Amióta a 95-ös a 310, helyenként a 320 forintos literenkénti árat verdesi, egyre többek fantáziáját mozgatja meg a 210-220 Ft körül mozgó E85, népszerű nevén a bioetanol.
A benzin alternatívájaként felbukkant bioüzemanyag második nagy boomját éljük. Valamikor 2007 közepén bukkantak fel az első fecskék, azaz az első E85-forgalmazó benzinkutak, velük együtt pedig megjelentek a bátor, kísérletezni vágyó autósok is. Akkor nagyjából 60 Ft/l volt az etanol árelőnye, ám komoly negatívumokkal riogatták az alkoholra vágyókat. Elterjedt, hogy ártalmas a gumi alkatrészekre, az üzemanyag-szivattyúkra, az üzemanyagtankokra, szinte mindenre, amivel kapcsolatba kerül az autóban.
A tapasztalatok azonban közel három éve gyűlnek, és úgy fest, mégsem olyan ijesztő a helyzet. Egyre többen kockáztatják meg, hogy etanollal etessék az autójukat, ma már nem csak a hobbi- és versenyautók, hanem a hétköznapi használatban lévő Kalosok, Swiftek, Fabiák is szaporítják az Anonim Alkoholista Autósok számát. Még több az érdeklődő, ahogyan az Autódoktorhoz érkező levelekből kiderül.
Mi is az etanol?
A kémiában többféle alkoholt különböztetünk meg, a hétköznapokban leggyakrabban az etanollal (borszesz) és a metanollal (faszesz) találkozunk. Előbbit sokan nagy kedvvel fogyasztják a Belsőség-találkozókon, utóbbi esetében ez cseppet sem ajánlott, mert egészen kis mennyiségben is vakságot okoz, de rosszabb esetben akár halálos is lehet.
Hasonló területen használják őket külsőleg is, mi most ragadjunk le az autózásnál. Amíg az etanol kevéssé agresszív, könnyen kezelhető anyag, a metanol kezelése komoly figyelmet igényel, szinte minden, a hétköznapi autóban megtalálható anyagot képes megtámadni.
Eszi, nem eszi?
A megkérdezett, etanollal, üzemanyagrendszerrel foglalkozó szakemberek többségének véleménye szerint a hazai benzinüzemű autópark többsége kisebb-nagyobb kompromisszumokkal használható E85-tel. Bizonyos óvintézkedéseket persze feltétlen meg kell tennünk, többek javaslata alapján ilyen például az üzemanyagszűrő cseréje az etanol első használata előtt, majd néhány száz kilométer után ismét. Azt persze talán nem kell említeni, hogy csak kifogástalan állapotú autóval érdemes kísérletezni, egy haldokló lambdaszonda vagy egy hibásan működő hőfokjeladó megkeserítheti az etanolos napjainkat.
Ahhoz, hogy dönthessünk, érdemes-e alkoholmámorba vonulnunk, először is sorra kell vennünk az előnyöket, hátrányokat:
Előnyök | Hátrányok |
---|---|
olcsóbb üzemanyag, átlagosan 100 Ft/l, azaz nagyjából 33% | kisebb-nagyobb módosítások nélkül valószínűleg nem tudunk tiszta etanollal járni |
alacsony fordulaton sok esetben nyomatékosabb motor | a módosítások, illetve bizonyos esetekben az E85 használata miatt elveszíthetjük az autó jótállását |
rugalmasság, az autó alkalmas marad a benzin fogadására is | gyakran kisebb-nagyobb indítási nehézségek hideg időben |
kisebb módosításokkal tiszta etanollal is közlekedhetünk | magasabb fordulaton enyhe nyomatékveszteség, végsebesség csökkenése jelentkezhet |
benzin-E85 keverék használatához általában nem szükséges átalakítás | autótól függően vegyesen 5-10%, tisztán 5-20% többletfogyasztás jelentkezhet |
És a modern autók?
SkodaZoli, aki egyszerű felhasználóként autózik, két Skoda Octaviát hajt etanollal. Egyikük egy 1997-es 1.6 8V, másik pedig egy 2008-as 1.4 16V. A következőket tapasztalta:
Tiszta etanol: Valamivel magasabb fogyasztás, erőtlenebb motor, fagypont alatt nehézkes indítás. Városban a gyengesége miatt pörgetni kell, országúton egyenletesen haladva kevésbé érezhető.
kb. 2:1 arányú E85-95 keverék (4000 Ft E85, 3000 Ft benzin): Városban, országúton a benzinhez képest nem érezhető az eltérés, német autópályán mért végsebesség 5 km/h-val nőtt. -12 °C felett nincs indítási gond.
kb. 3:2 arányú E85-95 keverék (5000 Ft E85, 5000 Ft benzin): Fogyasztás és menetteljesítmények mint benzinnel, -15 °C alatt nehéz indítás, első fél percben nincs alapjárat.
Gazdaságosság: a 2:1 arányú keverék nagyjából 253-257 forint körüli átlagos literárat eredményez. 7 literes átlagfogyasztással és évi 10 000 km-es futásteljesítménnyel számolva, ha egy átlagos literáron 50 forintot spórolunk, nagyjából évi 35 000 Ft marad zsebben.
Le vele!
Azt tehát eldöntöttük, hogy E85-öt akarunk tankolni. Hogyan lássunk hozzá? Először is kerüljük el az első csalódást, ami a legtöbb kezdő alkoholista kedvét azonnal elveszi. A benzin és a víz ugye nem keveredik egymással, így a tartály alján szép lassan akár liternyi víz is összegyűlhet. Az etanol azonban kiválóan alkalmas arra, hogy ezt a víztömeget a benzinnel együtt egy látványos szmötyivé alakítsa, amely nem igazán alkalmas az autó működtetésére. Ilyenkor következik a dadogó, erőtlen, gyűlölnivaló autó, no és a fogadalom: soha többet alkoholt!
Kerüljük el ezt azzal, hogy az etanolos próbálkozások előtt néhányszor töltsünk a közel teli tank benzin mellé kb. 5 liternyi etanolt, ezzel két-három tankolással nagyjából eltüntethetjük a felgyülemlett vizet. Ez után cseréljük le az üzemanyagszűrőt, ha pedig nincs ilyen (például új Swift), építsünk be egyet a nyomóágra!

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
