Hogyan kell homokban Humvee-vel elakadni?

Honvédségi kiképzés Táborfalván

2013.03.07. 07:14

Az afganisztáni magyar tábor hamarosan megszűnik, de nemzetközi missziókban azért később is szerepel majd itt magyar katona. És ha a helyi körülményekre képzik a leendő Humvee-sofőröket, meghívják a sajtót is.

Egyszer vezettem már Humveet – nem Hummer H1-2-3-at, hanem a rendes, katonai HMMWV-t. Afganisztánban, jó három éve az egyik katonai táborban mehettem egy kört egy utólag páncélozott Humvee-val. Nem volt nagy élmény, pontosabban nagy élmény volt, de rettenetesen rossz autó; az eredeti futóműre rápakoltak még jó két tonnányi vasat, amitől még tohonyább lett, mint volt, és a legkisebb elmozdulásra olyan reszketegen reagált, mint egy golyóstoll-rugókon járó Fekete Laci. Szörnyű volt belegondolni, hogy katonáink ilyesmikre bízzák az életüket. Ezekkel még közúton gurulni is extrém sport, belegondolni meg nem is szabad olyasmibe, hogy esetleg terepen kéne vele támadni, vagy menekülni.

Az iraki és afganisztáni háborúban, vagy mondjuk úgy, békefenntartásban már 2009-ben is idejétmúltnak számított a Humvee-koncepció, ami nem csoda, hiszen az alapelveket még az 1970-es években dolgozták ki, a gyártás pedig 1984-ben kezdődött. A korszerűtlenségnek nem is annyira műszaki okai vannak, mint inkább az, hogy a hadviselés teljesen megváltozott. Az aszimmetrikus háborúk lényege, hogy nem hadseregek állnak szemben egymással, hanem egy hadsereg, és az út mellé rejtett rögtönzött robbanóeszközök. Egy Humvee anatómiájának eredetileg az az előnye, hogy lapos, ezért nehéz eltalálni, és széles, így nem egykönnyen borul fel, ugyanakkor a portáltengelyes megoldás miatt viszonylag nagy a szabad hasmagassága. Egy aláaknázott úton ez inkább hátrány: a detonáció a nagy hasfelület miatt nagyobb területen fejti ki a hatását, ezért ma már a legtöbb hadsereg az MRAP kategória iránt érdeklődik, ilyen az általunk nemrég tesztelt magyar Komondor is.

A Humvee-k attól még évekig szolgálatban maradnak, és az alapján, hogy a táborfalvai kiképzőközpontban a konvojt még mindig egy ápolt negyvenes Uaz vezeti fel, és egy Ural szervizautó zárja, tippelni se mernék, meddig. A jelenlegi kiképzés célja, hogy „az afganisztáni katonai szerepvállalásban eredményesen tudjunk részt venni”, mert bár hamarosan véget ér a legjelentősebb ottani vendégszereplésünk (PRT), lesznek még missziók. Ezeket a Humveekat már nem Mekk mester módjára páncélozták, ez kiderül az első megtett métereken. Nyoma sincs az emlékezetes, reszketeg támolygásnak, az autó ugyanúgy indul meg, kanyarodik és kapaszkodik, mint az alapverzió, mínusz két és fél tonnával. Ezt most olyan szinten dolgozták át, hogy még a kerékméretet is megnövelték, igaz, csak egy ötöd collal.

A terepen is meghökkentően jól mozog, könnyedén szökell fel a siratófalon, nem gyengül a mély homokban. Pedig a motor az eredeti, a 6 és fél literes V8-as turbódízel, ami csak 190 lóerős, és még csak nem is nyomatékos. 515 Nm lényegesen kevesebb, mint a háromliteres, 350 CDI jelzésű lakossági Mercedes turbódízelé, amit legutóbb a CLS Shooting Brake-ben vezettem, és 620 Nm-rel tolt. A Mercedest így 250-es végsebességre kell korlátozni, és 6,7 másodperc alatt van százon. Ha nem erős és nem nyomatékos, akkor vajon mi? Hát elpusztíthatatlan, ilyen követelmény is létezik a harcászati használatban. A lényeg úgyis a váltó, illetve a felező, hiszen terepen 30-40 es tempóhoz ez még vontatásnál sem lehet kevés.

Ereje tehát van, viszont benne ülünk négyen, akárhogy is, ez öt tonna a laza homokon, az ilyesminek lehet rossz vége. Főleg hogy Táborfalván tegnap esett, hasonló előzményeket követően ástam el a Komondort az erdőkertesi gyakorlótér homokjában magam is. Mielőtt megfeneklenénk, csodálattal adózok annak a faktornak, ami nyilvánvalóan nem volt szempont a fejlesztésnél: a Humvee 1165A1 olyan pazarul rugózik, mint egy limuzin. Ennyire még egy Land Cruiser V8 sem simítja ki a terepet. A megfejtés egyszerű: nagy tömeggel szinte minden jól rugózik, tömeg/kiterjedés viszonylatban pedig a páncélozott Humvee egészen elképesztően sűrű. Négy és fél tonna saját tömeg 5,4x3 méteres alapterületen – csak az ajtók páncélzata 1,2 tonna.

Ezúttal csak a Humvee hátsó üléseit tesztelhetjük, hiszen az elsőkön kiképzőket képeznek ki. Így az ember kicsit még többet is lát a beltérből, hiszen nem vonja el úgy a figyelmét a külvilág. Korábban például nem tűnt fel, hogy itt mennyi csavar menetes szára lóg ki befelé vagy egy centis hosszban; épp csak egy Fuck Euro NCAP matrica hiányzik. Bajunk elvileg nem eshet, mert a rohamsisak odabent kötelező, és a szabály létjogosultságát én vitatnám utoljára. A biztonsági öv ugyanaz, ami a Black „Down!” Hawk helikopterekben van, bár ezt csak a katonáktól tudom meg, nekem még ilyenhez sajnos nem volt szerencsém. A magyar katonáknak annál több, Mohos őrnagy azt mondja, Kunduz környékén gyakorlatilag iránytaxiként repkedtek a legendás harci helikopterek. Az ember csak kiáll a megfelelő helyre, beszáll, utazik, kiszáll.

Mohos őrnagy várpalotáról érkezett, ő irányítja a táborfalvai kiképzést. A tanfolyam állományából ő az egyetlen, aki megjárta Afganisztánt, de nem a magyar PRT-nél, a tartományi újjáépítő alakulatnál Pol-e Khomriban, hanem északabbra, Kunduz közelében, német parancsnokság alatt szolgált egy többnemzetiségű dandárban. Ez akkoriban békésebb terület volt, úgyhogy a lövöldözést megúszták. Afgán katonákat mentoráltak, vagyis képeztek ki, és hadműveleteket terveztek. Bőven volt része Humvee-élményekben, elakadásokban is, egyszer például egy rég elhagyott révet kellett felderíteniük, ahol először a Humveek akadtak el, aztán a mentésükre kirendelt német lánctalpas. Sajnos épp a legérdekesebb részletnél, a megmenekülésnél kell elrendelni a sorakozót, és eligazítást tartani. Személyes megjegyzés: egy ilyen sorakozóért annak idején a Varsói Szerződésben minket alighanem kicsontoztak volna, de a hivatásos katonaság mindig lazább, a külföldi missziókban meg végképp nem szórakoznak az alakisággal.

Az oldalról ajánljuk

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16