Olasz zen-autó Párizsból

2002.10.01. 08:57

Donato Coco, a Citroën vezető formatervezője még akkor is meglepően szerénynek tűnik, ha előre felkészítettek: Donato egy aranyember. Kedves, közvetlen és szerény. Szerénysége karbantartásához a maga módján a Citroën is hozzájárul; a Párizs 18. kerületében található központban két főbejáratnál is próbálkozunk, de egyik portásnak sem ismerős a neve.

 
   
   

-Mik a kedvenc részletei a C3-on?
-Meghatározó dizájnelem az A-oszlop (a szélvédőt határoló két tetőoszlop - a szerk.). A legfontosabb az íve, ami egyensúlyt teremt a motorház és az utastér között. Egyszerre két feladatot teljesít: előre nyúlva nagy teret biztosít, mégis meglehetősen meredek és gömbölyű. Az autó ennek köszönhetően válik egyéniséggé, emiatt lóg ki a tömegből. A gömbölyűség miatt nagyon jó a kilátás.


-Egy ilyen részlet kidolgozása mennyi idejükbe kerül?
-Rengeteg_ A sok együttműködő tervező miatt meg sem lehet mondani, mennyibe. A másik meghatározó dizájnelem az övvonal (az oldalablakok alsó éle). Mégpedig ez nem egyenes vonal: konvex alak. És érdekes magának az övvonalnak az elhelyezése: nincs egy vonalban az A-oszlop aljával, ahogy a legtöbb utcai autón. Ez, az övvonal és az A-oszlop találkozásának területe az egész formaterv, az autó egyéniségének kulcsa. Dinamikus, de masszivitást sugároz, látszik, hogy masszívan össze van rakva. Fontos az oldalablakok és az ajtó fémfelületeinek aránya: az autó kifejezetten magas, ez az övvonal viszont nagyon alacsonynak számít ebben a kategóriában. A sok üveg miatt lesz bőséges a fény és a térérzet.

 
   
   

Nagyon szeretem az orrát, ahogy a motorháztető két oldalsó éle továbbmegy, és a hűtőrácson folytatódik - jó nagy a hűtőrács, kell is az autó jellegéhez. Érdekes a lágy, gömbölyű, kiszélesedő kerékívek, és a szigorú, szögletes lámpák, két ellentétes formavilág találkozása. Meghatározó az A-oszlop íve, ahogy egyetlen lendülettel végigszalad a tetőn, és meg sem áll a hátsó lökhárítóig.


 
   
   

-És odabent?
-A mai autók belsejének kialakítását leginkább a technikai fejlődés nehezíti: rengeteg mindent el kell tudni helyezni. Nagyon büszke vagyok a színekre, az általános harmóniára. Összhangban van a külső vonalvezetéssel, miközben sok él és ív szinte megszakítás nélkül fut végig a beltéren. Fontos a kormány is, ami jellegzetesen Citroënes, csúcsával lefelé álló háromszög; a Kacsán kívül is több sikeres Citroënben van hasonló. Belül nincs igazán kedvenc részem, belül az összhangot szeretem. Beülök, nézem az utat, és érzem a sok fényt, a magas üléspozíció biztonságérzetet ad, ez egy zen-autó.


-Körülöttünk négy műve: a C3-as, a Picasso, a Xsara és a Saxo. Melyiket szereti a legjobban?
-Természetesen mindig a legutóbbit. De a Picassóhoz is elég szoros érzelmi szálak fűznek.

-Mikor kezdett dolgozni a Citroën-nél?
-83 tavaszán.

 
   
    egy CÉBÉ síszemüveg

-Igaz, hogy előtte egy francia sportszergyárnál dolgozott?
-Igen, a Cébé-nél. Bukósisakokat, sí -és búvárszemüvegeket terveztem.
-Tervezett valaha autót, mielőtt a Citroën-hez került?
-Nem, a Citroën az első ilyen munkahelyem. És persze remélem, az utolsó; régi vágyam volt, hogy itt dolgozzak. És Franciaországot is nagyon szeretem.
-A diplomáját művészettrörténetből és építészetből szerezte. Rajzolt gyerekkönyveket, tervezett síszemüveget - nem meredek váltás hirtelen autót tervezni?


 
   
   

-Azért előtte Londonban elvégeztem a Royal College of Art autós formatervező szakát, ezzel kezdtem a Citroën-nél.


-Mi volt itt az első tervezni valója?
-A Citroën BX kombi változata. Végül nem került gyártásra.

-Ön miért felelős a tervezésben?
-A marketingosztály határozza meg a fő célokat, az autó funkcióit, az alakját nagy vonalakban. A mi feladatunk a konkrét vonalak megrajzolása.

-Hányan dolgoznak a Citroën dizájner csapatában? Például hányan tervezték a C3-ast?
-Ha mindenkit beleszámolunk, a külső elemek formatervezőitől a belsőépítészeken át a színtervezőkön keresztül a modellkészítőkig, a látómezőt tervező mérnökökig és a kényelmi berendezések tervezőiig, hatalmas mennyiségű tudás irányításáról van szó. Egy kis csapat, a kulcsemberek koordinálták a munkát, a tetején pedig jómagam és az asszisztensem.

-Valahol azt olvastam, hogy a C3 egyik kategóriatársánál tíz ember csak a belső tér szagán dolgozott: a különböző felhasználható anyagok szagát és azoknak egymásra gyakorolt hatását elemezgették. Ilyen tényleg van, vagy ez csak valami marketing-kamu volt?
-Ahogy már mondtam, egy-egy autó tervezésénél egy laikus számára hihetetlenül sok különböző szakember dolgozik. És én még csak néhány részterületet soroltam fel; tehát igen, elképzelhető. Persze az is biztos, hogy minél kisebb egy csapat, annál jobb.

 
   
    C3 Lumičre 1998

-Mikor kezdett dolgozni a C3 eredetijén, a Lumiére tanulmányautón?
-1997-ben. Nyolc hónapig tartott a prototípus elkészítése.


-Mennyire szánták tanulmányautónak, és mennyire lehetett tudni, hogy a Citroën-nek hamarosan tényleg kell valami ilyesmi?
-Mindkettő: száz százalékig tanulmányautóban gondolkudtunk, de mindnyájan tudtuk, hogy konstrukciós szempontból alapvető fontosságú kutatásokról van szó. Azt is tudni lehetett, hogy ez az autó szabja majd meg a Citroën következő modelljeinek irányát, ezért is mutattuk be a Lumiére-t az 1998-as Párizsi Autószalonon.

-A tanulmányautó még tíz centiméterrel magasabb volt, aztán néhány dolgot megváltoztattak.
-Igen, a tanulmányautókban az a jó, hogy szabadon garázdálkodhat az ember. Ezért is tanulmány: a Lumiére-en megtanultuk, hogyan kell kis autóban nagy teret csinálni, magas építésű konstrukcióval, tágasan, bőséges fénnyel. Nagy tér, sok hely, sok fény, mindez egy kompakt autóban - nem kis dolog. Amikor persze a gyártásra kerül a sor, bejön a képbe néhány kompromisszum, menetdinamika, fogyasztás, és ilyenkor néhány vonalat újra kell rajzolni. De azt hiszem, végül magasságból, helyből és fényből nem sokat engedtünk.

-A megjelenése is elég extrém maradt.
-Az, igen. Ha kivisszük az utcára, elég határozottan elüt a többiektől.

-Két nagy trend van manapság. Az egyik, hogy visszajöttek a szögletes vonalak. A másik a retró: sokan a C3-ast is a legendás Kacsa feltámasztásának tartják.
-Igen, a nosztalgia nagyon benne van a levegőben. Meg is érteném, ha a Citroen vissza akarna nyúlni a múltba, és ilyen módon akarna megemlékezni a történelme egyik legfontosabb darabjáról. De itt nem ez volt a helyzet. A hasonlóság inkább a filozófiából fakad. A C3 nagyon kifejező autó, ahogy a Kacsa is az volt. Mindkettőnek nagyon markánsak a vonalai, és valahogy hasonlít a hangulatuk.

Az oldalról ajánljuk

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

2 órája
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38