdjen? Miért éppen Saab?
-Amikor kezdtem, a 70-es években a Saab igen jó autó volt. Olyanokat tudott, amiről akkoriban csak álmodtunk: injektor, turbófeltöltő stb. Ha visszaemlékszel, a Turbo szó misztikus hangzása mindenki szívét megdobogtatta. Azt se tudták, mi az, de az autóskártya csatákban a turbó mindent vitt. Akkor, amikor a Saab 99-es turbó volt az első nagyszériában gyártott turbós személyautóautó.
A Saab híres volt a biztonságáról és a kényelméről Az automata ülésfűtés szériaatartozék a régi Saabokon is. Erre minden tulajdonos büszke, és biztos, hogy minden eladó Saab hirdetésében benne van. Aztán ezek az álmok egyszer csak valóra válhattak.

 
   
 

-A hetvenes évekből a négy éves Merkur Lada kiutalásokra és az azokkal való variálgatásokra emlékszem. De, hogy tudtál te akkor ilyen luxusautóthoz jutni?
- 1974-ben egyik barátom vett egy háromajtós Saab 99-est. Akkor persze se műhelyem és semmim nem volt, fiatal voltam, 18-19 éves. Azt a Saabot csináltuk, szerelgettük. 1979-ben aztán eljött a nagy alkalom, és az akkori 2002-es BMW-met egy kosárban lévő, viszonylag fiatal, amerikai lámpás Saab 99-esre cseréltem. Az eredeti tulaj lemondott róla, nem boldogult vele.

Nekem sikerült összehoznom. Szerdán összeraktam, csütörtökön indultunk vele Bulgáriába nyaralni. Szerszámokat vittem magammal. Odafelé még óvatoskodtam. Szegedig eljutottunk, ott megvizsgáltam, megszagoltam. Eleinte tartottam a 80-90-100-110-et, aztán az ember kezd bátorodni. A tengerpart közelében már 140-el mentünk. A tengerparton félrevonultam. Olajcsere - persze minden cseppet megőrizve egy külön flakonban-, majd utánahúztam a hengerfejet. Hazafele aztán ami a csövön kifért. A kocsi 1990-ig megvolt, akkor nem tudtam eladni, mert nagyon keveset adtak volna érte, inkább elbontottam. Szerettem, nagyon sok kilométert letekertem vele.

 
   
   

Később, 1989-90-től akkorára nőtt az ügyfélkör, hogy nem győztem a szabadidőmben délutánonként vagy éjjel, így hivatalos formába kellet ölteni a vállalkozást. Először mint egyéni vállalkozó, majd mint Povila Bt. (POpoVIcs LAci)

Ma elsősorban a 900-as javítása a fő profil, de Laci javít 9-5-öst és a 9-3-ast is. Sajnos egyre nehezebb az alkatrészek beszerzése, az elhalt autók felkutatása, külföldről a használt jó minőségű alkatrészek behozatala. De bontott alkatrész 900-ashoz és 99-eshez mindig van. A két típus alapvetően nagyon sok mindenben megegyezik.

 
   
 

Az új alkatrészeket a márkaképviselettől és a Lángtól vásárolja. Érdekes, hogy a Láng-Autó ad viszonteladói kedvezményt, a márkaképviselet viszont nem. Így nincs ösztönözve a tulajdonos a gyári alkatrészek beszereltetésére. Ezért a javítások alkalmával általában a fele olyan drága utángyártottat kérik. Az ígéretek szerint, a márkaképviselet a jövőben az anyavállalattal történő kedvezőbb megállapodásnak köszönhetően a viszonteladóknak is tud kedvezményt adni.

A műhely természetesen fejlesztés alatt áll. Szépen lassan mindig van valami előrelépés, de mint ahogy lenni szokott, ha a szerelő dolgozik, nincs ideje az építkezésre. Ha meg annyi ideje van, hogy építkezni tud, az már azt jelenti: elfogyott a munka és baj van.

   
  Alternatívák
 
  Rácz Mobil KFT. - minden típus javítása + karosszéria és fényezés
Budapest, XVII kerület

Törôcsik Gábor - Saab 900 - 9000
Budapest, Csepel

Fazekas Gábor - minden típus javítása, alkatrész is
Budapest, X. kerület

Sziki-Car Kft. - inkább Saab 9000
Budapest, XIII. kerület

KoroSAAB Szervíz - a márkaképviseleti partner
Budapest, XIII. kerület

-Honnan ismernek a Saabosok?
-Nincs túl sok Saab szerelő az országban. Ha valaki öreg Saabot vesz, tájékozódik, milyenek a lehetőségek. Nem reklámozom a műhelyt, ha kell valami, előbb vagy utóbb idetalálnak. Sokszor a volt tulajdonos ajánl. Most már az Interneten is megtalálhatnak a www.povila.hu címen.

De nem csak Budapestről járnak ide. Kaposvár, Paks, Gyula, Debrecen - de jönnek külföldről is: Ausztriából és Németországból. Sok a visszatérő ügyfél. Vannak, akiknek több, mint húsz éve javítom az autóját. Ahogy szaporodnak a Saab-ok, úgy szaporodnak az ügyfelek. Elég sok esetben segítek az adásvételnél, azok alapvetően ide járnak vissza, és általában meg is maradnak ügyfélnek. Nem nagyon tudok olyanról, aki itt javított és elpártolt volna.

 
   
   

-Nem nagy a műhely, de Max sem tud mindenben segíteni. Mi a helyzet az alkalmazottakkal?
- Hál' Isten most van segítség. Nagyon nehéz ma jó szakembert találni, olyat, akit érdekel, és hasonlóan gondolkodik, mint én. Ha gyertyacserére hozzák az autót, ne csak a gyertyára összpontosítson, nézzen át mindent, ami szemrevételezhető, kábelszakadás ilyesmi, ami gyorsan elhárítható. Én rövid felmérést készítek minden autóról. Annyira nem szoríthat az idő, hogy erre ne lenne mód.

 
   
 

-És az árak?
ha a Saab-os eljön ide a világ végére, megérje. Ne az árral arányos legyen, hogy ki milyen munkát kap érte, hanem elégedetten távozzon.

Laci igyekszik minden autót gyorsan megcsinálni. Kevés a hely, nem állhat egy autó napokig. Egy teljes motorfelújítás kb. két és fél nap. Akár gépmunkával is. Minden külsős munkára van bevált szakember, a kipufogóstól a gépmunkáig, elfogadható árban. Az a cél hogy a kuncsaft a szervizbe csak akkor menjen, amikor hozza és viszi az autót. Természetesen a visszajutásban is segítenek, a szomorú autó nélkül maradottakat mindig elviszik az első közlekedési eszközig.

 
   
   

-Érdekelne mi a Saabok gyenge pontja? Úgy tudom, a váltó.
- Gyenge pontja, gyenge pontja, mert az pusztul el legelőszőr. De ha úgy veszem, bírja rendesen, csak a motor elpusztíthatatlan. A motorhoz képest tényleg gyenge pont a váltó. Ebben az autóban itt mellettünk 300 ezren fölül van, és ami elhalt rajta, mind az emberi mulasztás bűne. Ha időben kerül szervizbe, időben megcsináljuk, sokkal kevesebb pénzből és alkatrészcserével megúszta volna. De általában ez a jellemző. Persze azért van olyan is, aki akkor is elhozza a kocsit, amikor annak nincs semmi baja, Több ilyen lelkiismeretes kuncsaftom is van, ők járnak jól.

 
   
 

-A karosszéria hogy bírja?
- Az a helyzet hogy a fiatalabb Saabok jobban pusztulnak. Lehet, hogy csak az én véleményem, de szerintem a gyár 1986-1987-ig több hangsúlyt fektettek a karosszériára. 1987-től nagyon elkezdték modernizálni az autót, az emissziós értékek, a katalizátor, ilyen elektronika olyan elektronika és kisebb hangsúly a korrózió védelemre. Annyira elmentek a biztonság és az elektronika felé, hogy az a kasztni rovására ment. Ezért fordulhat elő, hogy egy viszonylag fiatal autó is százszor jobban el van pusztulva, mint egy '84-es.

Jellegzetes rohadási pont az ajtók alja. Fiatal korban nem törődnek az üregvédelemmel. Például súlyos probléma, hogy kirohad a kocsi motorházteteje, vagy hátul a zár résznél, ahol dupla a lemez. Nincs rendesen kikezelve. Ha újkorában rendesen kiviaszolják, van rá esély, hogy nem rohad ki.

 
   
    Az elhanyagolt gumi meghozza gyömölcsét

-Mint mondtad, legtöbbször a nagyobb hibákért maguk a tulajdonosok a felelősek. Sok rájuk a panasz?
-Persze. Sokan húzzák-halasztják, hagyják elfajulni, sokasodni a hibákat. Aztán panaszkodnak, hogy nagy a költség. Sajnos rendszeres, hogy sokallván a szakszervizek költségeit, próbálkoznak olcsóbb kisebb műhelyekben, ahol még nem is csináltak Saabot. És bár nem túl bonyolult autó, de vannak apró trükkjei, így szakértelem hiányában sok mindent elvacakolnak, elrontanak.

Az a lényeg, hogy a tulajdonos mindig egy helyre vigye az autót. Mert mindenki mindent ki akar cserélni. Nem ismerik az autó történetét, hogy mit csináltak rajta. Ha folyamatosan javítok egy autót, tudom, mik a várható költségek, mi fog elromlani belátható időn belül. Lehet tervezni, ütemezni. Bár ennek ellenére becsúszhat egy nagyobb javítás, de az nem jellemző. Ha az ember nyomon tudja követni, akkor lehet egy szabályos költségvetést készíteni az autó működtetésére. Be lehet ütemezni, mikor mit javítsunk.

 
  Kiváló alakítás
 
  Az egyik legérdekesebb eset maradványai még mindig az udvaron hevernek. A tulajdonos felelőtlenségének majdnem az egész autó az áldozatává vált. A kuplungtárcsáról a tapadó felület teljesen elkopott. Ez nehéz nem észrevenni (csúszik a kuplung), de a tulaj ezzel mit sem törődve tovább hajtotta a nagy teljesítményű motort. A tiszta fémfelületek egymáson elcsúszva - már a hangja is borzasztó lehetett - szépen fölforrósodtak és elolvasztották a tárcsát takaró műanyagot

A régi 900-asoknál a váltó a motor alatt van, és egy több soros lánc összeköttetés van a motor és a váltó között, természetesen a lendkerék és a kuplungtárcsa közbeiktatásával. A lendkereket és a tárcsát fölülről egy kis részen műanyag borítja. Ez a műanyag meggyulladt, majd lángrákapott a mellette lévő szintén műanyag légszűrőház a koszos olajos légszűrővel. Szerencsére itt sikerült megszakítani a folyamatot és egy pár alkatrész veszteség árán megmenteni az autót.

Amikor Popovics úr elkezdett Saabokat javítani, 4 db volt az országban. Aztán persze egyre több, és ma már nem lehet tudni, mennyi. Az autók állapota igen szélsőséges a gyönyörű daraboktól a pusztulatokig, egy-egy évjáraton belül is. Mostanában mindig van elég javítanivalója, ezért nem árt előre bejelentkezni.

Javasoljon ön is gurut! Ha tud valahol egy hasonló szakemberről, küldjön egy emilt a gurujelölt címével, telefonszámával.

Az oldalról ajánljuk

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

19 perce
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53