Kedves Autódoktor!
Pár hete fura zajra lettem figyelmes egy 2006-os Ford C-max volánjánál ülve. Alapjáraton, a motor felől sikáló, enyhén zakatoló hang hallatszik. Sebességben, terhelés alatt nincs ez a hang, mindegy, hogy motorfék vagy kigyorsításról legyen is szó. Kutatásom eredménye két szó: Kinyomócsapágy, ill. nyelestengely-csapágy. Megtudtam hogy előbbi hibájának esetén a zaj benyomott kuplungpedálnál jelentkezik, utóbbi hibájának esetén pedig érintetlen kuplungpedálnál. Nekem benyomott illetve érintetlen pedál esetében is tökéletes a csend, a fura zakatolás a pedál párcentis benyomásával érkezik, nehéz elmondani, de mintha lenne valamennyi holtjátéka a pedálnak, és a kuplungszerkezet kiemelési munkája nem azonnal hanem csak egy bizonyos pedálmozgás után kezdődne el, innen a vajpuha mozgás hangyányit keményebbé vállik, na ezen a kezdeti fogási ponton jelentkezik csak a hang.(laikus vagyok, elnézést a pongyola megfogalmazásért). Ez most kinyomott vagy érintetlen pedálnak számít? Vezetési stílusom nem sportos, nem taposom, nem cibálom, 100 ezer km van az autóban. Esetleg köze lehet hozzá, van egy rossz szokásom, a bal lábam feladat híján nem oldalt a taposón, hanem a kuplung pedálon pihen, még a fogáspont előtt, épphogy hozzáérve, de milimétereket, centiket benyómódhat, a hangot is pont így hallottam meg egy lámpánál várakozva.
Kérdéseim a következők lennének:
1: Jó helyen kapisgálok e a két említett alkatrésszel? Vagy lehet hogy csak mondjuk kevés a váltóban az olaj?
2: Amennyiben a valamelyik említett alkatrész hibájára gondol, milyen összegű javításokról kell beszélnünk nagyságrendileg?
3: Mit kell konkrétan cserélnem? Kuplungtárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy stb? Érdemes e utángyártott alkatrészeket beépíteni?
4: Egyáltalán cserélni kell-e? Tehet-e a kopott alkatrész kárt valami másban, vagy csak a komfortérzet süllyed egy kehes pótos-IFA szintjére? (autópályás kuplungszétrobbanós váltóbeállós kerekek állórasatuzós hálivúdi katasztrófajeleneteket vizionálok)
5: Mitől lehet ez a hiba, esetleg lehet-e köze ahhoz a bizonyos rossz szokásomhoz?
Válaszát és segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Péter
Kedves Péter!
Kezdjük a végén:
5. Bizony, ez nagyon rossz szokás. A pedál és a kinyomóvilla áttétele miatt a pedálon épp csak pihentetett láb is folyamatosan feszített állapotban tartja a kuplungot, ami radikálisan csökkenti az élettartamot. Amikor én vezetni tanultam, az oktatóm a Skoda jobb oldali ajtózsebébe szúrva tartott egy műanyag pálcát, és méreteseket húzott a bal combomra, ha nem tettem félre a lábamat. Ez persze nem egy barátságos módszer, de mindenképpen emlékezetes.
4. Feltétlenül javítani kell a hibát, és ez általánosságban igaz szinte minden olyan problémára, ami rendellenes hangot ad. Ezek ugyanis a legtöbb esetben megbosszulják, ha elhanyagolják őket. Ráadásul az üzemzavaroknak lelkük van, elég sötét lelkük. Majdnem biztosra vehető, hogy a legrosszabb pillanatban és helyen következnek be. Így, hacsak nincs az ön családjában egy folyamatosan ráérő tréleres-benzinkutas, ne kockáztasson, mert könnyen megállhat az autó egy térerő nélküli sötét erdős útszakaszon, hajnal kettőkor.
1. Nem feltétlen jó a tipp. A kinyomócsapágy még csak-csak szóba jöhet, én azonban az említett rossz szokás miatt inkább arra gyanakszom, hogy a kuplungtárcsa és/vagy -szerkezet ad ilyen hangot. Ha az autó dízel (ez nem derült ki), ráadásként még szóba jöhet a kettőstömegű lendkerék is.
2. Nem tudom megtippelni a javítás összegét, ahhoz nem rendelkezem elegendő információval - nem tudjuk például, milyen motor van az autóban. A munkadíj mindenesetre nem lesz kevés, hiszen ahhoz, hogy a kuplunghoz hozzáférjen a szakember, a váltót le kell húzni a motorról.
3. Konkrét cserélendő alkatrészekre pláne nem tudok tippelni, ez csak a szétbontás után derül ki. Mindamellett, ha a kuplung bármely alkatrésze cserére szorul, és van kilométer bőven az autóban, azt javaslom, komplett szettet vásároljon, megspórolandó a későbbi újabb bontást.
Üdvözlettel:
Autódoktor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
