Kezdem a ténnyel, hogy aztán legyen mire mentegetőzni: vettem egy BMW E30-at. Egy piros, kislámpás 318i-t. Nem volt túl olcsó, nem hibátlan, nincs is túl jól felszerelve, az én lelkemben mégis megpendített valamit, és bár szükségem nem volt autóra, de járművek vásárlásakor nagy gyakorlatom van az összes észérv félrerakásában, ezt is lehoztam rutinból. Meghirdették, elmentem megnézni, egy éjszakát gondolkodtam rajta, másnap elhoztam.

Nagyon szimpatikus volt az autóban, hogy nem méltóságától megfosztva, német vagy osztrák kivonópapírral, teljes ismeretlenséggel árulták egy kert végében, hanem ősmagyar, összesen két korábbi tulajdonossal rendelkező, teljes életére végigkövethető autó, amihez ha nekem nem is, de az országomnak biztosan van egy elég mély kötődése, és név szerint tudom, kik voltak elődeim a birtoklásban. 1985-ben két betűs, négy számos rendszámtáblával, szürke forgalmival került a magyar utakra, azokban a rendszerváltás előtti időkben, amikről én 1995-ös születésűként csak hallhattam és olvashattam, de valamiért mégis egy érthetetlen szekunder nosztalgiát indít meg bennem.
Külön mosolyogni támad kedvem a DTM-rendszám láttán, amit még július előtt újragyártattam: azóta már sajnos nem csinálnak friss nyomást a régi trikolór táblákból.
Ez az utolsó lehetőség, hogy friss gyártású, régi magyar rendszámod legyen!
Elindult a forródrót a hobbiautósok körében.

Nekem alapvetően onnan indult az E30-szerelmem, hogy egy olcsó, sportos autót láttam benne. 16 éves voltam, saját jogosítványról szó sem lehetett, de pár évvel idősebb cimborám már egy 300 ezer forintért vett (konkrétan az az autó volt, ami a Turbometal csapatnál is járt), korábban összevissza tört, lesajnált, szürke 318i-vel élvezte a hátsókerekes, könnyű, mókás autó előnyeit, télen óriási buli volt az az autó, és mivel a formájáért már akkor is odavoltam, tudtam, hogy egyszer majd összespórolok 600 ezer forintot egy normálisra, és veszek egy rendes hathengerest, mert mégiscsak az az igazi. Megbabonázott, persze nem volt nehéz dolga, nulla tapasztalatom volt még akkor autókkal.

Az azóta eltelt 10 évben az újságírásnak és a többi munkámnak köszönhetően több száz autót volt alkalmam vezetni, megvoltak a téli körök, a versenypályák és a hosszú utazások is, mai fejemmel pedig pontosan tudom, hogy ez egy semmilyen szempontból nem kiemelkedően jó autó, aminek az árából sokkal jobban vezethető, erősebb vagy épp kényelmesebb kocsik felhozatalából lehetne válogatni, nekem mégis ez a középszerű kis BMW kellett, mert egyszerűen nem tudok mellette úgy elmenni a garázsban, hogy ne nézegessem percekig, és legalább ezzel ne okozzon örömet.

De az elmúlt 10 év nemcsak engem, hanem az E30-at is megváltoztatta: megszűnt filléres csapatós autónak lenni, amire mai fejemmel már nincs is szükségem, helyette egy viszonylag értékes, alkatrészvadászós veteránautó lett, ami jobban találkozik az én mostani hobbimmal és életemmel.

A konkrét terv az volt, hogy az alapvetően rendben lévő autó kisebb-nagyobb hibáit orvosolni akarom, de előtte egy hónapot járkálok a kocsival, hogy legyen közös élmény. A saját autóimat mindig igyekszem magamnak javítani, egy vezérlést, egy féltengelycsuklót lecserélek, rutinszervizt megcsinálok, de nagyon érdekelt, hogy egy komolyabb projektben mennyire találom meg magam, az ilyesmihez már olyan szintű türelem kell, ami alapján még most sem vagyok teljesen biztos abban, hogy ez nekem való, még ha a lengőkarok szemcseszórásában vagy apró kiegészítők tisztogatásában tudom is látni a szépséget.

Már a vásárlás előtt írtam egy konkrét listát, miket kell megcsinálni: nem működik a kilométer-számláló, morog a kinyomócsapágy, rozsdásak a hátsó sárvédőívek, repedezett minden hátsó szilent, bal hátul egy korábbi sérülésből eredő kókány javítás nyomait kell orvosolni (szerencsére az autó úgy általánosságban nem volt komolyabban sérülve a jelek szerint), a padlólemezt néhány helyen csiszolni és kezelni, egy helyen foltozni, a motorban néhány kevéssé igényes kötegelőzést és egy szétrepedt, majd pasztával foltozott levegőcsövet cserélni, karternél, váltó kihajtásnál és diffinél olajfolyást megszüntetni, lengéscsillapítást és fékeket átnézni.

Hétköznapi autós ettől a listától valószínűleg nagyon megijed, a rutinos veteránautóst viszont még mindig meg lehet nyugtatni: nem repedt a műszerfal, szép bent minden kárpit, gyári a rádió, és bár nem az eredeti fényezés van rajta, de egy 2 méterről úgy összességében is elég szép a kocsi, külső esztétikájával nem is szeretnék túl sokat foglalkozni, persze nem lesz olyan gyönyörű, mint néhány típustársa.

Megvolt az egy hónap, az E30 bizonyított egy cimborám esküvői autójaként, voltam vele egyet kirándulni, leműszakiztattam, és gurultam még néhány kört, aztán eldöntöttem, a szórakozás után dolgozni is kell, itt az ideje nekiállni. A beavatkozásokat a kilométer-számlálóval kezdtem, szétszedéskor rájöttem, hogy egy üdítően egyszerűen szerelhető, és mai értelemben nagyon kevés patenttel összerakott beltere van a kocsinak, körülbelül fél óra csavarozás után kezemben is volt a mechanikus működésű, de elektromos vezérlésű óracsoport.

Garázsszomszédommal és régi jó barátommal, Danival álltunk neki a szétszedésnek, ő végzett műszerész, akinek nagyon otthonosan mozognak a finom, apró alkatrészek a kezében, én pedig tipikusan az 5 kilós kalapácsért nyúló ember vagyok, ha valami nem jön össze. Mivel a sebességmérő működött, csak a számláló nem, teljesen biztos volt, hogy az apró fogaskerekek adták meg magukat.
Egyszerű orvoslása lenne a problémának az 57 eurós, új fogaskerékszett megrendelése Németországból, de mi próbáltunk egyet csavarni a történeten, és ha már van 3D-nyomtatásra lehetőségünk, akkor megpróbáltuk volna ABS-ből vagy PETG-ből legyártani a fogaskerekeket.

A Thingiverse-ről készen és ingyenesen letölthető szett is létezik, természetesen nem E30-hoz, hanem E34-hez, de azért csináltunk egy próbanyomtatást PLA-ból, hátha jó a méret. Nos, hivatalosan bejelentem, nem az Apple találta fel azt, hogy két, látszólag egyforma formájú tárgy épp csak egy kicsit ne legyen méretpontos, hogy a felhasználó vehessen új tokokat az iPhone-jára, kézenfekvő lett volna ez a megoldás, de sajnos van eltérés a fogaskerekek között.

A másik megoldás lehetne az, hogy keresni jó állapotú fogaskereket, 3D szkennelni és nyomtatni, ehhez kaptam is kölcsön két bontott óracsoportot, de egyikben sem volt tökéletes fogaskerék sajnos, úgyhogy ez az opció most nem megoldható. Méretek alapján SolidEdge-ben is lehetne tervezni, de a szoftver automatikus fogaskerék-tervezője sajnos nincs felkészülve arra, hogy méreteket és fogszámot egyaránt meg tudjunk neki adni a tervezéshez: meg lehetne csinálni, de ez sem annyira egyszerű, mint elsőre tűnt. Lehet, hogy a végén tényleg megveszem az 57 eurós szettet.

A hátsó traktus javítása nagyon sok bontással kezdődött. Kerekek, fékdobok és fékvezetékek le, ahogy a féltengelyek, középdobig a kipufogórendszer, majd a kardán és a diffi is: így lesz néhány óra alatt a guruló, működőképes autóból fél garázst elfoglaló roncs. Nem véletlenül klattyogott az egész hajtáslánc a kuplung markánsabb kiemelésekor: a diffitartó felső nagy szilent úgy porladt szét a kezeim között, mintha 37 éves lenne. Valószínűleg az is volt.

A diffi hátlapja szemcseszórást, háza sima csiszolást és festést fog kapni, ezen kívül az összes szimmeringet és a hátsó tömítést cserélem benne az olajkönnyezés miatt, egyébként nem búg, feszes is, jó állapotban van. Szintén minden rendben a féltengelyek körül, a csuklók megmaradnak, maguk a féltengelyek pedig szintén egy alapos tisztítást és festést kapnak.
Megszenvedtünk a hátsó híd leszedésével. Nem nagyon láttam olyan videót, ahol az összes csavar kioldása után ne két kalapácsütéssel jött volna le a komplett futómű, nálam ennél bonyolultabb volt a helyzet, mert a hídszilentek alumínium perselye belerohadt a karosszériába, hiába ütögettük alul-felül, egyszerűen nem jött ki. Végül sok ütögetéssel kijött, az egyik tökéletesen, a másik pedig persely nélkül: az alumíniumtömb a karosszériából kikandikálva nevet az arcunkba, ezt majd egy nagyobb menetfúróval, menetes szárral és ütögetéssel tervezzük megoldani.

A kívülről aggasztóan repedezett lengőkarszilenteket saját prés híján M12-es menetes szárral és sok anyával kezdtük el kiszedegetni, eleinte könnyen, később nehezebben ment a dolog, ne kérdezzétek, honnan tudom, de egy viszonylag vastag és erős menetes szárat is elég könnyen el lehet hajlítani, ha kitartó az ember. Az egyébként pajszeres rángatásra feszes szilentek még odabent is egész intaktak voltak, önmagában valószínűleg nem kellett volna őket még lecserélni, de ha már így lenn van minden, akkor nem nagy tétel beszerezni újakat.

Nagyjából itt tartunk most: elkezdem megrendelni a szilenteket, új kerékcsapágyakat, megpróbálom lecserélni a nem túl szép tőcsavarokat a kardán végében, csiszolok-festek, és elkezdem javítani a padlólemezt is.

Ebédközi desszertnek, motivációm fenntartására elmentem Sipos úrhoz, hogy az oxidált alkatrészeim új életre kapjanak. Zoli készségesen elmesélte, hogyan működik a nedves szemcseszórás, a 6 bar levegővel és vízben úszó szemcsékkel operáló rendszer elég meggyőző és nagyon jól kitalált szerkezet, elég hatékony oxidált alumínium alkatrészekre, alig bántja az anyagot, de gyönyörűen tisztít, és a kapott felület nagyon közel lesz egykori eredetijéhez, a gyöngyszórtnál mattabb, de a sima homokszórtnál frissebb és természetesebb felületet kölcsönöz az alkatrészeknek.

Az alvázvédős és rozsdás kipufogó hővédőimre rá sem ismertem a beavatkozás után, a szelepfedél is csodálatos lett, viszont a vastagon rozsdás alkatrészekre és festett lemezekre kevésbé hatékony a technológia. Motortéri festetlen lemezekhez, öntvényekhez, deknikhez, tartókhoz mindenképpen ajánlom, hogy próbáljátok ki ti is ezt a módszert (Zolival az autosimogato@gmail.com-on tudjátok felvenni a kapcsolatot), teljesen más érzés lesz belenézni a motortérbe egy ilyen tisztítás után.

Nagyon szerettem volna eljutni a szeptember 11-ei Parkoló Parádéra az E30-cal, de a vártnál hosszabb lista ellenére nagyon kevés időt tudok foglalkozni az autóval, most épp elég nagy fordulatszámon pörög nálunk minden a cégnél, heti egy, maximum két estét rászánva pedig lassan halad az autó, úgyhogy valószínűleg az unalmas szürke kombimmal fogok érkezni a Hungexpóra, de azért küzdök, hátha még összejöhet a járóképesség addigra.
Háziversennyel és Mesterkurzussal rúgja be az ajtót az első őszi Parkoló Parádé!
Szeptember második vasárnapján a Hungexpóra költöztetjük a Tulaj a Pályánt. Fókuszban a sportautók, de más érdekességek is lesznek.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
