Intergalaktikus lúzerszopás fénysebességgel

Eladás: Mercedes-Benz 300 TD - 1988

2007.01.10. 07:57

Jobban jártak nálam a Lánchíd 2000-ügy résztvevői, a Mol-gázrészvényesek és a Princz Gábor-féle postabankos kisbefektetők is. Volt egy Mercim másfél évig. És alig buktam többet rajta, mint a vételára. Bő egy év alatt.

Volt nekem ez a jó kis 124-es kombi Mercim, háromszáz tádé (nem azért, mert turbó, hanem mert Touring Diesel) alig másfél éve vettem nyolcszázötvenezer kiváló magyar forintért. Logikus lépés volt, nem szívből jött. A hathengeres szívódé 124-es Merga tágas, híresen keveset eszik, szépen zúz a pályán, belefér gyerekülésestől a család, közel sem rohad annyira, mint a 123-as, vagy a 115-ös (ezek az elődök), Mercihez meg egyébként is van jó szerelőm, több is. Azért is vettem, mert épp most, így húszéves kora táján már olcsó hozzá az alkatrész, mert még sok fut a típusból az utakon. Utángyártott és bontott cuccok vonalán tehát kánaánisztikus a helyzet. Érzelem semmi, a 124-es túl új, túl sok benne a műanyag, a visszajelző, a szilentblokk.

Hiszen alig néhány évvel ezelőtt, egy 1972-es W115-ös Mercedes birtokában még a második szériás állólámpástól is irtóztam (1974-től volt), mert annak gumikormánya, lapos maszkja és hegyvonulat-mentesített motorházfedele van, no meg a kedvenc elefántfüleim is hiányoznak róla. Mondom, a 124-es komoly, férfias, száraz racionalitástól nyikorgó újítási szándék által vezérelve került a Csikós-autóflottába. De nem jött be. Pedig megtettem minden óvintézkedést. Kábé húsz autót néztem meg szerte az országban, végül egy kis hibás (nagy sebességnél vibrált a kardán, ült az orra, nem ment a klímája, és ferdén állt a kormánya), de töretlen, guszta bordó belsős (mások szerint ocsmány, ízlésen kár vitázni), jó erős, közel makulátlan belsejű, rozsdamentes, kézi váltós példányt vettem meg Jászberényben. Nem mondtam még? Az automatát is rühellem.

Aztán kényszerből költöznünk kellett, jött egy építkezés, Hans ára pedig - mert rendszáma, terjengős méretei és németsége miatt így hívtuk a kombit - észrevétlenül beleszivárgott a födémbe, áthidalókba, 1,4-es "k"-jú hőszigetelt ablakokba. Meg, legyünk őszinték, javarészt önmagába is. Vásárlás után ugyanis rendbetetettem a kardánt (hardy, kiegyensúlyozó-tömeg), az első futóművet (gömbcsuklók, szilentek, rugók, segédkarpersely), a hátsót is (szintszabályzós hidrogömbök, egy segédkar, bölcsőgumik), meg a zörgések miatt kicseréltem a hidraulikus motortartó bakokat, a nemműködés miatt az ABS túlfeszrelét, az áteresztés miatt a főfékhengert, és jött még hozzá ezernyi apróság, van egy hosszú Excel-táblázatom, átküldöm, ha valakit érdekel.

Jó dolog a mazochizmus, aki nem írja, nem is tudja, mennyit bukik autón. Én mindig tudom. 2005 nyarának végén alig egymillió-kettő volt az invesztíció, valahogy így is képzeltem a dolgot vételkor, nem hittem volna, hogy egy guriga alatt megáll. Használtuk boldogan egy évet, aztán következett egy zöldkártya, ahol annyi kilences jelent meg a budakalászi Bosch-szerviz gépén, amennyit arrafelé még nemigen láttak. Pironkodtam rendesen.

Nyilván mehettem volna máshova is e szigorú vizsgahelyről, de két gyermekem van, szeretném, ha egy használható Földet hagynék nekik örökül. Mondtam, állítsák be korrektül, már amennyire lehet. Három nap múlva, tizenhétezer forinttal könnyebben visszakaptam egy 110 helyett kábé 50 lóerős, százhúszas végsebességű, csörömpölő szörnyet, legális zöldkártyával, füstmentesen. Áteresztenek a szelepek, kopott az adagoló, rosszak a porlasztócsúcsok, szólt a profi diagnózis, aminek pedig hinni kellett, mert a mester közel húsz éve viszi a szervizét, és messze földön ismerik.

2006 nyarán, Balatonon emiatt felújítottuk a hengerfejet, adagolót, persze új tömítések kellettek, no, meg egy folt a doblemezre (megjelent az első rohadás), új porlasztócsúcsok, satöbbi. Visszajött a 110 ló, viszont onnantól fix öthengeres indítással számolhattam, fullos ködösítési akció kíséretében. Mindez már 1,45 millió forintért volt az enyém. Sebaj, az autó alig fogyasztott, működött, vitte a biciklit, babakocsit, gokartot Balatonra és vissza, csendben, 7,3-as fogyasztással. De augusztus végére kiderült, minden gondoskodásom termését más fogja learatni, mert piacra kell dobni Hansit. Ugye, a pénz, amivel tartozunk.

Megnéztem a hasznaltauto.hu-t, 1,25 milkóval az enyém lett rajta a második legolcsóbb dízeles kombi, ráadásul az az egyetlen, amelyik kevesebbe került, német taxiszínű (homok) volt. Tuti a siker, 1,1-ért talán el is megy Hans, na bumm, 350 ezerért autóztam bő egy évet, valaki meg jól jár egy 95 százalékban rendbetett autóval. Aztán jött a hír a regisztrációs adó változásáról, a hasznaltauto.hu árai erre megszorzódtak 0,9-cel. Majd még 0,9-cel. Majd megint. Hirtelen megszaporodtak a 124-es kombik a neten, lett négy olcsóbb is. Aztán hat. Hopp, erre az ár nálam is lecsusszant 1,1-re, vártam. Vártam még egy kicsit.

Jött egy meredek, 800 ezres ajánlat, kinevettem a szerencsétlent, ennyiért az anyámnak sem, hörögtem. Egy másik vevőtől - aki mellesleg megriadt az olajfolyástól és a 124-tipikus rángatástól - megtudtam, hogy fenti, nekem az imént nyolcszázazó nepper őneki alku nélkül 1,2 millióért ajánlott egy sötétkék 124-es limuzint. Ismertem az autót, azzal érkezett hozzám a nyolcszázazós, dicsekedett, hogy alig 650 ezerért vette egy idős bácsitól, aki könnyeket hullatott, amikor átadta.

Nepperem ezután minden héten felhívott a 800 ezres ajánlattal, már szinte megszoktam a telefonjait. Azért kaptam még egy látatlanbani ajánlatot Nyíregyházáról is, 600 ezer, plusz egy kiváló állapotú, 1991-es Citroen BX dízel, csodásan működő klímával, akár üzembentartóival is. Ér vagy 350-et az eladó szerint. Vonjuk le a túlzásokat: ha szívok, 850-em marad, ha ügyes vagyok, akár 900-at is kitermelek a csomagból. Kicsit rágódtam a dolgon, a 900-950-be végül is már beletörődtem. De túl komplikáltnak tűnt az ügy. Ejtettem. Hiba No. 2.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

17 perce
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09