Spark Design PALV: a repülő háromkerekű

2004.10.15. 15:20

Egy holland cég mutatta be a szokatlan jármű terveit. A PALV olyan, mintha egy motorkerékpár és egy könnyű helikopter vadházasságából született volna, és a készítők szerint rendelkezik is mindkét szülő lényeges tulajdonságaival.

Szárazföldön három keréken gurulhat, méghozzá igen sebesen: elméleti csúcssebessége 200 km/h feletti; kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra. Emellett a PALV még takarékos is: a Spark Design honlapján leírtak szerint hozzávetőleg 3,4 liter benzint fogyaszt majd 100 kilométeren, így a hatótávolsága egy feltöltéssel kb. 600 kilométer.

Ugyanakkor, ha szükséges, akár a levegőbe is emelkedhet, méghozzá egy rég elfeledettnek tűnő légijármű-típus, az autogiro mintájára. Az autogiro a helikopter és a merevszárnyú repülőgép közti átmenet: forgószárny tartja a levegőben, de az emelőpropellert nem hajtják meg, így az gyakorlatilag a repülőgép szárnyát helyettesíti, míg a tolóerőt a hossztengellyel párhuzamos légcsavar szolgáltatja. Ez az elv kiválóan megfelel a PALV számára, mivel így elég volt egy összehajtható propellert szerelni a tetőre, hátul pedig egy vízszintes tengelyű, szintén összecsukható légcsavart csatlakoztattak a hajtást biztosító 213 lóerős Wankel-motorhoz. Ha a tulajdonos fel akar szállni, elég 50 méter kifutópálya, a propellerek széthajtogatása után pedig azonnal menetkész a repülő eszköz. A leszállás még egyszerűbb: mivel az autogiro képes szinte függőlegesen leereszkedni, leszállópályaként egy öt méter hosszú egyenes útszakasz is megfelel. Emellett újabb előnyös tulajdonság, hogy a PALV a levegőben alig fogyaszt többet, mint szárazföldön: elméleti hatótávolsága 550 km.

A négy méter hosszú, 1,2 méter széles és 1,6 méter magas jármű alig 550 kilogramot nyom, és ha egyszer gyártásba kerül, a tervezők szerint, alig kerül többe, mint egy prémiumkategóriás nagykocsi. Mindez persze egyelőre csak elmélet, hiszen a PALV még a fejlesztés korai szakaszában van, de ha elkészül, valószínűleg nem csak James Bond érdeklődésére számíthat az apró holland cég. Már csak az a kérdés, milyen jogosítványokra lesz szükség, hogy leendő tulajdonosa kihasználhassa a járműben rejlő összes lehetőséget...