Szembe sütött a nap, rámnyitott ajtót zúztam le. Én vagyok a hibás?
Tisztelt Autójogász!
Szűk utcában erősen szembesütő napnál kb. 10-15 km/h sebességgel haladtam, amikor hirtelen egy ajtónak ütköztem. Később a fedélzeti kamera felvételét visszanézve derült ki, hogy az ütközés előtt 2-3 másodperccel nyitotta ki a másik fél az úttest felőli ajtót, ami nem volt észlelhető csak az aszfaltra vetett árnyék alapján!
A KGFB alapján kártérítési igénnyel léptem fel a biztosítója felé, amire 3 hónapos huzavona után azt a választ kaptam tőlük, hogy én vagyok a hibás, és ennek alapján az ő ügyfelük lép fel velem szemben kártérítési igénnyel! Szerintem a videó alapján ez nem igaz, de nem tudom, hogy mit tehetek még?
Köszönöm a segítséget, illetve tanácsot, ha van: Attila.
Kedves Attila,
Amennyiben videófelvétellel rendelkezik arról, hogy egy az út mellett parkoló járműből Önre nyitották az ajtót, úgy első körben a biztosítót kell kérni az álláspontja felülvizsgálatára, de közvetlenül a másik jármű üzembentartójának, sőt a kárt okozó személynek (aki az ajtót kinyitotta) is jelezheti a kártérítési igényét.
Ilyen esetben 3 végkimenetel jöhet szóba:
- vagy jogosult a teljes kára megtérítésére, mert az Ön részéről elkerülhetetlen volt a baleset
- vagy megosztottan felelősek
- vagy kizárólag a másik fél kérhet kártérítést
A kérdést az dönti el, hogy kinek lett volna módjában elkerülni az ütközést, ebben pedig fő kiindulási pont az, hogy a gépkocsiból a nyíló ajtó milyen távolságból válhatott észlelhetővé, az adott sebesség mellett féktávolságon belül nyílt-e az ajtó.
A szembetűző napra való hivatkozás nem csökkenti a járművezetők felelősségét, mert minden esetben az út- és látási viszonyoknak megfelelően kell vezetni. A másik oldalról viszont fontos azt is hangsúlyozni, hogy bírói gyakorlat szerint a gépjármű üzemeltetésének körébe tartozik a gépjárműbe való be-, és kiszállás is, valamint az ajtajának bezárása és kinyitása. Ennek azért van jelentősége, mert emiatt nemcsak az ajtó tényleges kinyitója, hanem az üzembentartó és a kötelező felelősségbiztosító is köteles helytállni, ha az ajtónyitás során nem kellő körültekintéssel járt el a másik fél.
Az eset szépen rámutat arra, hogy milyen könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy jogi támogatás nélkül nem elég, hogy a saját kárunkat sem akarják megtéríteni, de még velünk szemben lépnek fel egy teljesen átlagos közlekedési szituációból eredően. Javaslom, hogy a saját felelősségbiztosítója felé jelezze, hogy nem ismeri el a felelősségét, és van kamerafelvétele, ennek hiányában előfordulhat, hogy a másik jármű kárát kifizetik az Ön biztosítása terhére, amit a bónusz-malusz besorolás azonnal lekövet, máris érezhető anyagi következményeket sodorva maga után.
Azt javaslom, hogy amennyiben a kamerafelvételek alapján az ajtó kikerülése elkerülhetetlen volt az Ön részéről, jelezze a panaszt a biztosító felé ennek a körülménynek a jelzésével. Ha továbbra is ragaszkodnak az álláspontjukhoz, akkor fizetési meghagyásos eljárást indíthat a biztosítóval szemben. A leírásban nincs információ arról, hogy a helyszínen ki milyen nyilatkozatot tett, történt-e rendőri intézkedés, ezek ilyen esetben minden jól jönnek, hiszen a kamerafelvétel alapján a szakértő meg tudja ítélni a baleseti mechanizmust.
Az Autójogász nem bíróság, a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért abban az esetben, ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.
Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
