A főváros 2012-ben elindított új autóbusz-üzemeltetési modellje lehetővé tette, hogy gyorsan, nagy mennyiségben kerüljenek korszerű járművek a budapesti utakra úgy, hogy az ne jelentsen egyszeri, több tízmilliárd forintnyi beruházást. Az új konstrukcióban a Főváros megbízásából a közlekedésszervező BKK pályázatot írt ki, melynek eredményeként korszerű, járművekkel bővült a szolgáltatás. A nyertes vállalkozó(k) biztosítják a korszerű, magasabb színvonalat képviselő járműveket, valamint a hozzájuk tartozó személyi állományt, és a szerződés szerinti üzemeltetésért havonta kilométer-alapú szolgáltatási díjban részesülnek. A nyertes vállalkozókkal a BKK (8 + 2 éves), közszolgáltatási szerződést kötött.

Ez az akkoriban még új konstrukció hatékony eszközt jelentett a szolgáltatásban részt vevő járműállomány gyors megújítására. A kialakított vállalkozói rendszerben a BKK végzi az integrátori tevékenységet: a vonalhálózat- és menetrendtervezést, a forgalomirányítást, az utastájékoztatást, valamint Budapesten az egységes jegy- és bérletrendszerrel összefüggő feladatokat. A szolgáltató kötelezettsége kizárólag az üzemeltetés a BKK megrendelései alapján. Vitézy Dávid, ekkor még a BKK vezérigazgatójaként, óriási nemzetközi versenyt vizionált, és úgy vélte, ezzel végre helyzetbe kerülhetnek a magyar buszgyártók is. Azonban hamar kiderült, hogy csak egyetlen komolyan vehető pályázat érkezett, a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó VT-Transman Kft.-től.

Az első ilyen szolgáltatásmegrendelői tendert tehát a VT-Transman Kft. nyerte el, így 2013-ban 159 modern Mercedes Citaro autóbusz kezdte meg a munkát. Nagy megdöbbenésre Széles cége nem az akkor új és korszerű, saját vállalkozása által gyártott Ikarus buszokkal kezdte meg a szolgáltatást, hanem Mercedesekkel. Mivel a VT-Transman többségi tulajdonát megvásárolta a német állami vasúttársaság (DB) tulajdonában álló Arriva, ezért a céget 2013-ban VT-Arriva Kft.-re nevezték át. A 2013-ban létrejött szolgáltatási szerződés két év hosszabbítás után, 2023 tavaszán lejár, ezért a BKK 2022-ben új pályázatot írt ki, amelyet az újra átnevezett Arrivabus Kft. nyert el.
Szép új buszok jönnek, kevesebb ajtóval
Az Arrivabus ezúttal sem magyar gyártású buszokat és nem is Mercedeseket hoz a fővárosba, hanem a Volkswagen csoporthoz tartozó MAN Lion's Cityket. A Red dot design díjas Lion's City kétségkívül napjaink egyik legszebb városi busza. Budapestre 81 darab szóló, 12,2 méter hosszú Lion's City 12 és 81 darab csuklós, 18,1 méteres, Lion's City 18 érkezik hamarosan. Bár a szerződés 150 új buszról szól, az üzemeltetőnek tartalék járműveket is biztosítania kell, ezért érkezik összesen 162 darab új autóbusz. E járművek a Budapesten megszokottól eltérően nem három (szóló buszok) és négy (csuklósok) ajtóval érkeznek, hanem eggyel kevesebbel. Tehát az új Lion's City 12-k kettő, a Lion's City 18-asok pedig három ajtóval érkeznek. Ez azt jelenti, hogy ezeknek a járműveknek jóval lassabb lesz az utascseréje, valamint a buszokon az utasáramlás is alaposan lelassul. Így a járművek több időt töltenek majd a megállókban.

Megkérdeztük az Arrivabust, hogy vajon miért kellett a megszokottól eltérő, az utasoknak kényelmetlenebb, lassabb utascseréjű autóbuszokat beszerezniük. Azt a választ kaptuk, hogy azért, mert ezt a megoldást megengedte a BKK pályázatának műszaki leírása. Ez persze igaz, ugyanis a szerződés műszaki mellékletében az áll, hogy az új autóbuszok ajtóképlete, a szólóknál lehet 2-2-2 vagy 2-2-0, vagy 2-2-1; a csuklósoknál pedig 2-2-2-2 vagy 2-2-2-0, vagy 2-2-2-1. Ezek közül az Arrivabus a legrosszabb elrendezést a 2-2-0 és a 2-2-2-0 ajtókiosztást választotta.

Kissé sántít az a magyarázat, hogy azért kellett az előnytelen ajtókiosztást választania az Arrivabusnak, mert ezt megengedte a pályázat. Valószínűsíthető inkább, hogy egyszerűen spórolni akart a cég. Ugyanis egy utasajtó, ajtómozgató mechanikával együtt körülbelül 1,7 millió forint, ami 162 busz esetében nagyjából 275 millió forintnyi spórolás. Az ajtók lespórolásának az lesz az eredménye, hogy az új járművek nem a nagy forgalmú, nagyobb igénybevételt jelentő belvárosi vonalakon fognak szolgálni, ehelyett Budapest külvárosi részeibe kerülhetnek. Megkérdeztük a BKK-t is, hogy miért nem tették egyértelművé az új autóbuszok ajtóképletét, de ők a cikk írásának pillanatáig nem válaszoltak kérdéseinkre.
Sokadszorra sem magyar gyártású buszok érkeznek
Adódik a kérdés, hogy ha a pályázat megengedte az előnytelen ajtókiosztást, akkor vajon miért nem engedte az alacsony-belépésű (LE) autóbuszok beszerzését? Igaz az LE kialakítású autóbuszok az utastérben lévő két lépcsőnek köszönhetően valamivel kényelmetlenebbek, mint az alacsonypadlós (LF) buszok, de az utascseréjük és utasáramlásuk ugyanolyan csapnivaló, mint az egy ajtóval kevesebbel érkező LF buszokénak. Az LE buszoknak azonban két nagy előnye is lehetne: egyrészt egy nagyságrenddel olcsóbbak, mint az LF buszok.

Másrészt pedig ilyenből több hazai gyártású típus is elérhető a piacon. A magyar ipar által előállított LE buszok ugyanúgy elférnének Budapest külvárosi részein, ahogy a két- illetve háromajtós MAN-ek, így jó tesztterep lehetne az új hazai típusok kipróbálásának, illetve a gyártóknak, mint referencia. Érthetetlen, hogy az Arrivabus több mint 600 buszának beszerzésénél eddig egyetlenegyszer sem kerültek szóba magyar gyártású autóbuszok. Pláne úgy, hogy a cég kisebbségi tulajdonosa, igaz mára már mindössze egy százalékban, Széles Gábor. Ilyen persze sok európai országban elő sem fordulhatna: például Hollandiában, Lengyelországban és Nagy-Brittaniában is sikeresen rákényszerítették arra az Arrivát, hogy helyi gyártóktól vásároljon autóbuszokat. Nálunk ezt valamiért nem sikerül véghez vinni.
Mikor utazhatunk az új buszokkal?
Az új MAN Lion's City autóbuszok első darabjai már elkészültek Törökországban, és februárban indulnak Magyarország felé. Első körben május 1-jén áll forgalomba az első ötven darab (25 szóló és 25 csuklós), majd június 1-jén a következő ötven, végül július 1-jén az utolsó ötven is. Azt pedig, hogy megéri-e az évi több mint kilencmilliárd forintot az, hogy alacsonyabb komfortfokozatú autóbuszokat kapnak a budapesti utasok, majd elválik. Nyolc évük biztosan lesz a fővárosi utasoknak, hogy megszokják a szokatlan ajtóelrendezést.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér
Az M részleg vezetője nyilatkozott az AutoExpressnek.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
