Csaló Mercedes, hazug AutoBild

2005.11.21. 07:42

Mennyit ér a modern csúcstechnika? Csal-e a világ legöregebb autógyára? Hihetünk-e az autós újságíróknak? Mi a mechanikus kiegészítő információ? Az évszázad autós botránya, szomorújáték több felvonásban.

Egzotikus utazások, drága ajándékok, luxusautók a nyaraláshoz: az autós újságírókat alaposan elkényeztetik az autógyárak, ez manapság már nyílt titok. Nem csoda, hogy ezek után az egyszerű autósok hajlamosak arra gyanakodni, hogy az, amit az újságokban olvasnak, köszönő viszonyban sincs a valósággal.

Arról is sok szóbeszéd terjeng, hogy amióta bonyolult elektronikus berendezéseket építenek az autókba, egyre több a megmagyarázhatatlan, nem ritkán életveszélyes hiba, amelyeket az autógyárak minden erejükkel igyekeznek eltussolni. A pletykák keringtek, a gyanú árnyéka lebegett, de bizonyíték nem volt.
Eddig.

Meghívó Sindelfingenbe

A kínos ügy ugyanúgy kezdődött, mint akármelyik autóbemutató. A német AutoBild szerkesztője és a Stern TV stábja meghívót kaptak Sindelfingenbe, a Mercedes crashlaboratóriumába, hogy végignézzenek néhány ütközési tesztet, és bemutassák nekik, hogyan működik a vadonatúj S osztály büszkesége, a Distronic Plus és Brake Assist Plus rendszer.

Távoltartó és féksegéd

A Distronic Plus elnevezésű berendezés a hűtőmaszk alá épített radar segítségével érzékeli az S osztály előtt haladó kocsi távolságát. A vezető beállítja egy bizonyos sebességre a tempomatot, és ha a Merci lassabban haladó kocsi mögé ér, az elektronika fejben szoroz, és annyira lelassítja, hogy a két kocsi közötti távolság elegendő legyen a biztonságos megálláshoz. Régebben csak nagyobb tempónál működött a dolog, de az új S-ben már akár állóra is képes lefékezni a kocsit.

A Brake Assist Plus egy gépesített gépkocsioktató, aki hideg fejjel fékez, amikor a bepánikolt nebulót megbénítja a félelem. A kutatások szerint ugyanis a legtöbb sofőr vészhelyzetben ugyan gyorsan fékez, de nem elég erősen. A Brake Assist felismeri az ilyen helyzetet, és besegít a fékezésbe. A Brake Assist Plus a Distronic radarja mellett egy kiegészítő radart is használ, és segít, ha bajba került a vezető. Ilyenkor hangjelzést ad, hogy a sofőr fékezzen, és a fékpedál legkisebb érintésére akkora fékerőt fejt ki, hogy a kocsi meg tudjon állni az akadály előtt.

A bemutatót szándékosan a tél elejére szervezték, hiszen a hideg időben gyakran ködösek az utak és gyakoriak a dugók is. Ilyenkor esnek a legcsúnyább ráfutásos balesetek az Autobahnon: a ködben dugó alakul ki, és a hátul vakrepülők gyakran nagy sebességgel csattannak bele az álló kocsisorba. Már amennyiben nincs új S Merdzsójuk, mert az szerintük parádésan megoldja ezt a helyzetet, ennek demonstrálására készülnek az elködösített kísérleti laborban.

A volán mögé Michael Spechtet, az Auto Bild szakújságíróját ültetik. Specht igazi nagyhatalmat képvisel, hiszen lapját húsz országban - köztük Magyarországon - adják ki, a német kiadás önmagában 670 000 eladott példánnyal és kétmillió feletti olvasótáborral büszkélkedehet. A laboratórium egyik munkatársa elmagyarázza az újságírónak, hogy a tempomatot 55 km/órás sebességre állították be. Padlógázzal kell az autót felgyorsítania, aztán a beállított sebességgel fog a ködben álló láthatatlan kocsi felé gurulni. Amikor a radarok észreveszik a vészhelyzetet, sípoló hangot hall majd, ekkor rögtön a fékpedálra kell lépnie. Mindegy, hogy milyen erővel fékez, a megfelelő fékerőt a Brake Assist Plus fogja létrehozni.

A forgatócsoportnak feltűnt, hogy a pályán egy deszka fekszik, de ennek akkor még nem tulajdonítottak jelentőséget.

Csipogás helyett deszka

"Izgulok" - mondja Specht a kamerának. "Görcsöl a gyomrom" - teszi még hozzá. Aztán felgördül a fémfüggöny, a kocsi felgyorsul, és robogni kezd az időközben gerjesztett ködben láthatatlanná vált kocsioszlop felé. Eddig minden a terv szerint történik, de aztán drámai fordulat következik. Rövid fékcsikorgást hallani, és a bálnamerci belecsattan a ködben álló autóba. A százezreket érő motorháztető behorpad, és Specht hangját halljuk a mikrofonból. Természetesen azzal a kezdi, amivel minden rendes német kezdené: "Scheisse!", aztán még négyszer: "Scheisse!". Utána kicsit analitikusabb hangnemre vált, és önmagát kérdezgeti: "Miért nem sikerült?"

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14