Az első magyar gyártású automobilnak tekintett Csonka tricikli megszületésének 100. évfordulója alkalmából exkluzív sorozatot indítunk a Totalcar olvasói számára, amelyben a magyarországi motorizáció históriáját tekintjük át a kezdetektől napjainkig.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Csonka-Bánki-Lázár-féle
stabilmotor az 1890-es évekből. Az egyik lendítőkeret nem ábrázolták a metszeten, hogy a részletek jól látszódjanak. |
Csonka János (1852-1939), aki a József Királyi
Műegyetemen (ma Budapesti Műszaki Egyetem) tanított, és
szabadidejében különféle stabilmotorok megalkotásán fáradozott.
Munkásságára a Ganz gyár is felfigyelt, néhány évvel később,
1893-ban a Ganz és Társa Vasöntő- és Gépgyár Rt. díszes
prospektusban hirdette "A mezőgazdasági és kisipar legmegfelelőbb
és legolcsóbb mótora" szlogennel a Petroleum-motort, amelyet Csonka
János Bánki Donáttal közösen alkotott.
A Csonka-Bánki pároshoz kötik a petroleum-motorban már felhasznált porlasztót, "melyen keresztül a petroleum finom köd alakjában jut a hengerbe". Egyes szakírók még azt is hozzáteszik, hogy a Ganz gyár hanyagsága miatt nem sikerült mindenütt szabadalmi védettséget szerezni e remek újdonságra. Az igazság ezzel szemben sokkal prózaibb: porlaszót már egy 1888-ban Angliában készült "Petrol-Cycle" nevű benzinmotoros háromkerekűhöz készített annak alkotója, Edward Butler. Csonka János érdemeit ez nem csökkenti, hiszen a magyar autóipar első totyogó lépéseinél ő vigyázott, hogy hasra ne essen az újszülött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Csonka János és Bánki Dónát kísérleti motorkerékpárjáról készült rajz. |
A Magyar Posta munkatársai, Haltenberger Samu
vezetésével nemsokkal azután, hogy az új közlekedési eszköz iránt
lelkesedő magánemberek, mint Hatsek Béla, vagy Törley József
megjelentek első "ördögszekereikkel" Budapest utcáin, a
Kereskedelemügyi Minisztérium ösztönzésére elkezdték tanulmányozni
a gépjármű felhasználhatóságát. A századfordulóra megérett a terv:
a kézbesítők munkáját megkönnyítendő a kerékpárok és a triciklik
mellé motoros tricikliket is munkába állítanak.
"A legszűkebb utczákban és a legnagyobb kocsiforgalom közepette is mindenütt könnyen közlekednek; fenntartásuk és javításuk ... kisebb költséggel jár".
Az iparvédelem első halvány jegyei már ekkor feltűntek, bár még hét évet kellett várni a magyar ipar védelméről szóló törvényig. A beszerzett 22 darab tricikliből kettőt a Ganz gyár szállított Csonka János tervei alapján. A Csonka-féle egyhengeres 260 köbcentis motorral szerelt háromkerekű motoros levélgyűjtőt a többi, francia gyártmányútól a porlasztó különbözteti meg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első magyar gyártású gépjármű: Csonka-féle tricikli, 1900. |
Amiről a dicsérő leírások csak egy-egy
mellékmondat erejéig szóltak, az az apró hátrány volt, hogy a jármű
a zab-üzemanyaggal hajtott
párjától az ágaskodás szeretetét is örökölte. A levelekkel
megpakolt triciklik első kereke nem egyszer emelkedett fel, de
nagyobb baleset nem történt. Így a Posta az évek során több, mint
50 darabot rendelt a járműből.
A Posta mellett a közös Hadügyminisztérium, majd nem sokkal később a Gázművek is rákapott a motoros járművekre. Rajtuk kívül Láncy Leó, a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank elnöke 1899-1907 között Európa szinte összes létező nagyobb autógyártó üzemét megpróbálta rávenni, hogy e lángoktól ölelt kis hazában létesítsenek összeszerelő üzemet - eredménytelenül.
Eközben a fentebb említett lelkes sportemberek sem tétlenkedtek. Az 1895-ös Herkules sportlap "A mozdonykerékpár" címmel számolt be a német Hildebrand&Wolfmüller motorkerékpárról, amelyből hamarosan szintén került Magyarországra egy példány. Két évvel később már az első magyar nyelvű túra-beszámoló is megszületett Janitsáry Iván tollából. Ő később a születő Magyar Automobil Klub körül is bábáskodott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Autótúrára készülő nemesek a századfordulón. |
Autóklub alapítására az első kísérletet
Janitsáry egyik barátja, Ruttner Kálmán tette, aki a Weszely István
orvosi műszergyártó és sebkötöző cég cégvezetője volt (Janitsáry
pedig patikus). A baráti körhöz tartozott még Győri Farkass Lajos,
továbbá feltételezhetően Bláthy Ottó Titusz és Fényi Béla is.
Előbbit azt gondolom nem szükséges bemutatni, bár az már kevésbé
ismert, hogy a századfordulón
De Dion háromkerekűjével rótta a poros magyar utakat, később
pedig ismert automobiltulajdonossá vált. Fényi Béla később az egyik
legelső magyar automobilkereskedő lett, ő szállította a Postának az
első 20 triciklit. Győri Farkass Lajos neki dolgozott. Ők és még
néhány "szent őrült" 1899. folyamán Magyar Automobil Club néven
egyletet alapított, amelyet azonban még nem jegyeztettek be.
Az első törvényszékileg is hitelesített Magyar Automobil Klubot Reiman Gyula szervezőkészsége hozta életre. A Belvárosi Takarékpénztár főnökeként és báró Kohner Alfréd dúsgazdag földbirtokos bizalmasaként szinte az egész magyar arisztokráciát ismerte. Nem okozott számára nagy nehézséget meggyőzni a minden újdonság iránt könnyen lelkesedő Szapáry Pál grófot, hogy álljon a mozgalom élére, így az 1900. november 30-i alakuló ülésről a társasági lapok is színes hírekben számoltak be. A Magyar Automobil Club elnöke Szapáry Pál lett, főtitkára pedig Reiman, aki gőzerővel vetette magát az automobilizmusba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első autókiállításon összegyűlt automobilok. |
Kereskedést alapított, Budapest-Bécs-Graz
túrautat szervezett. Ez utóbbiból nem lett semmi, helyette 1901.
június 20-23 között a pesti lóversenypályán, a Tattersall
csarnokaiban összegyűjtötte a kiszámú magyar autó- és
motorkereskedőt, ráadásul több osztrák céget is átcsábított. Az
első magyar automobil-kiállítás fényes sikert aratott - nem
volt olyan újság, képes magazin (már ekkor is létezett a képes
riport fogalma), amely kisebb-nagyobb terjedelemben ne számolt
volna be az eseményről.
A kiállítás katalógusa szerint az egyetlen magyar gyártmányú jármű Szám Géza mechanikus háromkerekűje volt, amelyről a készítő maga is úgy nyilatkozott, hogy minden ízében magyar készítmény. Csupán néhány rosszmájú lap utalt a motor francia eredetére. A századfordulón a motorsport is szárba szökött: a Magyar Kerékpáros Szövetség éves ülésein kerékpárversenyek betétfutamaiként 1899-ben motoros háromkerekűek is indultak, majd az Autókiállítás utolsó napján, 1901. június 23-án már négykerekűek is kergetőztek. Az igazi áttörésre azonban még éveket kellett várni.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
