Az első lóimitátorok

2000.10.18. 10:41

Az első magyar gyártású automobilnak tekintett Csonka tricikli megszületésének 100. évfordulója alkalmából exkluzív sorozatot indítunk a Totalcar olvasói számára, amelyben a magyarországi motorizáció históriáját tekintjük át a kezdetektől napjainkig.

 
   
    A Csonka-Bánki-Lázár-féle
stabilmotor az 1890-es évekből. Az egyik lendítőkeret nem ábrázolták a metszeten, hogy a részletek jól látszódjanak.

Csonka János (1852-1939), aki a József Királyi Műegyetemen (ma Budapesti Műszaki Egyetem) tanított, és szabadidejében különféle stabilmotorok megalkotásán fáradozott. Munkásságára a Ganz gyár is felfigyelt, néhány évvel később, 1893-ban a Ganz és Társa Vasöntő- és Gépgyár Rt. díszes prospektusban hirdette "A mezőgazdasági és kisipar legmegfelelőbb és legolcsóbb mótora" szlogennel a Petroleum-motort, amelyet Csonka János Bánki Donáttal közösen alkotott.

A Csonka-Bánki pároshoz kötik a petroleum-motorban már felhasznált porlasztót, "melyen keresztül a petroleum finom köd alakjában jut a hengerbe". Egyes szakírók még azt is hozzáteszik, hogy a Ganz gyár hanyagsága miatt nem sikerült mindenütt szabadalmi védettséget szerezni e remek újdonságra. Az igazság ezzel szemben sokkal prózaibb: porlaszót már egy 1888-ban Angliában készült "Petrol-Cycle" nevű benzinmotoros háromkerekűhöz készített annak alkotója, Edward Butler. Csonka János érdemeit ez nem csökkenti, hiszen a magyar autóipar első totyogó lépéseinél ő vigyázott, hogy hasra ne essen az újszülött.

 
   
  Csonka János és Bánki Dónát kísérleti motorkerékpárjáról készült rajz.

A Magyar Posta munkatársai, Haltenberger Samu vezetésével nemsokkal azután, hogy az új közlekedési eszköz iránt lelkesedő magánemberek, mint Hatsek Béla, vagy Törley József megjelentek első "ördögszekereikkel" Budapest utcáin, a Kereskedelemügyi Minisztérium ösztönzésére elkezdték tanulmányozni a gépjármű felhasználhatóságát. A századfordulóra megérett a terv: a kézbesítők munkáját megkönnyítendő a kerékpárok és a triciklik mellé motoros tricikliket is munkába állítanak.

"A legszűkebb utczákban és a legnagyobb kocsiforgalom közepette is mindenütt könnyen közlekednek; fenntartásuk és javításuk ... kisebb költséggel jár".

Az iparvédelem első halvány jegyei már ekkor feltűntek, bár még hét évet kellett várni a magyar ipar védelméről szóló törvényig. A beszerzett 22 darab tricikliből kettőt a Ganz gyár szállított Csonka János tervei alapján. A Csonka-féle egyhengeres 260 köbcentis motorral szerelt háromkerekű motoros levélgyűjtőt a többi, francia gyártmányútól a porlasztó különbözteti meg.

 
   
    Az első magyar gyártású gépjármű: Csonka-féle tricikli, 1900.

Amiről a dicsérő leírások csak egy-egy mellékmondat erejéig szóltak, az az apró hátrány volt, hogy a jármű a zab-üzemanyaggal hajtott párjától az ágaskodás szeretetét is örökölte. A levelekkel megpakolt triciklik első kereke nem egyszer emelkedett fel, de nagyobb baleset nem történt. Így a Posta az évek során több, mint 50 darabot rendelt a járműből.

A Posta mellett a közös Hadügyminisztérium, majd nem sokkal később a Gázművek is rákapott a motoros járművekre. Rajtuk kívül Láncy Leó, a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank elnöke 1899-1907 között Európa szinte összes létező nagyobb autógyártó üzemét megpróbálta rávenni, hogy e lángoktól ölelt kis hazában létesítsenek összeszerelő üzemet - eredménytelenül.

Eközben a fentebb említett lelkes sportemberek sem tétlenkedtek. Az 1895-ös Herkules sportlap "A mozdonykerékpár" címmel számolt be a német Hildebrand&Wolfmüller motorkerékpárról, amelyből hamarosan szintén került Magyarországra egy példány. Két évvel később már az első magyar nyelvű túra-beszámoló is megszületett Janitsáry Iván tollából. Ő később a születő Magyar Automobil Klub körül is bábáskodott.

 
   
  Autótúrára készülő nemesek a századfordulón.

Autóklub alapítására az első kísérletet Janitsáry egyik barátja, Ruttner Kálmán tette, aki a Weszely István orvosi műszergyártó és sebkötöző cég cégvezetője volt (Janitsáry pedig patikus). A baráti körhöz tartozott még Győri Farkass Lajos, továbbá feltételezhetően Bláthy Ottó Titusz és Fényi Béla is. Előbbit azt gondolom nem szükséges bemutatni, bár az már kevésbé ismert, hogy a századfordulón De Dion háromkerekűjével rótta a poros magyar utakat, később pedig ismert automobiltulajdonossá vált. Fényi Béla később az egyik legelső magyar automobilkereskedő lett, ő szállította a Postának az első 20 triciklit. Győri Farkass Lajos neki dolgozott. Ők és még néhány "szent őrült" 1899. folyamán Magyar Automobil Club néven egyletet alapított, amelyet azonban még nem jegyeztettek be.

Az első törvényszékileg is hitelesített Magyar Automobil Klubot Reiman Gyula szervezőkészsége hozta életre. A Belvárosi Takarékpénztár főnökeként és báró Kohner Alfréd dúsgazdag földbirtokos bizalmasaként szinte az egész magyar arisztokráciát ismerte. Nem okozott számára nagy nehézséget meggyőzni a minden újdonság iránt könnyen lelkesedő Szapáry Pál grófot, hogy álljon a mozgalom élére, így az 1900. november 30-i alakuló ülésről a társasági lapok is színes hírekben számoltak be. A Magyar Automobil Club elnöke Szapáry Pál lett, főtitkára pedig Reiman, aki gőzerővel vetette magát az automobilizmusba.

 
   
    Az első autókiállításon összegyűlt automobilok.

Kereskedést alapított, Budapest-Bécs-Graz túrautat szervezett. Ez utóbbiból nem lett semmi, helyette 1901. június 20-23 között a pesti lóversenypályán, a Tattersall csarnokaiban összegyűjtötte a kiszámú magyar autó- és motorkereskedőt, ráadásul több osztrák céget is átcsábított. Az első magyar automobil-kiállítás fényes sikert aratott - nem volt olyan újság, képes magazin (már ekkor is létezett a képes riport fogalma), amely kisebb-nagyobb terjedelemben ne számolt volna be az eseményről.

A kiállítás katalógusa szerint az egyetlen magyar gyártmányú jármű Szám Géza mechanikus háromkerekűje volt, amelyről a készítő maga is úgy nyilatkozott, hogy minden ízében magyar készítmény. Csupán néhány rosszmájú lap utalt a motor francia eredetére. A századfordulón a motorsport is szárba szökött: a Magyar Kerékpáros Szövetség éves ülésein kerékpárversenyek betétfutamaiként 1899-ben motoros háromkerekűek is indultak, majd az Autókiállítás utolsó napján, 1901. június 23-án már négykerekűek is kergetőztek. Az igazi áttörésre azonban még éveket kellett várni.

Az oldalról ajánljuk

Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

32 perce
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Neked ajánlott