Legelsőnek mindjárt itt az Arsenal, az Angliában és Amerikában virágzó limitált példányszámú sportkocsik magyar változata. A nyugati kitautók olcsó mechanikára (Volkswagen bogár, Ford Taunus majd Sierra) támaszkodva a műanyagban rejlő lehetőségeket kiaknázva tündökölnek. Ugyanez az elv mozgatta az Arsenal készítőjét is. Bank Frigyes azonban jókora hátránnyal indult.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Magyarország retro-sportkocsija, az Arsenal, amelyet újabban Imperial néven árusítanak. |
Egyrészt az időpont: a nyolcvanas évek elején
az egyéni kezdeményezéseknek nem túlságosan kedvező légkör. A
helyszín: Soltvadkert. Nem éppen autocity. És az olcsó donorautók
választéka is hervasztó volt: Trabant, Moszkvics, Zsiguli. Végül az
utóbbi, egy
1200-es Zsiga alvázára született meg a nyomokban a huszas évek
Mercedes SSK-ját idéző formájú Arsenal. Az engedélyeztetés
nehéz procedúráján kis fifikával túljutó mesternek (Ez igazából egy
Lada, csak a szovjet fejlesztők munkáját segítem) a '90-es évek
második felében nyúltak a hóna alá, de azért az a közel négymillió
forintos ár, amennyit a mostmár Imperial névre hallgató,
változatlan műszaki paraméterekkel bíró kétülésesért a járművet
forgalmazó vállalkozó kedvű egyedek elkérnek kicsit merész.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nálunk is készült Volkswagen bogár alapú "homokfutó". |
Magyarországon is készült buggy! A Beach
Boys&Co által sugallt
nyomulunk a bícsen, a homokban hempergünk-fíling
Magyarországon először Kesjár János autóversenyző fantáziáját
mozgatta meg - ő Trabant alvázra dolgozott. A '80-as években azután
egy másik társaság 10 darab Volkswagen bogarat is lecsupaszított és
egy angol buggy-ról levett minták alapján megszületett a hazai
buggy.
![]() |
|
![]() |
![]() |
"De mi jön a Trabant Hycomat után" - kérdezték egy pártgyűlésen. Ez az autó lett volna a válasz... |
A nyolcvanas évek második felében már érezni
lehetett az első nyugati szellőket, a politikai légkör is enyhűlt.
Egyre többször merült fel a kérdés lesz-e élet a kispolszin és a
Trabin túl? A Tiszántúli Autójavító Vállalat Túrkevén Csathó József
formatervező vezetésével 1989. folyamán megalkotott egy érdekes
formájú kisautót, amelyet a Polski Fiat 126 alapjaira helyeztek. A
háromüléses Sigma
megelőzte a McLaren F1-t, ugyanis elöl ült a vezető, mögötte
kétoldalt utasai - csakúgy, mint az exkluzív sportkocsiban. A
Budapesti Nemzetközi Vásár látogatói megtekintették az újdonságot,
mondtak egy nevetséges árat, amit hajlandóak lennének kifizetni, és
a projekt ahogy elindult, be is fulladt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sigma ez is |
Jóval komolyabb kísérletnek bizonyult Erich
Graf von Waldburg-Zeil, egy német autóbolond nemes és az Ikarus
közös vállalkozása. A Tecoplan Leo, amelynek első példányát
1989-ben a Genfi Autókiállításon állították ki,
a Smartot jócskán megelőzve akart trendi európai kisautóvá
válni. Azonban kiderült, hogy prototípusból sorozatgyártású modellt
kifejleszteni horribilis pénz, a gróf családja pedig felkérte a
vállalkozó szellemű Erich-et, hogy legyen szíves felhagyni e léha
szórakozással.
Sajnos ez be is következett, a Leo elsűllyedt.
Amikor Széles Gábor a '90-es években az Ikarus igazgatója lett,
valaki rátalált e sárga színű kisautó fotóira, és rájött, hogy ez
lesz a megoldás az Ikarus termelési problémáira -
buszgyártásról át kell állni kisautó-termelésre. Éveken
keresztül folytak a kísérletek, de a gyárból származó információk
szerint ezek nemrég abbamaradtak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A rövidéletű Auto Extra csak "Magyar Álomnak" becézte Borlóy Mátyás és csapata alkotását |
A Leo alkotói nagyrész magyarok voltak, akik
miután hazatértek Németországból, saját maguk is összeállítottak
egy -
az Auto Extra című rövid életű autóslap által csak "Magyar
Álomnak" nevezett - műanyagkarosszériás családi autót. "Csodát
- hazai autógyártást várunk. Álmodozunk Suzukiról, Borsodban
Dacia-összeszerelő üzemről beszélnek. ... Sort áll még a korszerű
nyugati autóipar is. A megoldás pedig kézenfekvő" - áll az Auto
Extra 1989. júliusi számának címlapján. A Trabant-kispolszki
elemekből válogató, műanyagkarosszériás autó azonban sohasem jutott
túl az egyedi darab szintjén.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Magyar Álom készítőinek másik ígéretesen induló vállalkozása: UAZ alapú Jeep-replika! |
Az Ikarus termékváltási kísérletéhez hasonlót
próbált Hódmezővásárhelyen a Hódgép mezőgazdasági gépgyár 1987-ben.
Úgy gondolták, hogy a franciák, olaszok és svájciak körében
népszerű csöpp kis bevásárlóautók piacán nekik is van
keresnivalójuk. Így született meg a
Puli. Mivel az exportpiacok elektrojárművet akartak, ezért
7.4 kW-os erőforrással szerelték a kisautót. Azonban úgy a
formavilág, mint az építési minőség hagyott némi kivánnivalót maga
után.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egyik leghíresebb jelenkori magyar gyártmányú automobil: a Puli. |
Két-három évig azért futott a szekér. Majd megkísérelték a hazai hatóságok figyelmét is magukra vonni, azonban a kért adókedvezményeket nem kapták meg. Így a Puli árban egy Suzuki Swift-tel versenyzett, persze esélytelenül. Az Elektromos Művek vásárolt párat, de sajnos ez sem segített - a Puli históriája 1997-ben végetért. Ez persze csak vázlatos összefoglaló lehetett: Varga Zsolt aerodinamikus alkotásai, a BNT Lorent fagylaltszállító retro-teherautó, a Helix replikái és még jópár alkotás akár egy kisebb kötetet is megtöltene.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
