Magyar turbó, jó turbó
A turbófeltöltő új hőskorát éli. Az új kis benzinesek, és az egyelőre még népszerű dízelek egyaránt használják, így szinte minden korszerű mai motor kelléke. Az egyik legnagyobb gyártó pedig itt van Oroszlányban.

Az autógyártás szerkezete nagyon megváltozott az elmúlt húsz évben. Ha a mai gyártást megnézné egy a hatvanas években aktív gyári mérnök, azt mondaná, ez nem gyártás, hanem összeszerelés. Jogosan tenné, hiszen egyre több a specializálódott beszállító, és egyre kevesebb alkatrészt készít maga a gyár. Ennek számos magyarázata van, az egyik, hogy minden sokkal bonyolultabb és drágább lett, melyek gyártására specializálódni, szakosodni kell. Ha ezt nem tesszük meg, a költségek magasabbak lesznek, a minőség pedig valószínűleg rosszabb.
Egy-egy részegység kifejlesztése, és megfelelő színvonalú gyártása külön és komoly üzemet kíván. Ezeket a gyárakat már nem lehet, és nem is érdemes a közvetlen járműgyártásba integrálni, ki kell adni beszállítóknak, akikkel együttműködve optimalizálni lehet az egész folyamatot. Az optimalizálás nem csak a minőségre, működésre, hanem a költségre is kiterjed. Egy szakosodott cég jobban meg tudja ezt oldani, mint a járműgyár kisebb részlege. Ez a beszállítósdi nem újdonság, már korábban is működött. Az utóbbi években azonban jellemző, hogy több, azonos terméket gyártó cég összeáll, illetve a nagyobb bekebelezi a kisebbet és egyesített erővel folyik a termelés.
A BorgWarner ilyen autóipari nagyhatalommá nőtte ki magát. Nevéhez fűződik a Haldex-hajtás, emellett különböző emissziós berendezéseket, EGR (kipufogógáz visszavezetés) rendszereket, egyéb tengelykapcsolókat, termikus berendezéseket gyártanak. Itt Oroszlányban a BorgWarner Turbosystems Kft-nél turbófeltöltőket gyártanak.
Akikre büszkék lehetünk
A BorgWarner Turbosystems Kft. Oroszlány külterületén zöldmezős beruházás volt. A cég alapítása 1999-ben történt, a helyszíni építkezés pedig már megindult 2001-ben. 2001 augusztusában elkészült a legelső turbófeltöltő, szeptemberben pedig az első szállítmány elindult az Audihoz.
A gyár több mint 15 ezer négyzetméter beépített területű, és 661 dolgozót foglalkoztat. Különösen büszkék rá, hogy a jelentésköteles balesetek száma eddig nulla, és a legkorszerűbb gyártói tanúsítványokkal is rendelkeznek. A BorgWarner anyacég három helyen gyárt turbókat, ezek közül az egyik az oroszlányi gyáregység. Az üzem területén példás a rend, a szervezettség és a tisztaság. Nem a nekeresdi lakatosműhelyhez képest, hanem a világ bármely pontján lévő gyáregységhez képest is.
2004-ben indult meg igazán a kapacitás felfutása, addig csak a VW csoportnak szállítottak turbófeltöltőket. Ma már ügyfelük mások mellett a PSA-konszern, a Fiat, a GM és a BMW is. Ebben a gyáregységben csak feltöltőket gyártanak, a BorgWarner teljes termékskálájának a motorikus alkatrészek a 78%-át teszik ki, a fennmaradó hányadot a hajtáslánc és egyéb, a vezérlés területén funkcionáló termékek adják. Most az ötödik nagy bővítés keretében egy teljesen új gyártócsarnokot avattak fel Oroszlányban, amely a Széchenyi terv segítségével, az anyacég sokmillió eurós beruházásával jött létre és további munkahelyeket teremt a térségben.
Az oroszlányi gyár szerves része a BorgWarner birodalomnak, de ne úgy tekintsünk rá, mint összeszerelő üzemre, külsős beszállítóra. A gyártó kapcsolata a BorgWarnerrel sokkal több ennél. Amikor a cég elnyer egy adott modellre kiírt turbótendert, készül egy prototípus-feltöltő a motor paramétereihez illesztve, ezt a BorgWarner megkapja elemzésre. A mellékelt adathalmaz tartalmazza azokat a számokat, leírásokat és minden egyéb paramétert, amelynek a feltöltőnek meg kell felelnie.
Ezután a turbókkal foglalkozó részleg a gyár közel ötven éves tapasztalata alapján megvizsgálja a prototípust, és az autógyár elé terjeszti módosítási javaslatait. Ezen javaslatok vonatkozhatnak a könnyebb vagy jobb gyártásra, más kialakításra, de akár egyes paraméterek megváltoztatására, amely reményeik szerint például jobb, vagy tisztább motorüzemet eredményezhetnek. Ha a megrendelő elfogadja, a tervek módosítása után a termelés beindul.
Az elemzésre külön mérnökcsapat szakosodott, és igénybe tudják venni az anyacég évtizedes tapasztalatait is. Ha kész a sorozatgyártásra alkalmas darab, minden jóváhagyás megvan, beindul a megrendeléseknek megfelelő gyártás. Az autógyárban beépítésre kerül a feltöltő, és elégedetten használja az ügyfél. Mivel műszaki dolgokról beszélünk, tudjuk, hogy meghibásodás bizony előfordulhat.
Ezek elemzése nem az értékesítő kereskedő feladata, de még csak nem is az autót gyártó cégé. A termék szépen visszajut ide, és itt egy mérnökcsapat megkezdi az analízist. Amennyiben az derül ki, hogy a termék módosítást igényel, mert esetleg a valós üzemi körülmények között olyan hiba jön ki, amelyre a tervezéskor nem fordítottak elég figyelmet, módosítják a terméket. Az is lehetséges, hogy az autógyárnak jeleznek bizonyos módosítandó paramétert a motoron, például az olajrendszer kialakításában, a hiba elkerülése érdekében. Nem különlegesség ez a folyamat, így történik nagyjából minden beszállítónál, legfeljebb a közös fejlesztés nincs ilyen magas szinten.
A gyár minőségbiztosítása, a munkafolyamatainak szervezettsége, gépesítése és automatizáltsága olyan szinten van, hogy hibás termék nehezen tud kijutni. A gyártási szórások alacsonyak, a gépek ellenőrzése folyamatos, a minőség maximálisan biztosított.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
