1.33-as Toyotám van. Mit tegyek, hogy ne dögöljön meg?

2018.06.06. 12:11

Számos olvasói levelet kaptunk, amelyek kicsit árnyalják a képet az olajzabáló Toyotával kapcsolatban, a Toyota hazai képviselete egyelőre hallgat.

Két hete hosszú cikkben mutattuk be annak egy 1.33-as, benzines Toyota Aurisnak az esetét, amely kétszázezer kilométer után teljes motorfelújításra szorult. A motor ekkor már 500 kilométerenként egy liter olajat fogyasztott el, és amikor a szakműhelyben szétbontották kiderült, hogy az egyik henger és a főtengely csapágyazása is durván  megkopott, a motor más pontjain pedig olajsár-lerakodásokat találtunk. Akkor azt gondoltuk, egyedi esetről van szó csupán és a hiba kialakulásában döntő része van annak, hogy korábban kétszer is kimaradt az Auris kötelező szervize. 

Kapcsolódó
Kinyírták a Toyotát

Kinyírták a Toyotát

A Toyota Aurisban még csak kétszázezer kilométer volt, de 500 kilométerenként lenyelt egy liter olajat. Szétszedtük és horrort láttunk.

Miközben a gyári fűzött blokkal végzett motorfelújítás elkészült, egyre csak jöttek az olvasói levelek és kiderült, hogy hiába finom kidolgozású a Toyota kis benzinmotorja, a dugattyúgyűrűk tervezése nem tökéletes. Arra mi sem számítottunk, hogy az olvasói tapasztalatok ezután valódi árhullámként öntik el a postafiókunkat. Most következzen néhány újabb olvasói tapasztalat. 

Kapcsolódó
A Toyota halála: hiába szervizeled, megdöglik

A Toyota halála: hiába szervizeled, megdöglik

A jó kis szívó benzinmotor mégsem olyan jó és nem is olyan könnyű életben tartani. Lehet, hogy az Auris haláláról írott cikkünkkel darázsfészekbe nyúltunk.

"A Toyota 1.33 motor cikkben írtakhoz, mint ilyen tulajdonos írnék észrevételt. Ennek a motornak ez egy régi, ismert és Toyota szerelők által is elismert konstrukciós hibája. Anno talán visszahívási akció is volt, minden esetre létezik módosított gyűrűgarnitúra ehhez a motorhoz gyárilag. Valóban borsos a javítása, de nem annyira mintha motorgenerál lenne. Huszon éve Toyotázik a családunk."

Ez a levél volt az egyik, ami miatt szerettük volna megkérdezni a Toyota hazai hivatalos képviseletét is a Toyota Motor Hungary-t, azonban eddig nem érkezett válasz. Íme egy másik, talán ez a legszebb:

Nekem is volt egy 2008-as Yarisom, aminek szintén utolért a marha nagy motorolaj fogyasztás. 2008-ban vettem, első tulaja vagyok, motorkód 1KR. Szerintem normálisan használtam négy és fél évig, 111 ezer kilométert raktam bele. 60 km 90-nel pár naponta, hetente egyszer autópálya 140 kilométert, némi város. Hidegen sose hajtottam őrült mód, első pár 1000 km-t is nagyon figyelve tettem meg. Végig márkaszervizben szervizeltem, minden intervallumot betartottam. 85 ezer kilométernél kezdte zabálni az olajat, az eddigi nulla liter / 15 ezer km helyett 1 liter / 4000 km lett, ami persze csak rosszabbodott. Ezt megette, nem elcsepegtette. Minimálisan szivárgott egy kör alakú, préselt, gyári tömítésnél az olaj, emiatt motorblokkot cseréltek rajta később. Mondanom sem kell, olajfogyasztáson semmit sem segített. Az egyéb cserék miatt arra jutottam, hogy elég ipari hulladék lett ez a francia Yaris, el is adtam, pedig 15-20 évre terveztem.

57 ezer km: klímakompresszor csere
61 ezer km, 2,5 év: gyári akksi kuka
85 ezer km: olajfogyás kezdete
94 ezer km: kuplungszett, főtengelyszimm. csere
104 ezer km: motorblokk csere
113 ezer km: kormánymű csere

Ezt már mi is durvának találtuk, viccelődtünk is vele, hogy a három F betűs szabályt (Fiatot, Fordot és francia autót nem szabad venni) módosítani kell T-betűsre vagy legalább beletenni. Aztán jött egy másik, kicsit kijózanító olvasói levél is ami azonban nem a motor hibájának rója fel az általában legkésőbb 80-100 ezer kilométeres korában fokozatosan, de gyorsan megnövekvő olajfogyasztást:

A fenti cikkre/cikkekre, jelenségre reagálnék, engedje meg hogy névtelen maradjak az ügyben.  Toyota szakszerelő vagyok, már nem Toyota szervizben dolgozom, de dolgoztam, már tanuló koromban is.  A fent említett motor akkoriban még nem létezett, így a motorkonstrukcióról nem tudok nyilatkozni.

Az viszont biztos, hogy vannak olyan szerelők akik (és itt hangsúlyozom, hogy a márkaszerviz vezetés engedélye, tudta nélkül, teljesen saját szakállukra) nem minden esetben cserélik az olajat a garanciális autókban.  Ezek tények, amiket saját szememmel láttam, hallottam az évek folyamán már tanuló koromban is, mert gyakran velünk csináltatták meg a munkát, míg a szerelő elment kávézni, cigizni, csajozni.

- Garanciális autó kb 100.000 km-ig, minden második olajcsere kimaradhat, (van szerelő aki saját füzetben jegyzi hogy melyik autó mikor mit csinált, és volt-e tényleges olajcsere) ezeknek a motoroknak "úgy sem lesz semmi baja". (Az olajcsere papíron megtörténik, a 4 liter olaj vándorol haza, a szerelő meg otthon maszekban eladja a saját kuncsaftnak) tiszta, 100% árrés, 100% haszon

- De mi van az olajszűrővel, egyszerű, azt sem kell cserélni, a titok, szilikonos, vagy olajos ronggyal át kell törölgetni, fecskendővel néhány csepp olajat alányomni, és senki meg nem mondja hogy nem volt kicserélve. (mert soha senki meg nem nézi szerviz után, hogy milyen színű az olaj)

- Másik eset, ha már elég elhasznált az olaj, lecseréli a szerelő mondjuk a felét, vagy 2/3 részét, meg jó esetben a szűrőt is.

- Az előbbiek tetszőlegesen kombinálhatóak.

- Az sem baj, ha az ügyfél tökös, és ott akar lenni olajcserénél. Ilyenkor az otthon hipermarketben megvásárolt olcsó húgy olaj előző este bekerül a márkás kannába, a márkás meg marad otthon, és a problémás kötekedő hitetlen ügyfél kapja a hulladék olajat, szép aranysárga, öröm nézni ahogy folyik a betöltőn.

Így lesz a motor papíron makulátlanul karbantartott...

Érdekes lenne megvizsgálni hogy ezeket a motorokat hol szervizelték (lenne erre is tippem).  Én nem zárom ki hogy a hiba konstrukciós eredetű, mert a sok tervezési szempont miatt a mérnökök kompromisszumokra kényszerülnek néha, meg tesztekre sem biztos hogy van elég idő. De ez a Toyotánál nem volt jellemző, a benzines motorok igen jó konstrukciók.

Én hajlok rá, hogy a fent említettek többet játszanak közre a motorok idő előtti tönkremenetelében.  Jómagam is szeretném, ha korrektebb lenne a használtautó-piac, és nem vernék el a port az emberek jogtalanul egy márkán, mert nem biztos hogy ez a márka/konstrukció hibája. Hangsúlyozom, ez nem általános, munkám során csak egy-két szerelőnél láttam ilyet a sok száz közül. 

A fenti tapasztalatoknak ellentmond az alábbi levél másvalakitől:

Pontosan 3800 km volt a Yarisban, amikor megvettük, szinte új volt, kereskedésből került hozzánk. Feleségem használta, nem egy versenyző típus. Előírásszerűen magam cseréltem benne az olajat, minden autómat magam szervizelem, jó minőségű olajat tettem bele, ráadásul japán márkát, de minden hiába 70 ezer kilométernél elkezdte enni az olajat, egyre többet, 120 ezernél eladtam, mert nagyon megutáltam, minden reggel mielőtt munkába indultam ellenőriztem a feleségem autóján az olajszintet, mint régen a Zaporozsecben. Nem akartam szétszedni biztos voltam benne, hogy gyűrűtörése van, de ezek szerint nem ez volt.

A problémát próbáltuk műszaki oldalról is bemutatni egy olvasói levél kapcsán, ezután pedig még több levelet kaptunk, hogy miként lehetne elkerülni, esetleg orvosolni a problémát a motor megbontása nélkül. Mindkét kérdés nehéz, mert az ok is erős feltételezés a részünkről, pontos méréseket, teszteket tudomásunk szerint senki sem csinált, csak a gyártó, aki viszont nem osztja meg ezeket a tapasztalatokat. A gyűrűk öntisztulásának hiányáról már írtunk, ez az egyik probléma, a másik pedig a már kormolódott gyűrűk tisztítása.

A gyűrűk tisztulását többszöri autópályás, nagyobb terheléses üzemmel segíthetjük elő, ekkor ugyanis a gyűrűk és vele együtt a gyűrűkkel érintkező olaj túllép azon a hőfokon, hogy a koksz megtapadjon, tisztulni kezd. Nyilvánvalóan alap, hogy a lehető legjobb minőségű szintetikus olajat kell tölteni ebbe az érzékeny motorba, mert ezeknek az olajoknak a hőtűrése jobb, adalékoltsága pedig a tisztulást jobban segíti elő. A gyári előírás SAE 5W30-as viszkozitást ír elő, ehhez ragaszkodjunk, azonban érdemes long life (hosszú csereperiódusra alkalmas) olajat betölteni, mert ezek adalékoltsága, tiszító hatása (detergens-diszpergens tulajdonsága) sokkal jobb. Ezt sem szabad 15 ezer kilométernél tovább bent hagyni, de tekintettel a motor érzékenységére én azt javasolnám, hogy 10-12 ezer kilométernél cseréljük ki az olajat.

Ezzel megtettünk mindent, ami olaj oldalról megtehetünk, de mi van, ha már csipegeti az olajat, mit tudunk tenni? Ez talán még nehezebb kérdés, mert nem tartom jónak a különböző tisztító (égéstér és motorbelső tisztító) adalékokat, ugyanis egy olyan komplex és összetett kémiai rendszerbe visznek be egy újabb összetevőt, amely nem tudhatjuk milyen egyéb reakciókat okoz a motorolaj számos adalékával, komponensével. Ezt nem árt tudni, amikor ilyen adalékokat beletöltünk, ez az oka annak is, amikor a gyártók kategorikusan tiltják az adalékok használatát.

Ha elkezdőik a nagy olajfogyasztás, akkor ebben a fázisban már sokat nem árthatunk, egy égéstér tisztító adalékkal megpróbálkozhatunk. Ezek az adalékok oldószereket tartalmaznak, a gyantás és egyéb lerakódásokat nagy hatékonysággal oldják, nyilván koncentrációtól függően.

Tudom, hogy óriási komment cunamit generált egy korábbi cikkem, ahol a motort és a hidrotőkéket fékfolyadékkal tisztítottam, azonban ez egy már több mint húsz éve használt és bevált módszer. Ezt is nyugodtan ki lehet próbálni, nem kell hinni a szokásos "megeszi a szimmeringeket és a tömítéseket" alaptalan félelmeknek . Nem sok a különbség a motorbelső tisztító adalékok hatásmechanizmusától.

Ha pedig nem segít, akkor úgyis szét kell szedni a motort és megjavítani.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

2 órája
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Neked ajánlott