Az Év Autója 2013-ban a VW Golf

2013.03.04. 15:38 Módosítva: 2013.03.04. 16:18

Percekkel ezelőtt érkezett a hír: az Év Autója címet 2013-ban a Volkswagen Golf kapta meg. A mezőny erősnek tűnt – csupa népszerűnek ígérkező típust választottak a döntőbe – de a Golf nagy fölénnyel iskolázta le a többi modellt. A győztes 414 pontot ért el, míg a második helyezett Toyota GT86/Subaru BRZ páros csupán 202-t. A Volvo V40 189, a Ford B-Max 148, a Mercedes A osztály 138, a Renault Clio 128, a Peugeot 208-as 120, a Hyundai i30 111 ponttal zárta a szavazást.

Csikós Zsolt, aki maga is a zsűri tagja, azt is leírta, miért épp a német családi autó érdemelte ki a legjobbnak járó díjat.

Miért éppen a Golf?

Nehéz volt dönteni a két legesélyesebb autó, a Volkswagen Golf és a Volvo V40 között. Ha nagyjából közös felszereltségre hozzuk őket, összehasonlítható motorokkal, rögtön sok lesz a közös bennük: hasonló méret, biztonság, komfort, extrák, fogyasztás – Magyarországon még az áraik között sincs jelentős különbség. Végül egy pont különbséggel a Golfot hoztam ki győztesnek, de ha alszom rá egyet, lehet, hogy fordítva történik, ennyire közeli volt a meccs.

A Volkswagen persze nem egy élmény-kompakt – arra ott a Focus -, de alapjait tekintve kiváló. Tágas belső, finom rugózás, rendkívül jó minőség, részletekbe menően átgondolt és kidolgozott funkciók. Fogyasztásban pedig lenyűgöző, amit tud. Az 1.6 TDi-nél olyan adatokat jegyeztünk le, mint egy hibrid Aurisnál. Persze ott van még a sok új gyártástechnológia is benne: az MQB platform, a forrón préselt lemezek a karosszériában, a lézerrel szabott illesztési lyukak – valamennyi arra szolgál, hogy az új változat olcsóbban gyártható, de az elődnél mégis átlagban 100 kilogrammal könnyebb legyen. Persze akadnak hibái, mint a durva bukkanókon megszólaló hátsó futómű (többlengőkaros és csatolt lengőkaros verzióknál egyaránt), és oszloppal történő oldalütközésben lehetne biztonságosabb, de ezt a keveset bőven ellentételezi a sok kényelmi és biztonsági trükk, a feláras DSG-váltó, no meg az egész kocsi harmóniája. Íme, a nyertes.

Eggyel lejjebb, 8 pontot elérve következett a Volvo V40 a listámon, ez a markáns egyéniségű, kényelmes, extra igényes kivitelű, kiváló üléseket kínáló autó. Széles a motorválasztéka is, a 94 g/km-es szén-dioxid kibocsátású, a hibridautók fogyasztását megközelítő D2-es verziótól a közel a Subaru WRX élvezeti szintjét kínáló T5 Cross Country-ig válogathatunk. Ebben az autóban találjuk a világ első motorházfedél-légzsákját, amely nemcsak laposabb építésű orrhoz, de az EuroNCAP törésteszteken bizonyított maximális gyalogosvédelmi biztonsághoz is hozzásegítette a kocsit. Ne feledjük, oldalvédelemben is a legjobb eredményeket hozta a Volvo, így kategóriájának legbiztonságosabb autója lett.

Végül a Golf csak azért nyert nálam, mert az árskálája lejjebbről indul; ha innen nézzük, jobb az ár/érték aránya, ha onnan, akkor szélesebb közönségnek szól.

Harmadik helyre a Subaru BRZ/Toyota GT86 testvérpár jött fel, de itt csak négy pontot adtam. Az Év Autója választásnál az egyik legfontosabb szempont az innováció, de a BRZ/GT86 nem túl jó ezen a területen. Az újítás itt csupán annyi: a Toyota és a Subaru rájött, hogy lehet mai technikákkal fantasztikus régimódi sportkocsit készíteni. Ezt az autót ma a világ egyik legkezesebb, legélvezetesebb sportkocsijának tartják. Jellegre a legközelebbi riválisa a Porsche Cayman, de az a kétszeresébe kerül. Mindemellett ez a gumifüstölő, körforgalom-szaggató sportkocsi arra is tökéletes, hogy Anya a gyerekeket reggelente oviba, iskolába vigye, sőt, ha valaki egy négy fős baráti társasággal – igaz, kevés cókmókkal – hosszabb külföldi túrára indul, a pénztárcája tartalmát sem olvasztja el. A saját szabályaim alapján nyert volna, de így is megérdemel egy tapsot.

Két autónak adtam még 2-2 pontot – a Peugeot 208-nak és a Renault Cliónak. Előbbi a kategóriájában kivételesen tágas, kívül és belül elegáns, egyedi, hangulatos, a karosszériája merev és könnyű, s van egy háromhengeres 1.0 VTi kivitele, amellyel egy tonna alatt marad a saját tömege. Aki vezette, nem bírta ki vigyorgás nélkül – nagyon jó kis kocsi. Sajnos a kezelőszervei nem túl inspirálóak, sokan vitatják, hogy jó-e benne a furcsa „kormány lent, műszerfal magasan” üléshelyzet, és a nagyobb motorjaival közel sem annyira paprikás, mint a háromhengeressel. A Cliónak is van egy jópofa háromhengeres benzinese, igaz, az erősebb, turbós, viszont csak 0,9 literes. Kiváló rugózás és merész formaterv jellemzi, ráadásul övé a kisautó kategória legjobb törésvédelme is. Kár, hogy a hátsó ülésein felnőtteket szállítani reménytelen, és nekem a sok fényes műanyag sem tetszett az utasterében – látszik, hogy az olcsóságot divatosságnak akarták eladni, de ez a frissesség elmúltával alaposan visszaüthet.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

15 perce
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46