Az egyetlen repülőképes Teve

2007.12.29. 01:04

Van-e nagyobb élmény, mint amikor egy utasszállító repülő ablakán kinézve a szárnyvégtől alig egy méterre egy másik pilóta integet felénk, méghozzá fejjel lefelé? Hát szerintem nem sok. Nekem ez volt a legnagyobb élményem a világ egyetlen LI-2-esével.

A börgöndi repülőnapról tartottunk hazafelé kötelékben Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnokkal, aki a 40 perces út alatt egy kisebb, de annál inkább felejthetetlen műrepülő showt rögtönzött a LI-2-es utasainak. Leírhatatlan élmény volt látni, ahogy Zoli szinte egy karnyújtásnyira tőlünk orsózik, bukfencezik, és mindenféle hajmeresztő dolgokat művel Extrájával. Miután leszálltunk, legszívesebben a nyakába ugrottam volna, annyira eszméletlenül és irreálisan jó volt.

Sajnos Rácz Tamás kollégámnak már nem volt ilyen kellemes az első találkozása a LI-2-essel, amikor a Honda Civic-Fiat Linea összehasonlító teszt fotózásakor kisebb konfliktusba keveredett a Budaörsi repülőtér dolgozóival.

A LI-2 igazi oldtimer, a nagygépes utasszállító pilóták szó szerint sorban állnak, hogy vezethessék... Az eredeti típust, ami az amerikai Douglas DC-3-as klónja, 1936-ban kezdték el gyártani a Szovjetunióban.

Az oroszok saját mértékrendszerük és szigorúbb előírásaiknak megfelelően jól átszámolták a terveket, és kisebb-nagyobb átalakítások után több ezer darabot gyártottak belőle. A LI-2 nevet főkonstruktőréről, Borisz Pavlovics Liszunovról kapta. Számos országban alkalmazták katonai és polgári célokra is.

A II. világháborúban mindenféle hadi feladatra használták, utánpótlás-szállítástól deszantok és kommandók ledobásán át a bombavetésig. Kevesen tudják, hogy ez volt az az orosz gép, ami nagyban hozzájárult a japánok pusztító mandzsúriai vereségéhez. Magyarországon összesen 31 darab Teve (ez a gép hivatalos kódneve a Magyar Légierőben) volt szolgálatban. Ez volt a II. világháború utáni magyar polgári légi közlekedés első repülőgépe is.

A Magyar-Szovjet Légiforgalmi Társaság 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A MALÉV ezt követően 1961-ig üzemeltette a LI-2-eseket, melyek a forgalomból kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe, illetve kiállítási tárgyként különféle múzeumokba kerültek. A honvédség főleg ejtőernyős-ugratásra és célzsákvontatásra használta őket, egészen 1975-ös hadrendből való kivonásukig, ami egy-két kivételtől eltekintve a végleges megsemmisítést jelentette.

25 év kényszerpihenő után virradt fel újra a Tevék napja. Néhány elszánt oldtimer repülő-rajongó, és egyben képzett szerelő szakember elhatározta, alkot valami különlegeset, valamit, ami még nincs, pontosabban már nincs, és amihez nekünk magyaroknak is közünk van. A Magyarországon fellelhető LI-2-roncsok közül a HA-LIX lajstromjelű tűnt a legkevésbé lepusztult állapotúnak. 5 év kemény munkájának eredményeként 2002-ben sikerült újra repülőképes állapotba hozni. Azóta egyik repülőnapról a másikra repül, és külföldön is a legnépszerűbb oldtimer típusok közé tartozik. A nagygépes utasszállító pilóták szó szerint sorban állnak, hogy vezethessék. Annál is inkább, mert ez az egyetlen repülőképes példány a világon. Az utolsó előtti, orosz LI-2 kb. négy éve esett le Moszkva mellett. DC-3-asból természetesen van több is szerte Európában.

A mi Tevénket 1949-ben gyártották a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban. Elkészülte után még abban az évben Magyarországra szállították. 1958-ban kapta meg polgári légialkalmassági bizonyítványát, ezután kormánygépként használták. Viszont nem sokáig szolgálhatta a magyar pártvezetőket, a mai MiGek és orosz technika sorsára jutott. 16 év után, 1974-ben selejtezték, és leállítása után Szolnokon, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola gyűjteményében helyezték el. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben kezdte meg felújítását, aminek eredményeként 2002-ben a Budaörsi repülőtéren helyezték üzembe HA-LIX lajstrommal. Idén ünnepelte 58. születésnapját.

A LI-2 szerkezeti felépítése az alaptípustól, a DC-3-tól lényegében csak abban különbözik, hogy az oroszok elvégeztek néhány szerkezeti megerősítést a farokfelületek és a törzs egyes szerkezeti elemeiben, valamint kisebb teljesítményű motorokat építettek be. A Dakotákat egyenként 1400 lóerős, 14 hengeres, 2 soros csillagmotorok emelték a levegőbe, míg a LI-2-t 1000 lóerős, az AN-2-esekből is jól ismert 9 hengeres csillagmotorok hajtották.

Ennek egyszerű prózai oka az volt, hogy az oroszoknak nem volt ilyen teljesítményű motorjuk, csak ennél kisebb, vagy jóval nagyobb. Ezért AS-62 IR típusú léghűtéses motorokat építettek be. Ezáltal csökkent ugyan a gép utazó- és maximális sebessége, valamint emelkedőképessége, de alapvetően igen erős és kiváló repülési tulajdonságú gép maradt. Olyannyira, hogy biztonsági szempontból a mai utasszállítóknál jóval szilárdabb, erősebb konstrukció.

Ezeket még úgy építették, hogy mindenre jók legyenek, hasonlóan a multifunkciós Ancsákhoz. Nincsenek benne korszerű tájékozódási és kommunikációs műszerek, sőt robotpilóta sem, de éppen ez a jó. A modern gombok és kapcsolók helyett tele van a műszerfal mindenféle kallantyúval, tekerentyűvel, aminek kezelését gyermeki boldogsággal végzik még az öreg, tapasztalt pilóták is. Szó sem lehet kávézgatásról, lazsálásról, még egy percig sem.

És vajon miért fontos kelléke a LI-2-nek a kurbli? A következő oldalon azt is elmesélem.

Az oldalról ajánljuk

Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
A speckó Skyline-ok nyúlürege
  • Szerelem

A speckó Skyline-ok nyúlüregeNagyon menő Skyline-ok – Második rész

Te is imádod a Nissan Skyline-okat? Akkor szerencséd van: durva, ritka és különleges kiadások következnek.

26 perce
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06