A General Motors tegnap ünnepelte századik születésnapját, és ebből az alkalomból végre leleplezték az autót, amelyről hónapok óta beszélnek, a vállalat megtestesült jövőképét: a Chevrolet Volt sorozatgyártású változatát. Néhány szerencsés láthatta is, mi, többiek pedig részletes, nagy felbontású képeken csodálhatjuk meg az új, áramvonalasabb karosszériát és az űrkompszerű, futurisztikus belsőt, sőt, azt is megtudhatjuk, mire képes - legalábbis papíron - az elsőként leleplezett gyári konnektoros hibrid.
Különös, hogy bár a fejlesztés folyik, és a GM mérnökei hosszú ideig csiszolták a Volt karosszériáját rengeteg szélcsatorna-méréssel, hogy minél kisebb legyen a légellenállása, a tavaly januárban bemutatott szögletes tanulmányautó adataihoz képest kevés a változás. Ennek vélhető oka, hogy a GM annak idején tervezett adatokat közölt, és nem valóságosakat. Az aktuális Volt ettől persze még vonzó alternatívája lehet a mai családi autóknak. 16 kWh kapacitású Li-ion akkumulátorával elvben 40 mérföldet, azaz 64 kilométert tehet meg anélkül, hogy a generátort működtető, benzinnel vagy E85 alkohol-benzin keverékkel üzemelő belső égésű motort el kellene indítania, már ha indulás előtt az akkumulátorokat rendesen feltöltötték. Ez persze még mindig nem megy olyan hamar, mint egy tankolás: a 110 voltos amerikai elektromos hálózatról nyolc, a 220 voltos európairól durván négy óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátorcsomag, azaz otthon éjszaka, vagy nappal a munkahelyi garázsban érdemes töltőre tenni az autót. Szerencsére a Li-ion akkumulátorok töltése bármikor megszakítható vagy újrakezdhető a károsodás veszélye nélkül, így egy-egy rövidebb töltéssel folyamatosan növelhető az elektromos üzemben megtehető út hossza. Az autó mozgatását egy 150 lóerős, 370 Nm nyomatékú villanymotorra bízták, amely 160 km/h-s végsebességet biztosít az autó számára - nyilván csak azért ennyit, mert sebességváltót nem építettek a rendszerbe, így a villanymotor maximális fordulatszáma korlátozza az elérhető sebességet.
Mivel a Volt rövid utazások alkalmával lényegében villanyautóként üzemel, a GM marketingosztályán úgy döntöttek, megpróbálnak úgy tenni, mintha tényleg tisztán elektromos autó lenne. Épp ezért kitalálták neki az E-REV (Extended Range Electric Vehicle - bővített hatótávú villanyautó) elnevezést, és hangosan tiltakoznak, ha valaki hibrid járműként hivatkozik rá. Pedig a Volt legkésőbb 40 mérföld után - vagy ha kimarad az éjszakai utántöltés, még hamarabb - hibridként kezd működni: benzinmotorja ugyanúgy szennyezi a levegőt, mint bármelyik másik autóé, és ugyanúgy vedeli a drága üzemanyagot is. Ez persze inkább csak mosolyogni való, a lényeget nem érinti: a Volt valószínűleg az egyik legtisztább jármű volna, ha valóban létezne.
Sajnos azonban még akkor is csak bizonytalan kísérletnek minősíthetjük, ha a General Motors már sorozatgyártású autóként beszél róla. A gyártást ugyanis csak 2010 végére ígérik, és abból a gyáriak sem csinálnak titkot, hogy az ígéretes hajtáslánc lelke, a lítium-ion akkumulátor nincsen kész. A technológia ugyan elvben már létezik, de a jelenlegi Li-ion cellák nem igazán bírják a nagy terhelést. Egy mobiltelefon vagy hordozható számítógép jórészt egyenletes teljesítményfelvételével megbirkóznak, de az autóban sokkal komolyabb az igénybevétel: egy-egy gyorsításnál akár több száz amperes áramot kell leadniuk, ezt pedig nemigen bírják a ma gyártott cellák. Erősen melegszenek, és az élettartamuk is jelentősen csökken. Ráadásul egyelőre nagyon drága az előállításuk ekkora méretben, így a GM-nek is csak a bizakodás marad, hogy a következő két év során sikerül megnyugtatóan megoldani az akkuproblémát.
Így viszont nem mondhatunk mást: a Volt csupán egy vaskos reklámfogás, csábító, de bizonytalan ígéret. A GM ezzel próbálja felhívni magára a figyelmet, és eltántorítani azokat, akik ma Toyota Priust vagy egy kicsit később új Honda Insightot vennének GMC terepjárójuk vagy Buick óriásszedánjuk helyett: igyekeznek elhitetni, hogy érdemes kivárni 2010-et, a Chevrolet Volt eljövetelét. Határozottan ügyes blöff egy tetszetős prototípussal megtámogatva, de egyelőre nagy kérdés, hogy bejön-e.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
