A Zsiguli olasz eredetije, a 124-es Fiat 1967-ben lett az Év Autója. Harminckilenc éve. Tesztautónk is betöltötte már harmincadik évét. Csoda-e hát, hogy közúti közlekedésre szinte alkalmatlan? Nem. Az viszont csoda, hogy még mindig milyen páratlanul jó játék!
Épp két autó között vagyok. Végletesen lepusztult dízel Tipómtól már megszabadultam, álmaim olcsó, de jó 123-as Mercedesét, 524td E28-as BMW-jét, esetleg 760-as turbódízel Volvóját pedig egyelőre hiába keresem (ajánlatokat a racz@mail.totalcar.hu-ra szívesen fogadok). Így aztán gyakran ülök be a Totalcar történelmének első company car-jába, a sárga Zsiguliba. Idősebb nálam pár nappal: forgalmi engedélyében első forgalomba helyezésként '76 június 4-e szerepel (az enyémben július). Azaz a Zsiga épp a napokban volt harminc éves: Isten éltesse!
Jól tartja magát. Nincs olyan fitt, mint Medveczky Ilona , de lényegesen egészségesebb látványt nyújt, mint Zalatnay Cini. Itt-ott feltörő rozsdaráncait vastag festékréteggel próbálta eltakarni, vezetőülésének felfeslett ugyan a varrása, de a műbőr kárpit még a fenekek által leginkább masszírozott felületeken is töretlenül sima.
Lada-kalendárium
Tavaly a Zsiguli 35 éves születésnapjára átfogó tanulmányt publikáltunk autóról, gyárról, emberekről. Ami abból hiányzott, most pótoljuk. Íme egy rövid kronológia a Ladáról:1966 A.M. Tarasov szovjet autóipari miniszter és Vittorio
Valletta Fiat-vezér megállapodik egy autógyár építéséről a
Szovjetunióban
1967: A Fiat 124 az Év Autója lesz
1970: Megkezdődik a 2101-es és 2102-es VAZ, a Zsiguli limuzin
és kombi gyártása Togliattiban, egy olasz kommunistáról
elkeresztelt, pardon, elnevezett városban.
1972: Jön a 2103-as, az Ezerötös, dupla kereklámpával, 75
lóerős motorral.
1974: VAZ 2101 frissítés, megjelenik az 1,3-as motor
1976: VAZ 2106, modernebb dupla kereklámpás 1,3, 1,5, 1,6
literes motorokkal, exportra ötsebességes váltóval. A 2102-es kombi
is megkapja a szedán frissítését
1978: Az első nem-Fiat-származék Lada, a Niva születése
1980: Elkészül az első kockalada, a 2105-ös
1982: A "parasztmerci" néven is emlegetett kró, hűtőmaszkos
2107-es kockalada megjelenése
1984: VAZ 2104, a 2105-ös kombi változata is elkészül
1984: Itt az első fronthajtású Lada, a Szamara, bonyolultabb
nevén VAZ 21083. Az autó kezdetben még a büszke Szputnyik nevet
viselte.
1987: Elkészül az ötajtós Szamara, a VAZ 21093
1988: A VAZ 1111 OKA miniautó bemutatása, az autót egy fél
Szamara-motor hajtja
1990: A gyönyörűséges Szamara szedán, a VAZ 21099 piacra
dobása.
1995: Elkészül az első, 1,5 literes injektoros Lada-motor.
1995: Ötajtós Niva: VAZ 2131
1996: Elkészül a VAZ 2110, amit a mai napig csak új Ladaként,
esetleg 110-esként emlegetünk itthon. Pedig van újabb!
1998: VAZ 2111, az új Lada kombi változata
1998: A VAZ 2120 Nagyezsda egyterű megalkotása.
2001: VAZ 2112, a ferde hátú új Lada.
2001: A Szamarák felfrissítve, Lada 2114 és 2115 néven
készülnek tovább
2004: VAZ 2113: még frissebb ferde hátú Szamara
2004: VAZ 1118 kódnéven elkészül a Lada Kalina, amit még
sosem láttunk, de nagyon szeretnénk.
És még szeretnénk látni: Szamara pickupot, Wankel-motoros
rendőr-Ladát is, mert ilyenek is voltak, bizony!
Skodákban cseperedtem, Zastavában értem férfivá, Suzuki volt az első nyugatink (végül is nyugat felé is el lehet jutni Japánba). Soha nem volt Zsiguli a családunkban. Életemben ezidáig mindössze egyszer vezettem Ladát: unokatestvérem 2107-esét vittem el egy télen, hogy milyen jó lesz a hóban csapatni vele. Az első lámpánál elkapart egy jégfolton, negyedóráig kínlódtam, mire le tudtam róla tolni. Megfordultam, visszamentem, a kocsibehajtón újra elakadtam, keresztanyám és keresztapám emelték vissza az útra szemrehányó pillantások közepette, és azóta sem ültem VAZ-kormány mögött, légyen az bár két, akár négyküllős.
Mivel semmilyen érzelmi, történelmi szál nem fűz Togliatti büszkeségéhez, talán én tudom a szerkesztőségben a leginkább objektívan megítélni, mit is ér egy Zsiguli a mai világban. Hogy az irgalmatlan racionalitás mellett a szív is megszólalhasson, megkértem Gellér Zoltán korrektor kollégát, aki régi zsigulis: segítsen ellenpontozni az első országúti túrán kialakult mély ellenszenvemet a 2101 iránt.
RT: Próbáljunk meg leszakítani keleti blokkos szemünk elöl minden hályogot, amit a történelem borított rá és nézzük meg úgy a Zsigulit, mintha most látnánk először! Tipikus háromdobozos autó, amilyet egy gyerek rajzol. Krómkeretes szemekkel, króm dísztárcsa, krómkilincs, krómsíp, krómdob, króm nádihegedű, ahogy azt a kor megkívánta. Gyári állapotában mai szemmel nézve nem annyira klasszikusan szép, mint az ezerötös, inkább meglehetősen unalmas, bamba jószág. Azért látszik rajta, hogy egy kis sárhányó-szélesítéssel, ültetéssel kifejezetten stílusos suttyó vadállatot építhet belőle, akit nem szédített meg a rendszerváltás utáni GTI-GSI-RS-áradat.
GZ: Minden szentnek maga felé hajlik a bimetálja, így vagyok én is a Ladámmal. 1981 végén gördült le a futószalagról, így néhány részletben eltér az RT által említettektől, de ezekre úgy is kitérek. Fogj egy 2101-es Ladát. Állj vele szembe, kábé méterre a lökhárítótól, és nézz a szemébe. A két lámpa joviális és barátságos mosolya mindig örömmel tölt el, ennyi év után is remekül beállíthatók, az izzócsere gyakorlottabb kézzel öt perc. Régi, mégis megbízható konstrukció, amely meghálálja a karbantartást és a gondoskodást.
RT: A belső dizájn már jóval egyértelműbb: öreguras, kispolgári, fantáziátlan. Akadnak érdekes részletei, mint a bordás alubetét a műszerfalon (amit épp most fedezett fel újra az Alfa a 159-ben), a krómcsíkok az ajtókon, a nosztalgiát keltő valódi fémből készült kilincsek, de összességében nem tetszik. Nem szeretem a széles, semmi tartást nem adó, hosszú távon puhaságuk ellenére kényelmetlen, izzasztó műbőrbe csomagolt foteleket, a vékony karimájú, kétküllős kormányt, a csúnya kárpitozást, a téglalap alakú műszeregységet. Autónak kényelmetlen és régi, veteránnak kommersz és darabos.
GZ: Az ülések kényelmi szintje 40-50 kilométernyi utat tesz egy etapban elfogadhatóvá, többet én sem szeretek egyszerre menni. Ebben persze igazából a motorház-kialakítás a ludas, hiszen a pőre motorháztető még fel is erősíti a motorzajt. Üzemanyagszint-jelző, kilométer-számláló, sebességmérő, és persze a vízhőfok mutatója, alattuk a hat kis bűnjel visszajelzője. Jól áttekinthető, letisztult, egyszerű, ami csak a javára válik.
RT: Büdös. Valami meghatározhatatlan meleg műanyagszag terjeng benne. Ilyennek képzelném egy plasztiktáplálékra szakosodott alternatív életforma öblös büfögését valami jó kis olvasztott tejfölöspohárral leöntött bakelitzúzalék-vacsora után. Tudom, mesélték, és néhány gyerekkori taxis emlékből is dereng, hogy a Zsigulik mindig jellegzetes szagukról voltak híresek, de hogy harminc év alatt se tudta kipárologni, elképesztő! Tankolás után pedig, amíg az üzemanyagszint le nem esik háromnegyed alá, minden lögybölődést (kanyar, gázadás, fékezés) benzingőz-beáramlás követ, akár nyitva, akár zárva tartjuk az ablakokat.
GZ: Ha kinn hagyod a napon egy-két órára,
nincs az az autóbelső, ami ne kezdene el ilyen idős korában érdekes
illatokat árasztani. A tető belső szigetelése, illetve a
műszerfalborítás egy része szivacsos anyagból készült, ami esős
időben a levegő páratartalmát előszeretettel abszorbeálja, majd
jobb időben némi infravörös sugárzás hatására emittálja. Ilyen
egyszerű.
Hogy benzingőz? Tankoláskor igen. A rendesen visszatett
tanksapka és a motortérben levő sértetlen üzemanyagcső, illetve a
jó állapotú AC-pumpa csodákra képes.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
