Ki a fene az a Tadzsima Nobuhiro? A nevét talán soha nem fogják Loebével, Schumacherével vagy éppen Walter Röhrlével együtt emlegetni, mégsem vitathatjuk el tőle: egy nagyon szűk elit tagja. Aki követi a Pikes Peak-i hegyi felfutó történéseit, annak mondjuk nem kell bemutatni, kilencszer nyerte meg az ikonikus verseny Unlimited kategóriáját. Mind a kilencszer Suzukival. Az autók tervezéséből és építéséből is kivette a részét, majd a márka sportigazgatója lett.

Pedig becenevét, a Szörnyet még egy Datsun Bluebirddel érdemelte ki, a nyolcvanas években egy felismerhetetlenségig átalakított autóval versenyzett hazája rali- és Dirt Trial-versenyein – utóbbit zsinórban kilencszer nyerte meg. A hátsókerekes 910-es első és hátsó túlnyúlását lényegében lenullázták, az autót megemelték, és tettek alá egy rendes összkerékhajtást. Sajnos az egész interneten csak egyetlen, bélyegméretű fotót lehet találni róla, de nem vitás, sok köze nem maradt a kiindulási állapothoz. Később az Egyesült Államokban is szerencsét próbált, ott már egy Z31-es Fairlady Z-t taposott, 300 lovas V6-ossal és egy Datsun teherautóból kirántott összkerékhajtással. A Pikes Peaken először 1988-ban, egy Mazda 323-mal indult, rögtön kategória-harmadik lett.
Ezután jött csak a java, a nagy egymásra találás a Suzukival. Mi mással is kezdődhetett volna az egész buli, mint a Swifttel (másnéven Cultusszal): a Magyarországon is népszerű modell második generációjával 1989-ben ment először a Pikes Peakre a Suzuki. Bár Tadzsima a harmadik helyre kvalifikált az Unlimited géposztályban, a versenyen nem sikerült célba érni. Évről évre reszelgettek a kocsin, az áttörést pedig 1992 hozta meg, az akkor megszerzett első helyet 1993-ban is sikerült megtartani. A Szörny talán be sem ült volna olyan autóba, amelyben tök egyszerű a technika – szerencsére itt ilyesmiről szó nem volt. Két egyhatos sornégyest építettek be, amelyekre tisztességes turbókat akasztottak. Így 800 lóerő körüli összteljesítmény húzta-tolta a cél felé a 873 kilós kasznit, amit ehhez méltón gigantikus szárnyakkal is megpakoltak.
Öt évig jártam Swifttel, a biztonságérzethez képest egész tisztességes dinamikája volt már a nyolcszelepes egyhármasoknak is, a GTI-k 101 lóereje pedig már-már istenkísértésnek számított. Ha nagyságrendileg ugyanazt a súlyt elképzeljük nyolcszoros erővel, összkerékhajtással, egészen bestiális élményt feltételezhetünk. Ilyesmit tényleg csak a legjobbak tudnak úgy kezelni, hogy közben nemcsak baromi gyorsnak tűnnek, de tényleg azok, tudatosan küzdenek a másodpercekért, a csúcsjavításért.
Ha pedig egy üzlet beindul... A kilencvenes évek közepén ugyan nyugdíjazták a Swiftet, de jött helyette az Escudo (= Vitara), hasonlóan elborult technikával. Itt már 900 lóerő körül járt a teljesítmény, és nagyjából ennyi kilogrammot nyomott a versenyautó. Az ilyen tömeg-lóerő arányra még a mai szupersportautó-mezőnyt szemlélve is elismerően csettintünk, a Koenigsegg One:1 tud ilyet. A szénszálas kasznielemeket csővázra húzták rá. 1994-ben ugyan nem bírt el a toyotás Rod Millennel, de egy évre rá nemcsak saját kategóriájában, hanem az összetett értékelésben is az élen zárt. Tadzsima maga tervezte és építette az autót, amelyet a speedhuntersös srácok közelről is megnézhettek pár éve.
Megállás továbbra sem volt, de az Escudóból dobták a kétmotoros konfigurációt. Helyette kétliteres, ikerturbós V6-ost szereltek be középmotorként, de a lóerőkből nem engedtek: a 985 lovas teljesítménycsúcshoz 932 newtonméteres csúcsnyomaték társult, a kaszni pedig még könnyebb lett, immár csupán nyolcszáz kilót nyomott. Hihetetlen adatok, mégis volt jobb autó a mezőnyben: Rod Millen a Toyotával egyeduralkodó lett, négyszer nyert zsinórban. Közben Tadzsima a rali felé is kacsintgatott, ám míg a nyolcvanas évek végén még Cultusszal próbálkozott ezen a fronton is, egy évtizeddel később inkább már a Balenót tartotta a feladatra alkalmasnak. A Baleno kombit, hogy egészen pontosak legyünk. Ázsia és Óceánia bajnokságán kívül WRC futamokon is részt vett, mérsékelt sikerrel.
A siker útjára – már ami a Pikes Peaket illeti – 2006-ban, Escudóval tértek vissza. Ez már nem ugyanaz az autó volt, amiben egy évtizeddel korábban taposta a gázt Tadzsima, hanem az akkor aktuális Grand Vitara nagyon-nagyon távoli rokona. Mégis nosztalgikus élményeket válthatott ki a verseny a Szörnyből, mert ugyanúgy, ahogyan 1995-ben, ekkor is rövidíteni kellett a pályát az időjárás miatt. Ahogy a motorkerékpárosok versenye véget ért, Tadzsima szavaival élve pattogatott kukorica-méretű pelyhekben kezdett szakadni a hó, így jó 25 kilométert töröltek. Ez egyben azt is jelentette, hogy hiába volt jó a tempó, új rekordot nem állíthattak fel.
Akkor még nem sejtette senki, de egy hatéves nyerő széria kezdődött ezzel. A következő esztendőre az XL7 SUV alapjaira – na jó, ez túlzás, de legalább az arcát rámatricázták – építettek autót, a GM-származék 3,6 literes V6-ost a hátsó tengely elé építették be. Ja, és felhúzták 1000 lóerő fölé. Egy pillanatig sem titkolták a szándékot, ami egyben Tadzsima személyes harca is volt: elvenni a rekordot Rod Millentől. Sikerült is, méghozzá 10:01.408-as idővel. Az XL7 még egy aranyat hozott, aztán SX4-re váltottak – nyilván ennek sem volt sok köze a magyar utakon is szaladgáló Suzukikhoz. Bónusz érdekesség: a Pikes Peak hivatalos eredménylistáján előbbi XL8, utóbbi SX5 néven szerepel. Acélcsőváz, hűtött tárcsafékek, 3,1 literes, duplaturbós V6-os 910 lóval és 890 newtonméterrel, szekvenciális váltóval. 2011-ben egészen félelmetes, 9 perc 51-es időt futott vele Tadzsima.
Hogy ez miért akkora durranás? Hiszen Sebastien Loeb 8:31-et tudott 2013-ban... Való igaz, a francia pokoli gyors volt, érdemeit nem kisebbíti semmi, de nem lehet összehasonlítani a két eredményt. Utóbbi ugyanis már az elejétől végéig aszfaltozott pályán született, míg korábban részben murván mentek a versenyzők. Tadzsima tehát örökre beírta magát a Pikes Peak történelemkönyvébe.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
