Magyar turbó, jó turbó

2013.05.29. 05:39 Módosítva: 2013.05.29. 17:34

A turbófeltöltő új hőskorát éli. Az új kis benzinesek, és az egyelőre még népszerű dízelek egyaránt használják, így szinte minden korszerű mai motor kelléke. Az egyik legnagyobb gyártó pedig itt van Oroszlányban.

Az autógyártás szerkezete nagyon megváltozott az elmúlt húsz évben. Ha a mai gyártást megnézné egy a hatvanas években aktív gyári mérnök, azt mondaná, ez nem gyártás, hanem összeszerelés. Jogosan tenné, hiszen egyre több a specializálódott beszállító, és egyre kevesebb alkatrészt készít maga a gyár. Ennek számos magyarázata van, az egyik, hogy minden sokkal bonyolultabb és drágább lett, melyek gyártására specializálódni, szakosodni kell. Ha ezt nem tesszük meg, a költségek magasabbak lesznek, a minőség pedig valószínűleg rosszabb.

Egy-egy részegység kifejlesztése, és megfelelő színvonalú gyártása külön és komoly üzemet kíván. Ezeket a gyárakat már nem lehet, és nem is érdemes a közvetlen járműgyártásba integrálni, ki kell adni beszállítóknak, akikkel együttműködve optimalizálni lehet az egész folyamatot. Az optimalizálás nem csak a minőségre, működésre, hanem a költségre is kiterjed. Egy szakosodott cég jobban meg tudja ezt oldani, mint a járműgyár kisebb részlege. Ez a beszállítósdi nem újdonság, már korábban is működött. Az utóbbi években azonban jellemző, hogy több, azonos terméket gyártó cég összeáll, illetve a nagyobb bekebelezi a kisebbet és egyesített erővel folyik a termelés.

A BorgWarner ilyen autóipari nagyhatalommá nőtte ki magát. Nevéhez fűződik a Haldex-hajtás, emellett különböző emissziós berendezéseket, EGR (kipufogógáz visszavezetés) rendszereket, egyéb tengelykapcsolókat, termikus berendezéseket gyártanak. Itt Oroszlányban a BorgWarner Turbosystems Kft-nél turbófeltöltőket gyártanak.

Akikre büszkék lehetünk

A BorgWarner Turbosystems Kft. Oroszlány külterületén zöldmezős beruházás volt. A cég alapítása 1999-ben történt, a helyszíni építkezés pedig már megindult 2001-ben. 2001 augusztusában elkészült a legelső turbófeltöltő, szeptemberben pedig az első szállítmány elindult az Audihoz.

A gyár több mint 15 ezer négyzetméter beépített területű, és 661 dolgozót foglalkoztat. Különösen büszkék rá, hogy a jelentésköteles balesetek száma eddig nulla, és a legkorszerűbb gyártói tanúsítványokkal is rendelkeznek. A BorgWarner anyacég három helyen gyárt turbókat, ezek közül az egyik az oroszlányi gyáregység. Az üzem területén példás a rend, a szervezettség és a tisztaság. Nem a nekeresdi lakatosműhelyhez képest, hanem a világ bármely pontján lévő gyáregységhez képest is.

2004-ben indult meg igazán a kapacitás felfutása, addig csak a VW csoportnak szállítottak turbófeltöltőket. Ma már ügyfelük mások mellett a PSA-konszern, a Fiat, a GM és a BMW is. Ebben a gyáregységben csak feltöltőket gyártanak, a BorgWarner teljes termékskálájának a motorikus alkatrészek a 78%-át teszik ki, a fennmaradó hányadot a hajtáslánc és egyéb, a vezérlés területén funkcionáló termékek adják. Most az ötödik nagy bővítés keretében egy teljesen új gyártócsarnokot avattak fel Oroszlányban, amely a Széchenyi terv segítségével, az anyacég sokmillió eurós beruházásával jött létre és további munkahelyeket teremt a térségben.

Az oroszlányi gyár szerves része a BorgWarner birodalomnak, de ne úgy tekintsünk rá, mint összeszerelő üzemre, külsős beszállítóra. A gyártó kapcsolata a BorgWarnerrel sokkal több ennél. Amikor a cég elnyer egy adott modellre kiírt turbótendert, készül egy prototípus-feltöltő a motor paramétereihez illesztve, ezt a BorgWarner megkapja elemzésre. A mellékelt adathalmaz tartalmazza azokat a számokat, leírásokat és minden egyéb paramétert, amelynek a feltöltőnek meg kell felelnie.

Ezután a turbókkal foglalkozó részleg a gyár közel ötven éves tapasztalata alapján megvizsgálja a prototípust, és az autógyár elé terjeszti módosítási javaslatait. Ezen javaslatok vonatkozhatnak a könnyebb vagy jobb gyártásra, más kialakításra, de akár egyes paraméterek megváltoztatására, amely reményeik szerint például jobb, vagy tisztább motorüzemet eredményezhetnek. Ha a megrendelő elfogadja, a tervek módosítása után a termelés beindul.

Az elemzésre külön mérnökcsapat szakosodott, és igénybe tudják venni az anyacég évtizedes tapasztalatait is. Ha kész a sorozatgyártásra alkalmas darab, minden jóváhagyás megvan, beindul a megrendeléseknek megfelelő gyártás. Az autógyárban beépítésre kerül a feltöltő, és elégedetten használja az ügyfél. Mivel műszaki dolgokról beszélünk, tudjuk, hogy meghibásodás bizony előfordulhat.

Ezek elemzése nem az értékesítő kereskedő feladata, de még csak nem is az autót gyártó cégé. A termék szépen visszajut ide, és itt egy mérnökcsapat megkezdi az analízist. Amennyiben az derül ki, hogy a termék módosítást igényel, mert esetleg a valós üzemi körülmények között olyan hiba jön ki, amelyre a tervezéskor nem fordítottak elég figyelmet, módosítják a terméket. Az is lehetséges, hogy az autógyárnak jeleznek bizonyos módosítandó paramétert a motoron, például az olajrendszer kialakításában, a hiba elkerülése érdekében. Nem különlegesség ez a folyamat, így történik nagyjából minden beszállítónál, legfeljebb a közös fejlesztés nincs ilyen magas szinten.

A gyár minőségbiztosítása, a munkafolyamatainak szervezettsége, gépesítése és automatizáltsága olyan szinten van, hogy hibás termék nehezen tud kijutni. A gyártási szórások alacsonyak, a gépek ellenőrzése folyamatos, a minőség maximálisan biztosított.

Az oldalról ajánljuk

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

56 perce
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14