Mi az az ESP, és hogyan működik?

2019.03.18. 15:28

Ha átlagos képességű autósként közlekedve kiugrik elénk egy őzike, vagy elénk zuhan a trehányul rögzített zongora a költöztetőkamionról, a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy fogalmatlanul elrántjuk a kormányt, és komolyabb vezetéstechnikai tapasztalatok nélkül csak a szerencsénkben bízhatunk. Na meg az ESP-ben.

A pánikszerű irányváltástól autónk jó eséllyel elveszti biztonságos kapcsolatát az úttal, megcsúsznak a kerekek, és bármennyire is ahhoz vagyunk szokva, nem követi a kormányt a haladási irányunk. Ilyen esetekben mentheti meg az életünket a menetstabilizáló. A különböző gyártók a legkülönfélébb nevekkel szokták illetni a saját megoldásukat, ESP, ESC, VDC, VSA vagy DSC, a lényeg ugyanaz: amikor érzékeli a rendszer, hogy a sofőr által a kormánnyal és a pedálokkal kijelölt menés eltér a valóságtól, igyekszik közbeavatkozni, és visszaterelni az elkóborolt autót abba az irányba, ahová a vezető szeretne menni.

Hogy erre képes legyen, pontosan tisztában kell lennie, mit szeretne a sofőr, és ehhez képest mit csinál az autó. A kormány és pedálállások alapján meg is van, mi a szándék, az autó tényleges viselkedését pedig egy giroszkóp figyeli, ami a tömegközéppont körüli elmozdulásokra érzékeny, a kerekek fordulatszámát is mérik szenzorok. Így már pontosan tudni, mi a szándék és mi a valóság.

Az esetek 99,9 százalékában a két valóság egymással párhuzamosan hömpölyög, és a rendszer teljes nyugalomban figyeli az eseményeket. Egészen amíg közbe nem szól a lepottyanó zongora, az olajfolt, a vízátfolyás, a túl magabiztosan vett kanyar. Ilyenkor elveszhet a tapadás, vagyis hiába tekerjük a kormányt, vagy fékezünk, az autó nem azt csinálja, amit nyugodt körülmények közt szokott.

Régebben csak annyit tudtak a fékek, hogy ha nyomtuk a pedált, fogtak. Minél erősebben, annál jobban. Az ABS viszont már képes csökkenteni és a tapadáshatáron még éppen innen tartani a fékerőt a lábunktól függetlenül. A kipörgésgátló ezzel szemben az elkaparó kerekeket fékezgeti, hogy könnyítse az elindulást. Ha indulnánk, vagy épp megállnánk, máris csökken a tapadásvesztés esélye. Ha viszont irányváltás is kerül az egyenletbe, önmagukban ezek a rendszerek már nem sokat érnek.

Egy gyors kikerüléses manővernél az autó hátsó fele szinte vontatmányként működik, és az első irányváltásnál haladna tovább, majd amikor ellenkormányzunk, hogy ne menjünk le az útról, beriszál, mint az ostor vége. Vagyis az autó meg akar pördülni. Itt jön képbe az ESP, ami lényegében ezt a forgatónyomatékot igyekszik kioltani a megfelelő kerekek fékezgetésével, ezzel ellentétes irányú erőt kifejtve.

Túl nagy sebességgel vett kanyar esetén egy átlagos mai autó jellemzően alulkormányozottá válik, vagyis elkezdi letolni az orrát az ívről az árok felé. Ebben az esetben az ívbelső kerekek enyhe fékezgetésével és az ívkülsők engedésével szűkíteni lehet az ívet, és ezzel elkerülni a fát. Ha viszont épp az autó fara szabadul el, mert elrántottuk a kormányt, vagyis túlkormányzottá válik, az ívkülső kerekek fékezgetésével tudja megfogni az autót.

Nagyjából ide jöhetnek azok a hőbörgők, akiknek nincs is erre a szutyokra szüksége, mert tudnak vezetni, különben is a reflexük, mint a villám. De még ha tényleg egy villámhoz képest minimum tetű lassú szempillantás alatt képesek jó döntést hozni és azt kivitelezni, akkor is bőven lemaradnak az ESP-től, ami addigra már több alkalommal mintát vett a helyzetről, és annak megfelelően reagált. Egy szempillantásnak megfelelő idő alatt nyolcszor. Ja, és így se, úgy se tudjuk a kerekeket külön-külön fékezgetni, erre csak az ESP képes a főfékhenger és a féknyergek közé iktatott elektromágneses szelepekkel, amikkel irdatlan tempóval egyesével szabályozható, mekkorát harapjanak az egyes fékek. Vagy épp engedjenek, amikor a pániktól befeszülve állunk a pedálon.

Az ESP létjogosultságát a statisztikák is alátámasztják. Amióta 1995-ben a Mercedes elsőként beszerelte a Bosch megoldását az S600 Coupéba, több tízezer ember életét mentette meg. Pontos adatok sajnos nem állnak rendelkezésre, hiszen nem lehet tudni, hányan és hányszor úsztak meg valami cifra driftet az ESP-nek köszönhetően. Ettől függetlenül több kutatás is vizsgálta a hatékonyságát, és az eredmények elég meggyőzőek. Tíz évvel a bemutatás után az amerikai közlekedési hatóság is hitelesítette egy nemzetközi tanulmány eredményeit, miszerint az ESP 35 százalékkal csökkenti a balesetek kockázatát. Ráadásul a magas építésű SUV kategóriában 67 százalékkal kevesebb balesetet szenvedtek olyan terepjárókkal, amikben már benne volt a rendszer.

Egy 2006-os átfogó elemzés eredményei szerint csak az USA-ban évente tízezer halálos balesetet lehetett volna elkerülni, ha minden autóban lett volna ESP, azóta már lényegesen nagyobb arányban vannak jelen az ESP-s autók az utakon. Ugyan ez a tanulmány jutott arra, hogy az egyautós balesetek esélye 56, a borulásosoké 80 százalékkal csökken a menetstabilizálóval. Nem is csoda, hogy 2014 óta az EU-ban kötelező minden új autóban.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér
  • Hírek

A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér

Az M részleg vezetője nyilatkozott az AutoExpressnek.

2 perce
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07