Hová tűnt 15 ezer autó?

2009.10.15. 18:07

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete sajtótájékoztatót tartott, ahol megtudhattuk, hogyan teljesítettek a magyar autóvásárlók szeptember végéig. Hát, srácok, rosszul. Vettetek autót, de nem eleget. Íme a táblázat, amelyben egyrészt ott van az eladott autók száma, illetve a forgalombahelyezetteké. És mankónak, a 2008-as számok is, januártól szeptemberig.

 Magyarországi forgalomba helyezésekMGE kereskedelmi értékesítés
 2008. I-III. negyedév2009. I-III. negyedév2008. I-III. negyedév2009. I-III. negyedév
ALFA ROMEO220131196146
AUDI1,7318961,574919
BMW1,7947341,129834
CHRYSLER/JEEP13658107112
CITROEN3,5151,0873,8111,554
CHEVROLET5,9591,7475,4611,932
DACIA647334762463
DODGE54125240
FIAT4,3841,9104,4222,208
FORD13,6706,48113,3396,216
HONDA3,2851,7803,3542,293
HYUNDAI1,1177971,119716
KIA2,5671,1532,7681,601
JAGUAR37116516
LADA60266023
LANCIA117154128139
LAND-ROVER49119331
LEXUS312202229207
MAZDA2,2598802,4361,088
MERCEDES1,8478421,483850
MINI106548356
MITSUBISHI897502913618
NISSAN2,5091,6062,6032,291
OPEL14,3775,60214,0446,448
PEUGEOT4,6481,6375,4272,097
PORSCHE23187082
RENAULT4,9302,9164,8693,047
SAAB301169294178
SEAT2,4547173,5411,876
SKODA8,6442,6369,2753,921
SMART90136744
SSANGYONG434333
SUBARU250175251180
SUZUKI20,2776,20721,61711,363
TOYOTA7,7353,1408,1614,801
VOLKSWAGEN8,2913,56910,4925,469
VOLVO1,3408131,103810
ÖSSZESEN120,67549,024125,43164,672


Kicsit egyszerűsítettem a dolgon, és a százalékokat kiirtottam belőle, hogy csak a natúr számok maradjanak. Mert a százalék becsapós lehet. Könnyen úgy jár vele az ember, mint valamelyik napilap újságírója, aki ezen a sajtótájékoztatón megkérdezte, hogyan lehetséges, hogy a Lancia a válság kellős közepén több, mint 30 százalékot javult. Azaz körülbelül 30 darabbal többet helyeztek forgalomba... Amúgy a százalékos javulás nyertese a Kamaz a nehéz tehergépkocsik között, 1 helyett 12 fogyott. EZEREGYSZÁZ százalék!

Aki látja a lényeget, annak feltűnik, hogy itthon az idén eladtak 65 ezer személyautót, viszont csak 50 ezret helyeztek forgalomba.

A két szám között nagyjából 15 ezer a különbség. Igaz, 2008-ban is volt egy ötezres differencia, de 120 ezernél ez szinte nem számít. 50 ezernél 15 ezer egy kicsit sok. Mondjuk, ebből rögtön ötezret megtalálhatunk a Suzukinál, akik 11 ezret adtak el, de 5 ezer ebből nem visel magyar rendszámot. Avagy nem magyar rendszámot visel. Ugyanez igaz 1700 Toyotára, 1000 Seatra és 2000 Volkswagenre is, hogy csak a nagyobbakat említsem.

Mondják, hogy más országok roncsprémium-programjai miatt rengeteg kocsit exportáltak a kereskedőktől, sokan ennek köszönhetik, hogy egyáltalán nem dőltek be. Na de ennyit? Oké, azt megértem, ha valakinek kellene egy kisebb kontingens Fabia, és itt áll egy magyar kereskedésben eladatlanul, akkor megveszi, és elviszi.

De teszem azt, ha német autókereskedő vagyok, és véletlenül Suzukik árusítására tettem fel az életem. Kellene még pár darab, mondjuk ezer, mert igény lenne rá. Ha már Magyarországon vagyok, nem elmegyek a gyárba, és veszek tőlük? Vagy ott azt mondják, hogy járd körbe a kereskedőket?! Miközben tele az udvar, meg a Szabadkikötő?!

Lehet, hogy tájékozatlan vagyok, vagy naiv. És nem látok bele a magyar autókereskedelembe, de ez döbbenetes különbség, úgyhogy aki tudja, valójában hová tűnt az a rengeteg autó, nyugodtan írja be ide a kommentek közé, az MGE sajtóközleménye alá.

 

Értékelés 2009 első három negyedév

A 2009. év első háromnegyed éves gépjármű értékesítési eredményei egyértelműen tükrözik a magyar autópiacot érintő összetett válságjelenségeket. Ezek a világgazdasági válság hatásai mellett a korábbi évek magyar reális vásárlóerőt meghaladó értékesítési eredményeinek korrekciója, a devizafinanszírozásban rejlő árfolyamkockázat markáns megjelenése főként az év elején, valamint az ágazatot érintő PSZÁF ajánlás 2009. januári bevezetése, amelyet a szakma egyébként indokoltnak tart.


A nagy-haszonjármű piac visszaesése a fentieken túl szoros összefüggésben van a gazdasági válság miatt csökkent szállítási igényekkel, illetve azzal, hogy emiatt a szállítmányozással foglalkozó cégek jelentős pénzügyi problémákkal szembesültek a visszaesett megrendelések miatt.
A motorkerékpár piac mintegy 50%-os visszaesésének okai azonosak a személyautó piaci folyamatokkal. Ettől az ágazattól gyorsabb felépülést várunk, mivel a túlzsúfolt nagyvárosi közlekedésben a motorkerékpárok sok közlekedő számára gyorsabb előrejutást jelenthetnek. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy 2009-ben éppen a motorkerékpár értékesítés fő szezonjában, tavasszal volt a leggyengébb a forint árfolyam.
A 2009. évre frissen elkészített MGE előrejelzés szerint 65 000 személygépkocsi és 10 000 kishaszonjármű forgalomba helyezését prognosztizáljuk, míg 2010-re 75 000 személygépkocsi és 12 000 kishaszonjármű értékesítését látjuk jelenleg reálisnak.
Szilárd véleményünk, hogy a gépjármű értékesítési piac kizárólag a szintén súlyos visszaesést elszenvedő finanszírozási piac egyidejű helyreállásával érheti el a magyar piacon reális értékesítési darabszámot, amelyet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 120 és 150 ezer darab személygépkocsi és kishaszonjármű értékesítésére becsül. A válság enyhülésével ez a darabszám – véleményünk szerint – 2012-re érhető el.


Finanszírozás hatása az értékesítésre

A gépjármű értékesítési piac nem képzelhető el a kereskedők és vevők finanszírozása nélkül. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, noha a deviza alapú finanszírozás jelentős árfolyam kockázattal jár, mégis a magasan tartott forintkamatok miatt árelőnyt is jelent.
A 2008 őszén kitört világgazdasági válság és ennek hazai hatása jelentős, a kezelhetőnél lényegesen nagyobb forint leértékelődéshez vezetett, elsősorban a 2009. év első felében, amely sok ügyfélnél fizetési nehézséget, illetve ellehetetlenülést eredményezett.
Egyetértünk azon törekvésekkel, amelyek elsősorban a magyar forint alapú finanszírozást kívánják előtérbe helyezni, ellenzünk viszont minden olyan intézkedést, vagy szabályt, amely a
piac további csökkenéséhez vezet. Biztosak vagyunk abban, hogy a PSZÁF 2009 januárjában kiadott irányelve megfelelően szabályozza a gépjármű értékesítés ügyfél finanszírozását. Minden további – piacvesztést okozó - beavatkozás a piaci folyamatokba jelentős visszaesést és az állami bevételek további drasztikus csökkenését is eredményezi.
A forint finanszírozási piac élénkítéséhez elengedhetetlennek tartjuk a forint kamatok jelentős közelítését a külföldi deviza kamatokhoz, amely egyértelmű ösztönzést jelentene a potenciális ügyfelek számára a forint alapú finanszírozás előtérbe helyezésére. Ameddig a forint kamatszint jelentősen meghaladja az euró kamatot, javasoljuk megfontolásra a forint kamat támogatását meghatározott környezetterhelésű gépjárművek esetében akár a támogatható hitelösszeg limitálásával.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tagvállalatai minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek fenntartani a magyar piac kiváló minőségű szolgáltatási színvonalát és az ehhez szükséges kereskedői és szervízhálózatot. Legfontosabb céljuk az, hogy a gépjárművet vásárolni szándékozó és a gépjárművet üzemeltető ügyfelek a lehető legmagasabb ügyfél elégedettség mellett lakóhelyűkhöz, székhelyükhöz közel legyenek kiszolgálva.

Autós Nagykoalíció

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete kezdeményezésére és alapító tagságával folyamatban van az Autós Nagykoalíció bejegyzése. Az Egyesületi formában bejegyzésre kerülő szervezet célja az autós szakma magas szintű és átfogó, szigorúan szakmai képviselete, javaslatok és szakmai anyagok kidolgozása a teljes autó életút követése mentén a legális szféra erősítésére, a feketegazdaság visszaszorítására minden olyan területen, ahol az Autós Nagykoalíciót alkotó szervezetek közös érdekei érvényesítésre van igény és lehetőség.
Az Autós Nagykoalíció tagjainak tapasztalata, tudása és képviselt értékei alapján részt kíván venni jogszabály alkotási és alkalmazási javaslatok kidolgozásában, vagy ezek véleményezésében, illetve előkészítő szakmai anyagok elkészítésében. Az Autós Nagykoalíció a jogalkotók, a kormányzati szervek, a hatóságok megkerülhetetlen partnere kíván lenni az autós társadalmat érintő kérdések, feladatok és problémák megoldásában.
Az Autós Nagykoalíció rendes tagjai lehetnek az autós szakmában tevékenykedő érdekképviseleti szervezetek, non profit szervezetek, oktatási intézmények, kutatóintézetek, illetve olyan gazdasági tevékenységet folytató vállalkozások, amelyek egy-egy speciális, az autós szakmát érintő szakterületen az Autós Nagykoalíció számára értékes és a munkában felhasználó ismeretanyagra, kapcsolatrendszerre tettek szert.
Pártoló, illetve együttműködő tagként szívesen lát az Autós Nagykoalíció minden – az autós szakmában érdekelt, érintett, vagy az iránt érdeklődő – jogi és magán személyt.

Az oldalról ajánljuk

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

4 órája
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14