Romok és motortörmelék

Minden ízében tönkrement, keveset futott Focus-motor, széthullott Fiat Multijet

2012.06.30. 07:55

Fele úton jártam a szerelésben, és láttam – a javítás költségei már milliós nagyságrendűek. Pedig csak egy karbantartott Ford Focusról volt szó. A Fiat se volt sokkal jobb.

Ford Focus 1.6 TDCI 2005

Kicsivel több mint húsz éve kaparintottam meg a szakmunkás bizonyítványomat. Azóta legalább egy autó teljes szervizelésére elegendő olaj átszivárgott a bőrömön keresztül a szervezetembe. Arra azonban nem emlékszem, hogy valaha láttam volna olyat, mint amiről az alábbi történetben olvashatnak. Ja, és ezúttal ne számítsanak oszcillogramokra.

A történet február végén kezdődött. Dániel toppant be a műhelyembe, egy 2005-ös 1.6 TDCI Ford Focusszal, ami természetesen autómentőn érkezett. A jelenség: autópályán százharmincas tempónál felvillanó hibajelző, furcsa hang és kékes füst kíséretében.

Bár az elmondottak alapján a turbófeltöltő meghibásodására gyanakodtam, első lépés most is a hibatároló olvasása volt. Egy tévhitet szeretnék eloszlatni, ami szakmai berkeken belül terjed. Több kolléga is felvetette, hogy az Autocom műszer gyengén kezeli a Ford különböző típusait. Tapasztalatból írom, hogy ez nem igaz. Sajnos az interneten keresztül hazánkat is elárasztották a kínai hamisítványok, amelyek az eredeti műszer rossz hírét keltik. Nálunk ez a műszer két cégtől szerezhető be legálisan. És nem árt tudni: a klónműszerrel végzett egyes beavatkozások súlyos károkat okozhatnak a mai autókban.

A turbófeltöltő részleges megbontása után egyértelművé vált, hogy igaz a feltételezésem: nagy mennyiségű olaj volt jelen a kipufogó oldalon, és a turbinatengely holtjátéka szabad kézzel is jelentősnek tűnt. Mindig szem előtt kell tartani, hogy a turbófeltöltő meghibásodása inkább okozat, mint ok. Leggyakrabban a kenés hiánya vagy a magas égési hőmérséklet okozza a meghibásodását, de előfordul, hogy a rossz levegőszűrő miatt bekerült idegen anyag teszi tönkre a kompresszorkereket. Ezt azért hangsúlyozom, mert több olyan történetet hallottam már, amikor minden vizsgálatot mellőzve egyszerűen lecserélték a turbófeltöltőt, majd csodálkoztak, hogy pár száz kilométer múlva tönkrement az új is. Ilyenkor pedig rájöttek, hogy ugyanolyan alkatrészt nehéz rövid időn belül nehéz kétszer eladni az ügyfélnek.

A Focus esetében feltételezhető volt a kenési rendellenesség, hisz ez gyenge pontja ennek a Peugeot-motornak (nem keverem az autómárkákat). Persze típushibáról nem beszélnék, de egy turbófeltöltő-javító cég munkatársa is azt mondta, hogy gyakoribb a korai meghibásodásuk. Később kiderült, hogy ezen az autón már cserélték ezt az alkatrészt, tehát tényleg nevezhetjük gyakorinak a hibát, tekintve, hogy az autóban kicsivel több mint 172 ezer kilométer van.

Az első meglepetés a munka során az olajleeresztő csavar kitekerésekor ért. Az olajteknőből csordogáló folyadék (motorolajnak nem nevezném) állagához hasonlót még sosem láttam, pedig szervizeltem valaha kamionokat is, 80 ezer kilométeres szervizciklussal. Az olajszűrő állapota szintén nem volt valami szép. Pedig a java csak az olajteknő leszerelése után következett.

Egyértelműen megállapítható, hogy a turbófeltöltő halálának oka az olajszivattyú szívóágában található olajkoksz volt. Az alkatrészt szétbontva tovább szörnyülködtem.

Elérkezett a pillanat, amikor felhívtam Dánielt, a tulajdonost, hogy jöjjön el személyesen, mert ezt telefonon elmondani nem tudom. Ő is szakmabeli, és hasonlóan rácsodálkozott a látottakra. Elmondta, hogy az autót a barátnője egyik rokona vásárolta pár hónapja. Előtte is ő használta, de cégautóként. Az összes kötelező szerviz megtörtént az autón, a szervizfüzetben a márkaszerviz bélyegzőinek tanúsága mindez valóban meg is történt az autón. Reménykedjünk, hogy a pecsétek száma megegyezik az olajcserék számával...

Az olajteknő tisztítása, új búvárcső, illetve turbófeltöltő felszerelése után tettünk egy buta próbát az autó életre keltésére, de sikertelenül.

A kompressziómérés után nyilvánvalóvá vált, hogy komolyabb gondok is vannak. Szerettem volna meghatározni, hová szökik el az összesűrített levegő. Erre legalkalmasabb a veszteségmérés, de ez esetben fölöslegesnek tartottam összekoszolni a műszeremet. Egyszerűen belefújtam a kompresszorom sűrített levegőjét a hengerekbe.

A kérdésre a válasz: mindenhol. A hengerfej leszerelése után a gépműhely 11 szelep hibáját állapította meg, ezek valósággal megégtek.

A hengerfal sérült, de egy jó gépműhely újra tudja perselyezni.

Mint tudjuk, az anyag nem vész el, csak átalakul. A dugattyún levő bemaródás anyaghiánya többlet formájában megtalálható a hengerfalon. A hajtórúdcsapágy megragadt és megfordult, ezt látva pedig, borítékolható a főtengely cseréjének a szükségessége is.

Az itt felsorolt alkatrészek ára már most vetekszik egy jobb használtautó értékével, és nem, ezzel még nincs vége! Dőljenek hátra, örüljenek, hogy ez nem önökkel történik. A motorblokkot kiszereltem. Mivel se csápos emelőm, se zsiráfom, a két kezemmel emeltem ki. Úgy látszik, öregszem, mert 18 éves koromban ezt a mutatványt az udvaron, mínusz tíz fokban is zokszó nélkül tettem meg. Ez alkalommal pár, erre a célra kifejlesztett szakkifejezés elhagyta a számat. Érdekes, hogy a szerelők ilyenkor az autó származási helyét is beleveszik a szidalmazásba. Például, ha valaki egy Fiattal szív, biztosan megemlíti a macskazabáló kifejezést. Esetemben megnehezítette a dolgomat, hogy francia motorral szerelt német autót javítok.

A motorblokk röntgenezése után kiderült, hogy több helyen el van repedve, nem javítható. A kár milliós nagyságrendű, és az autó relatív fiatal kora miatt ép, bontott cseredarabot beszerezni szinte lehetetlen. Dániel Európát járva több autóbontóban is próbálkozott, sikertelenül. Amit talált, szintén sérült volt. Az autó pedig kikerült a műhely elé, a C vágányra. Itt tart most az ügy, négy hónap után.

Mi lehetett e horrorisztikus költséggel bíró hibának az oka? Egyértelműen a kenés hiánya, hiszen látható volt, hogy egy kokszdarab eltömítette az olajszivattyú szívóágát. Hogyan képződhetett ez az olajkoksz? Jó kérdés, mert papíron megtörtént a gyártó utasítása szerinti időközökben az összes olajcsere. Mondjuk ki a legnagyobb jóindulattal, hogy tényleg megtörtént.

Akkor viszont csökkenteni kell a csereperiódust - én mindenkinek a 10 ezer kilométert szoktam javasolni, talán kicsit maradi gépész vagyok. A kokszosodást okozhatja a nagy hőmérsékletű gázok és az olaj találkozása is. Ez történhet a turbófeltöltőnél, vagy a dugattyúk melletti tömítetlenségnél. Egy turbófeltöltőt még garanciában cseréltek az autón, a márkaszervizben. Ezt üvöltve konstatáltam, amikor leszereltem. A visszafolyó ág tömítését pasztával kenték be, amit a legtapasztalatlanabb tanuló is csak a műhelybe kerülésének első két hetében tenne meg.

A legfontosabb kérdés persze az, miként előzhető meg ez a horribilis kiadás? Azt gondolom, ha bármilyen gyanú merül fel az autó előéletét tekintve, le kell szerelni az olajteknőt, és ki kell tisztítani azt, az olajszivattyú búvárcsövével és szűrőjével együtt. A megoldás természetesen a kokszosodás megelőzése. Jó minőségű motorolajat és szűrőket kell használni, a csereperiódust pedig vagy elhiszik nekem, vagy a gyártó utasításait követik. A döntés az önök kezében van.

Fiat 1.3 Multijet

Ha már egyszer felhatalmaztam magam arra, hogy tanácsokat osztogassak, önök elé tárom egy másik típus... khm, sűrűn előforduló hibáját. A Fiat 1.3 Multijet motorját több gyártó is felhasználja az anyacégen kívül. Szerelik Opelbe és Suzukiba is. Dolgoztam Fiat-márkaszervizben is, de a vezérműlánc csereperiódusát sose tudtam kinyomozni. Ez az úgynevezett karbantartásmentes motor. Persze, amíg szét nem hullik.

Sajnos többször láttam már ezt. Az egysoros vezérműlánc nyúlása és a hidraulikus láncfeszítő fáradása sokszor vezet nagy bajhoz. Ilyenkor a hengerfejet le kell szerelni, az elgörbült szelepeket, sérült szelepvezetőket, törött szelephimbákat pedig ki kell cserélni. Ja, és persze a vezérműlánc-készletet is – utóbbi egy szem művelet feltehetőleg önmagában is elég lett volna a baj megelőzéséhez, ha időben megteszik. Nyugodt szívvel vásároltam meg a célszerszámokat ehhez a motortípushoz, bár nem voltak olcsók. Szerintem nem ez az utolsó eset, hogy ezt a látványt élvezhetem.

De egy igazi, Surányi Bandi bácsi-féle tippet is fogadjanak el tőlem. Akinek ilyen motorral szerelt autója van, a kocsi leparkolásakor mindenképpen a rögzítőféket használja. Ugyanis sokakkal előfordult már, hogy a még hibátlan autót este leállították, és szokás szerint sebességben hagyták, hogy ne guruljon el. Ilyenkor, ha az autó kicsit hátragurul, a főtengely forgásiránnyal ellentétes irányú mozgása simán át tudja ugrasztani az enyhén megnyúlt láncot. A reggeli indításnál pedig reccs...máris görbülnek a szelepek, törnek a himbák. És még valami: ha az én autómat ilyen motor hajtaná, 120 ezer kilométerenként biztosan vezérműlánc-szettet cserélnék...

Az oldalról ajánljuk

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

5 órája
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07