Sportkipufogót alá, és kéne!

2009.10.02. 07:09

Amikor ideadták, nagyon sok mindent elmondtak a Priusról. Például azt, hogy mekkora erdő kellene ahhoz, hogy a Prius által nem kipufogott CO2-ből sima oxigén legyen. De nem érdekel, elvégre nem vagyok erdész. Csak az érdekel, hogy milyen autó. Ja, hogy ez hibrid? Na és? Felőlem akár hidegfúziós generátort is építhetnek bele. Éljen a júzer, vesszenek a műszaki részletek!

Azt is mondták, hogy ez tulajdonképpen egy turbódízel automata Avensisnek az alternatívája. Hát nem tudom, hogyan lehetne olyan sok üzemanyagot letolni a torkán, mint amennyit az Avensis+dízel+automata kombináció kajált. Talán ha kicsit felpiszkálnánk, úgy, hogy kettőötvenet menjen, akkor esetleg. De a Prius csak száznyolcvanat megy, és a legnagyobb rosszindulattal sem hajlandó sokat kajálni.

Akinek most újat mondtam: jó reggelt, 2009 van! Igen, a Prius nem kajál. És az új tényleg, jól érzékelhetően még kevesebbet, mint a korábbi. Azzal úgy 6,5 körül lehet vegyes használatban elmászkálni, és ha hanyagolja az ember az autópályát, akkor lényegesen kevesebbet. Elvégre, ezek a fránya hibridek olyanok, hogy ha lassan mennek, kevesebbet fogyasztanak. Ez pedig olyan vicces jelenségeket okoz, hogy megérkezik a városba az ember az M3-asról, és a 6,2-6,5 környéki átlag durván esni kezd, majd lemegy mondjuk 5,3-5,5 tájára. Minden attól függ, hogy mekkora a dugó. Minél nagyobb, annál inkább.

Már most, a harmadik bekezdés táján nagy a kísértés, hogy műszaki izékre tereljem a szót. Mert magunk közt szólva, ezt a hibridrendszert nagyon eltalálták. És a másik: nagyon jól körbebástyázták szabadalmakkal. Ezért aztán mindenki küzd, mint disznó a jégen, hogy kitaláljon valami hasonlóan zseniálisat, amibe nem kell két kuplung, normál sebességváltó és hasonlók, de nem megy. Ez a módszer működik, meg kell venni a licencet, ahogy a Ford tette, vagy ahogy a Nissan, egy-két amerikai modelljénél. A másik alternatíva az, hogy csinál az ember valami egyszerűt, egy túltenyésztett indítómotorral, ami nem nevezhető teljes értékű megoldásnak, lásd: Honda Insight, vagy épp a Mercedes S400 BlueHybrid. Ha ez utóbbi kettőét összeadjuk, akkor megkapjuk a Prius elektromos összteljesítményének kevesebb mint negyedét.

De behúzom a féket, és hagyjuk a technikát. Mert a Prius már akkor is izgalmas kocsi lenne, ha simán beleszerelnének egy 1,6-os benzinmotort. Mert annyira más.

Ott van például a hibridautó-forma, amit a Honda Insight olyan pofátlanul lemásolt. Aki még nem látta a másolatot és az eredetit együtt, azoknak elárulom: a Honda lényegesen kisebb, a két autó nem egy kategória. Legfeljebb annyiban, hogy a belső tükör alig használható.

A hármas Prius gyakorlatilag akkora, mint az előző volt, épphogy picit szélesebb, viszont jobban gazdálkodik a hellyel. A tetején lévő púp hátrébb vándorolt, így hátul nagyobb hely jut a fejnek, a csomagtartó pedig valami 450 literes. Igaz, ez a padló alatti rekeszből (50 l) és a felső részből jön össze, mert az ülés mögött ott van az akksi az elektromos hajtáshoz. Ha nem csinálták volna ál-variálhatóra, az összes német rosszul lenne, hogy mennyire szabálytalan formájú. Így viszont a germánok is kipipálva.

Azt viszont nem állítanám, hogy az utastere akkora, és ugyanannyira kényelmes, mint egy középkategóriás kocsié. Igaz, a Honda Accord sikere intő jel arra, hogy nem feltétlenül a végtelen hátsó lábtértől lesz jó egy középkategóriás autó. Ettől függetlenül a kategória picit előrébb jár, mint a Prius, amely inkább akkora, mint amekkora a középkategória átlaga úgy 5-7 éve volt. A Toyota palettáján valahol az Auris és az Avensis közé esnek a belső méretei, és pont. Biztos nem véletlenül.

Ezzel könnyen megbékéltem, de az első ülések lehetnének jobbak, pontosabban az ülőlap lehetne hosszabb egy picivel, és nem kellene megtörni az elülső részét felfelé(!), hanem teljesen síkra kellene csinálni. Így kicsit nyomja a combot és még rövidebbnek érződik, mint amilyen valójában. Persze kis állítgatással egy idő után tünetmentessé váltam, de megértem azt, aki egy VW Polóból átülve kapásból elintézi annyival, hogy kényelmetlen.

És vége a combozásnak is, mert az Aurisból ismert híd, amely a könyöklőt összeköti a műszerfallal, itt is megjelent a két első ülés között. Sőt, egészen normálissá fejlődött. Egyrészt azért, mert nem gagyi, nyöszörgő, fémszínűre fújt műanyagból van, hanem rendesen formatervezett, széles valami, alatta egy gigantikus tálcával, ahová rettenetesen sok dolog pakolható. És ide pakol is az ember, mert látszik a vezetőülésből, tehát nem felejti ott, ha majd kiszáll.

Másrészt azért jobb, mert nem céltalanul van ott: a váltókar mellett a rádió/navi képernyője és rengeteg gombja is rácsúszik, és ott van még a váltópöcök is. A könyöklő pedig a japán belpiacos autók zseniális rendszerét tartja meg, hátratolható, felnyitható fedéllel, gigantikus tárolórekesszel, belső tálcával, audiobemenettel. Ezért aztán nem gond, hogy nincs térképzseb az ajtón, hanem csupán egy italtartó, egy 0,33-as üvegnek.

Biztos vagyok benne, hogy a Toyotánál olvassák a teszteket, és végre megcsinálták, hogy a kormány tengelyirányban is állítható. Most csak pontosításképp, a négyes Prius tervezéséhez annyit hozzátennék: arra gondoltunk, hogy kijjebb lehessen húzni, nem beljebb tolni. A Priusé viszont a világ egyik legjobb kezelőrendszere, mert amit fontos kezelni, minden megvan a kormányon: rádió, telefon le-fel, hangvezérlés, hőmérséklet, belső keringetés(!), tempomat, kijelzőváltás a műszarfalon, fedélzeti számítógép. Aztán a finomságokkal és a navigációval el lehet szüttyögni az érintőképernyőn.

Mellesleg a Prius az első olyan hangvezérléses autó, ami meg is értette, mit kérek, szemben mondjuk a német kocsikkal, amelyek eleve német akcentussal kérik az angolt. A Prius könnyítésképp feldob egy listát a képernyőn, hogy az adott ponton milyen szavak a bemondhatók. És nem kell állandóan újra megnyomni a gombot a következő bemondáshoz, amitől értelmét veszti az egész.

A műszerfal valami hasonló, mint volt, kemény anyagokból megépítve. Középen, óriási árnyékoló ív alatt ott a digitális műszeregység. Sőt, ma már nem kell választani, hogy az ember navigál vagy a kis fogyasztást nézegeti kéjelegve, mert ez már a műszeregységben jelenik meg. Lehet váltogatni, hogy azt bámuljuk, melyik motor megy a háromból, vagy diagramot, ötperces bontásokban, hogy mennyit spóroltunk. A pillanatnyi fogyasztás viszont fix skálát kapott, és mindig látszik.

Mindezt kiegészíti a head-up display (HUD), magyarán a sebesség kivetíthető a szélvédőre is, de van olyan nézete is, amelynél a gazdaságosság-mérő csík is futkározik, sőt, a navigáció szimbólumai is kivetíthetők. A kivetítő kikapcsolható, ha valakit ez nem érdekel. A vetítés helyzetét mindenki a testmagasságához igazíthatja, sőt, még a fényereje is szabályozható. Amúgy ez széria minden Priuson, először nem is értettem, miért.

Aztán menet közben kiderült. Sőt, az is, hogy miért nem rohadunk meg, ha napon parkoltunk. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

49 perce
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22