Minden a bemelegítésen múlik
Technika: Állófűtések
Ha lakik a környéken valaki, akinek van állófűtés a kocsijában, onnan ismerheted meg, hogy sosem vakar jeget. Csak leveszi a kabátot, beszáll és elindul.
Most jöhetne a műszaki duma, hogy mennyire jó az a motornak, ha előmelegítik, és télen nem mínusz tíz fokról kell felmelegednie. Valóban. Persze, hogy jó neki, ahogy a természetnek is: egy brutális téli hidegindítás utáni kilométeren az autó fogyasztása (persze száz kilométerre vetítve) elérheti a száz litert, emissziója pedig ilyenkor a legrosszabb. Pár kilométeres utakon soha nem melegszik be a motor. Pláne egy modern dízel, amelynek ehhez egyszerűen kevés a veszteséghője.
Haha – de ezekben van motormelegítő, nemdebár?! Valóban, előfordul, de a legtöbb tömeggyártó (PSA, Ford, Opel) Magyarországra a mediterrán kivitelű dízeleket szállítja, így míg az osztrák kuncsaft gyári gázolajkályhát kap, addig a magyaréba mindössze egy elektromos fűtőszálat építenek be, hogy indítás után valamennyire megsürgessék a motor bemelegedését.
Persze a drága márkák (BMW, Audi, Mercedes) komoly dízeleiben ott van a kályha, s mivel az európai piacot két német márka uralja ( Webasto, Eberspächer), leginkább tőlük származnak. Mindegy azonban, hogy elektromos vagy kályhás a kiegészítő fűtés, ezek csak akkor kapcsolnak be, amikor a motort már beindították, és 5-8ºC-nál hidegebb van. Ez az, ami miatt a motormelegítő nem azonos az állófűtéssel: noha maga a berendezés ugyanaz, eltérően működik.
Az állófűtés akkor dolgozik, amikor a motort még be sem indították, be- és kikapcsolása történhet programozható órával, távirányítóval, de a mobilfüggők SMS-sel is begyújthatnak – csupán pénz kérdése.
Vagyis, mire az ember elindul, a motor hűtővize már meleg. Hogy mennyire? A Webastónál azt mondták, hogy a jól megválasztott és beépített berendezéssel mínusz húsz fokos hőmérsékletben fél óra alatt 60 fokig melegszik a hűtőfolyadék. Ez az, amit tutira vállalnak, tehát ennél melegebb is lehet. Azt azért tegyük gyorsan hozzá, hogy bár a víz meleg, azért a motorolaj – ha nem is fagyos – koránt sincs üzemi hőfokon, tehát nem kell a motort rögtön leszabályzásig forgatni.
A kályha a motor üzemanyagát pusztítja, akár benzines, akár dízel. A személyautóba szerelt készülékek fogyasztása 0,3-0,5 liter óránként. Vagyis ezt a nyolcvanfoknyi vízmelegedést cirka két deci üzemanyagunk bánja.
Az állófűtés utólagos beépítésekor a kocsi üzemanyagrendszerébe, a motor hűtőkörébe és elektromos rendszerébe is belenyúlnak, tehát több ponton is bontani kell. Riasztó látvány a szétrobbantott autó – ezért nem is kell ott maradni a műhelyben a szerelés idejére.
A kályha, amit a kocsikba szerelnek, nem túl nagy, akkora, mint egy kisebb aksi. Továbbá beépítenek egy apró üzemanyag-szivattyút is, amely saját pipán szipkázza a tankból az üzemanyagot. A berendezésben kis ventilátor nyomja a levegőt az égéstérbe, amely körül vízköpeny van, ez veszi át a hőt. A hűtőfolyadékot szivattyú keringeti a rendszerben, méghozzá úgy, hogy az először az utastér fűtőradiátorába kerül, aztán pedig vissza a blokkba.
Amikor az állófűtés bekapcsol, alapfokozaton beindul az autó szellőzőventilátora is, hogy befűtse az utasteret. Többnyire olyan hőfokra, ahogy a leállításkor hagytuk, bár a régebbi automata klímáknál ez nem mindig igaz. Az viszont igen, hogy a motort a maradék hőmennyiség melengeti, ha tehát olyan a beállítás, hogy izzik az utastér, a motor hűvösebb marad. Az állófűtések elektronikája maximum egyórás használatot tesz lehetővé, vagyis a hülyékre is gondoltak, nehogy lemerítsék az akksit.
Amerikából befűteni az itthon álló autót? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
