Típushiba a magyar Suzukik váltójában

2013.08.16. 11:23 Módosítva: 2013.08.16. 11:23

A Magyarországon gyártott Suzuki Wagon R+, az Ignis és a 2005-utáni Swiftek ezerháromszáz köbcentis, benzines verziójában rendszeresen tönkremegy a váltó. Az ok az egyik csapágy problémája. A gyár és a márkaszervizek tíz éve tudhatnak a hibáról, a bontókban slágertermék a használható váltószerkezet, még sincs hivatalos segítség, a gyár szerint ez nem típushiba.

A régi és új Swift-tulajdonosok egyenként is többszázezres csoportja közt látszólag nincs jelentős átjárás. Sokan eleve nem is tulajdonítanak nagy jelentőséget annak, hogy éppen ilyen autójuk van, mert csak használati tárgynak tekintik a Suzukit. Pedig úgy tűnik, sorsukban akadnak közös elemek, például, hogy végtelenül megbízhatónak hitt és mondott autójuk valójában nem is olyan megbízható.

Az 1989-től 2003-ig gyártott második generációs, köznyelvben régi Swiftekkel kapcsolatban két éve óriási gesztust tett a gyár, amikor az ezredforduló környéki példányok tulajdonosait szervizlátogatásra hívta, és indokolt esetben kicserélte az autók első lengéscsillapítóit. Félő volt ugyanis, hogy a nem megfelelő minőségű alkatrész korróziója miatt tömegesen esik majd ki az autók kereke, ami súlyos balesetekhez vezethetett volna. Rendhagyó volt ez az akció, hiszen tíz évvel egy modell gyártása után általában nem jellemző, hogy egy gyár költséges visszahívási akciót hirdetne.

A Swift következő, 2005-től kapható generációjából is nagyon sokat adtak el Magyarországon, a piac vezető modellje volt, a Suzuki pedig a hitelválság előtt itthon az első számú gyártónak számított. A Datahouse információi szerint a gömbölyű Swift ezerháromszáz köbcentis, benzines verziójából mintegy 48 ezer, a szintén esztergomi és szintén ezerhármas Ignisből pedig több mint 27 ezer szerepel a magyar nyilvántartásban. Mára tudja a magánszerelő, fújja a bontós, nem tagadja egyetlen névtelenséget kérő Suzuki-alkalmazott sem, hogy ezekkel a kocsikkal valami nagyon nincs rendben.

Bédi Géza 1993-óta szerel Suzukikat, eddig négy különböző márkaszervizben is dolgozott és egyben a magyarországi márkaklub alapítója is. Mint mondja, a probléma régóta közismert a szakműhelyekben, de hivatalos visszahívási akciót soha nem hirdetett a gyár. Rendkívül gyakori, hogy az érintett autókon már azelőtt szivárogni kezd a váltóolaj, hogy megfutották az ötvenezer kilométert. Ezt először sokan észre sem veszik, mivel nem nagy mennyiségről van szó. A váltó kapcsolási érzete sokáig a megszokott marad, de fokozatosan erősödő sistergő, daráló hang kíséretében lassan kifejlődik a probléma: tönkremegy a nyelestengely első csapágya. Mindez csak az egyhármas változatokra vonatkozik, az ezer- és ezerötszáz köbcentis Suzukikkal nagyon ritkán fordul elő hasonló gond.

Visszahívni nem kötelező

Az autógyártókat Európában gyakorlatilag semmi sem kötelezi arra, hogy a hibás járműveiket visszahívják, még egészen nyilvánvaló típushibáknál sem. Egyedül a presztízsveszteség elkerülése motiválhatja őket, mondjuk egy olyan részegységnél, amely a biztonságot közvetlenül érinti. Más kérdés, hogy vannak csendes visszahívások is, amikor nem értesítik külön a tulajdonosokat, hanem amikor a szervizbe viszik a járművüket, a szükséges cserét, szoftverfrissítést szó nélkül elvégzik. Az is megesik, hogy bizonyos hibákat méltányosan kezelnek, azaz a garancia lejárta után is ingyen, vagy anyagárban javítanak. Ilyenre azonban nem számíthat az, aki nem a drága márkaszervizekbe hordja a kocsiját. Az Egyesült Államokban teljesen más a helyzet, ott a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) hivatalból visszahívásra kötelezheti az autógyártókat, ha több baleset hasonló műszaki okokra vezethető vissza egy adott típusnál. Ma már annyira működik a rendszer, hogy általában a gyárak inkább önként visszahívják az autóikat a vizsgálat hírére (ezt tette például a Toyota az emlékezetes gázpedál-ügyben ), mert így jobb a dolog optikája.  Papp Tibor

A tulajdonosok egy része a zaj kialakulása után tovább közlekedik, majd néhány ezer kilométer múlva ezek a kellemetlen hangok annyira felerősödnek, hogy azokat egyszerű rádióhangosítás már nem fedi el. A váltóprobléma kialakulása nem köthető egyértelműen a futásteljesítményhez. Ennek tökéletes példája az egyik megkérdezett szerelő egykori autója, egy Wagon R+ melyben mindössze hatezren állt a kilométerszámláló, amikor zörögni kezdett a váltója. A zaj a kuplungpedál lenyomásakor elhallgat, ha a pedált kiengedik, ismét jelentkezik. (Ha mindez fordítva történik, az a kuplung kinyomócsapágy hibájára utalhat, ennek cseréje lényegesen olcsóbb.)

Közben nagy mennyiségű váltóolaj távozik a kuplungtérbe, ami tönkreteszi az amúgy szárazon működő kuplungtárcsát. A motor a kuplung elégtelen tapadása miatt gyorsításkor fel-felpörög, majd az autó teljesen mozgásképtelenné válik. Bédi szerint szélsőséges esetben tönkremehet a váltómechanizmus, ha a csapágy szétesik, és a tengely megnövekedett lógása miatt a fogaskerekek ledarálják egymást.

Budapest egyik nagy Suzuki-bontójában és szervizében, a Suzuminnél évek óta abszolút slágercikk az egyhármas új Swift, a magyar gyártású Ignis és a Wagon R+ váltója. Többet adnak el belőlük, mint bármi másból. Kovács Róbert, a cég munkatársa nemcsak a fotók kedvéért állt neki a szerelési műveletnek, hanem mert folyamatosan jönnek a vevők. Naponta akár három cseredarabot is el lehet így adni, amit persze a három modell gyakorisága is magyaráz.

A külvárosi bontóban egy ideje cserelehetőséget is biztosítanak. A rossz váltót ötezerért beveszik, és adnak helyette egy jót vagy felújítottat hatvanért. A bontásra szánt autók zöme Angliából származik, mert ott egy kisebb sérülés után rengeteget térít a biztosító, ezért egyszerűbb bontóba adni a még javítható autót. Így áramlanak vissza alkatrésznek a kontinensre a jobbkormányos Suzukik, és így kerül a magyar bontóba az amúgy is itthon gyártott Swift, Ignis és Wagon R, reményt adva a kispénzű tulajdonosoknak. Róbert a szomszédos csapágyboltból szerzi be a cserealkatrészt. A jó minőségű csapágyakat méret alapján is meg lehet vásárolni. Még a japán Koyo termékei is olcsóbbak, mintha a Suzukitól rendelné meg az alkatrészeket. A szét- és összerelés, illetve az autóból ki- és beszerelés ettől függetlenül macerás, ezért a bontós megoldással is legalább 80 ezer forintba kerül a javítás. Bizonyos esetekben a differenciálmű nagy csapágyai is tönkremennek, vagy akár meg is ragadnak. Ha ez megtörténik, a csapágyak elforognak a váltóöntvényben és azt is cserélni kell, persze sokkal drágábban.

Róbert szerint többről van szó, mint egy rosszul sikerült sorozatról. Pontosabb megfogalmazás, hogy szinte biztosan tönkremegy a váltó bemenő tengelyén lévő egysoros golyóscsapágy, mielőtt az autó megtenné százezredik kilométerét. Igazából ötvenezret is írhatnánk, de a bontós maga figyelmezet, hogy ő csak rossz autókkal találkozik.

Az ügyben érthető módon több suzukis szakértő még név nélkül sem kívánt nyilatkozni. Bédi Gézával azért volt szerencsém, mert évekkel ezelőtt kilépett utolsó munkahelyéről, az egyik ismert budapesti márkaszervizből. 1993-tól kezdve, néhány évente egyik helyről szerződött a másikhoz, és ahogy emlékszik, az első Wagon R+-ok megjelenése után, vagyis 2000-től egyre gyakrabban jöttek az ügyfélpanaszok a váltóhibák miatt. Ő sem érti, miért nem lépett a gyár, hiszen már tíz évvel ezelőtt sem lett volna korai kidolgozni valamilyen végleges megoldást.

Géza szerint a rutinos szerelők a hangjelenség észlelésekor azonnal váltószerelést javasoltak az ügyfeleknek, de nem mindenki jelentkezett időben. A szerencsések a hároméves, vagy 100 ezer kilométerig tartó garanciaidőn belül ingyenesen elvégeztethették a munkát a márkaszervizben.

És ezzel örökre megszűnt a gond? Talán igen, talán nem. Jó volna azt hinni, hogy a gyárilag előírt 45 ezer kilométeres váltóolaj-csere intervallumokat 30 vagy 20 ezer kilométerre csökkentve teljesen megszűnne a gond, pedig nem. Ismét saját Wagon R-jét említi, amelynek váltójából a fentebb említett esetkor ugyanolyan koromfekete olaj jött le, mint azokból az Ignisekből és Swiftekből, amelyeket az évek során ezzel a hibával vittek szervizbe. A szennyeződés talán a váltó fogaskerekeinek kopásterméke, de erről többet csak laboratóriumi vizsgálat után mondhatnánk. Addig megoldást jelenthet a gyári hét helyett nyolcgolyós csapágy beszerelése, de ez sem biztos.

A kevésbé szerencsés Suzuki-tulajdonosoknak a garanciaidő lejárta után kellett szembesülniük a hibával. Ők akár 120-150 ezer forintot is otthagyhattak a szervizben attól függően, hogy az olajtól áztatott kuplungot is ki kellett-e cserélni, vagy sem. Az előbbi volt a gyakoribb, mert Bédi Géza szerint felelős szakember nem kockáztathatja meg, hogy az ügyfél az út szélén maradjon a megcsúszó kuplung miatt.

A három típusra kiterjedő váltóproblémával kapcsolatban megkerestem a Magyar Suzuki Zrt.-t. Kíváncsi voltam, mit tanácsol a cég azoknak a tulajdonosoknak, akik a karbantartási előírások betartása ellenére szembesülnek a drágán javítható problémával.

Ruska Viktória, a cég kommunikációs osztályának munkatársa szerint átnézték az elmúlt évek meghibásodási statisztikáit és semmilyen nyomot nem találtak a váltóproblémákkal kapcsolatban. Ruska kiemelte, hogy ezek a statisztikák csak a garanciaidőn belül bekövetkezett hibákat rögzítik, ezért az azon túli műszaki problémákkal kapcsolatban nem tudnak következtetéseket levonni. A Magyar Suzuki álláspontja szerint tehát nem típushibáról van szó, így visszahívási akciót sem hirdetnek a Swiftekre, Ignisekre és Wagon R+-okra vonatkozóan. A beszélgetés végén megjegyzi, a nem rendeltetésszerű használat és a karbantartási hiányosságok okozhatják az ezerháromszáz köbcentis, benzines Suzukik váltóhibáit.

Az oldalról ajánljuk

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

6 órája
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11