SW? MultiWagon? Piha, spanyolviasz!

Használtteszt: Wartburg 311 Camping - 1964

2005.08.10. 08:10

Adatlap Wartburg 311, 312 Camping - 1955

  • 991 cm3-es,soros 3 hengeres kétütemű
  • 45 LE @ 4200 rpm
  • Nm @ 0 rpm
  • 4 seb. kézi
  • Végsebesség:
    125 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Ej, azok a boldog hidegháborús víkendek az NDK-ban! Genosse Schmidt vasárnap reggel felébred, beülteti feleségét, Juttát és gyermekeit, a kis Hanst és Gretchent a családi Wartburgba, és együtt elpöfögnek a szabadba, hogy kockás plédjükön elköltsék savanyú barnakenyérszendvicsekből álló tízóraijukat.

Ezúttal egy még restaurálatlan példányt választottam a titkos veterángyűjteményből. No nem direkt, hanem gyakorlatilag találomra böktem rá a Wartburg 311 Campingre, miután kiderült, hogy a kiszemelt Pobeda fékrendszere felmondta a szolgálatot. Ebből is látszik, hogy a szovjethatalom Győzelmét semmi sem állíthatja meg.

Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, ez lesz az az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem az X-et a térképen.

Addig is: köszönjük a lehetőséget
az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!

A 311-es Camping tehát meglehetősen viharvert állapotban van, mindenütt rozsda, foszlások, szakadások. Messziről nézve még így is impozáns darab. A Wartburg jellemét alapvetően a sárhányó domborításai, a bogárhátú motorháztető és a különlegesen szép hűtőrács határozzák meg: vidám, mókás lelkület, mégis autószerű megjelenés komoly méretekkel. A dinamikus Puma-embléma a karosszéria oldalán álltó helyében is száguldást imitál, nem nehéz elképzelni, hogy ebből az autóból kétajtós, Sport megjelölésű izomváltozat is készült.

A harmónia csak hátulnézetből törik meg kissé. A rövid lökhárítócsökevényekkel és a szélesre táruló hátsó ajtóval a Wartburg kissé kényelmetlenül emlékeztet egy halottaskocsira. Talán ezért álltak át Eisenachban '64-ben a felfelé nyíló raktérajtós változatra?

Ez ugye egy Camping. A helykínálat bőséges, a sima kombiváltozattól eltérően nem három, hanem öt ajtón át juthatunk be a Wartburg kényelmes, tágas belsejébe. Elöl vígan elférni, a fejtér is elegendő, hátul magam mögött a térdem előtt még háromujjnyi űr. Az első könnycseppek akkor tolulnak a tömeggyártott egyenmodellekben megfáradt autósújságíró szemébe, amikor felfedezi a kabin oldalfalain végigfutó, korhadtságában is elegáns, gyönyörű fabetétet.


Ez a mosoly nem lehet a véletlen műve

Aztán, ha a kormány és a műszerek által formált vigyorgó arcra tekintünk, a melankólia vihogásba csap át. Én nem hiszem el, hogy ez véletlen, szerintem a kormányt is direkt azért formálták ilyen furcsára (a karima felső és alsó része különböző sugarú köríveken fut), hogy a Wartburg bugyuta vigyora mindig felderítse a benne ülőket. Ergonómiailag legalábbis semmi értelme.


A púpos Wartburgok történelme


Heinrich Ehrhardt

Az eisenachi üzemet 1896-ban alapította Heinrich Ehrhardt ágyúgyáros, Fahrzeugfabrik Eisenach AG néven. Kezdetben a francia Decauville licence alapján készítettek autókat, már ekkor is Wartburg néven. 1904-ben mutatták be saját modelljüket, a Dixit, a céget pedig átkeresztelték Dixi Werke AG-nek.

Az első világháború után a Dixi az Austin 7-est kezdte gyártani, az autót Dixi 3/15 néven forgalmazták. 1928 után már BMW néven, hiszen ebben az évben a Bayerische Motoren Werke felvásárolta a céget, és a néhai Dixi lett az első BMW márkanév alatt készülő autó. 1945-ig az eisenachi üzemben készült az összes BMW, Münchenben csak motorkerékpárokat gyártottak.


Dixi 3/15 - 1928

Az újabb világháború után a gyár szovjet kézre került, átnevezték Awtowelóra, és tovább gyártották a 321-es modellt. 1950-ben, az NSZK és NDK megalakulása, Németország kettéválása után a gyárat átkeresztelték a hírhedett IFA névre, az autókat EMW márkajelzéssel készítették tovább.

Mivel a BMW ugyancsak lázongott típusainak engedély nélküli gyártása miatt, 1953-ban átálltak a DKW F9-esének utángyártására. A típust továbbfejlesztették. Meghagyták a háromhengeres, kétütemű blokkot, az alvázas felépítményt, a vízhűtést és a fronthajtást, és 1958 október 18-án elkészült az első púpos Wartburg (ekkor még EMW 311 néven).


DKW F9

1956 januárjától már Wartburg 311 néven, a limuzin mellett négyüléses kabrió, vászon tolótetős Camping és limuzin, valamint háromajtós kombi változatban árulták a korszerű, 900 köbcentis motorjából 37 lóerőt kipréselő, 900 kilós, 115 km/h végsebességre képes autót. Mielőtt végleg szétterjengene ez a keretes a cikkben, térjünk át kivonatos kronológiára:

1957: szépen gyarapodik a 311-es család, kijön a kétajtós Coupe, a vászontetős Deluxe, a pickup és a Sport, 50 lóerővel, 140 km/h végsebességgel.


Wartburg 311 Kuebel

1959: a katonai, azaz Kübel kivitellel már 11 karosszériával kapható a Wartburg.

1960: Apróbb fejlesztések, pl. aszimmetrikus fényszórók, viszont kikerül a gyártásból a pickup, a Sport és a négyüléses kabrió.

1961: a motor már 40 lóerős, új pickup lép a kínálatba.

1962: bevezetik a 312 modellt, 992 köbcentis, 45 lóerős motorral, 125 km/h végsebességgel.

1964: fém tolótető is rendelhető! Sibeda, hurrá! A kombik raktérajtaja már nem oldalra, hanem felfelé nyílik. Kísérleti jelleggel megjelenik a "kiskerekű" változat.


312-1
a 14. Acropolis-ralin,
1966-ban

1965: leáll a Kübel gyártása. Szeptember 1-jével bevezetik a 312-1, azaz "kiskerekű" Wartburgot. Új a csavarrugós futómű (a régi, azaz a mienk, még laprugós), a kerék mérete 13 hüvelyk. Alakítanak a motoron is, zárt a hűtőrendszer.

1966. július 1: bevezetik a 353 modellt, a kocka-Wartburgot.

1967: megszületik a 353 Tourist, ezzel a Camping és a háromajtós kombi is kikerül a gyártásból. Itt a vége!


Fa, fém, szövet

A műszerek, az ablakemelők és a kilincsek ellenben ugyanazt a megdöbbentő súlyt és komolyságot sugallják, amit minden korai, még a műanyagipar felfutása előtt készült autóban érezni. Kevés komfort és dizájn, sok vas és művészet. És most váltsunk át érzelmiről szakmaira.

A hátsó ablakok nem engedhetők le teljesen. A kapcsolók összetéveszthetők: hat tök egyforma billenőkapcsoló egymás mellett, bármelyik lehet szivargyújtó vagy akár világításkapcsoló. Nagyon tükröződnek a műszerek, alig látni, mit mutat a sebességmérő vagy a benzinóra. A váltó rémesen pontatlan. Laprugók, merev hátsó tengely, diagonálgumik.

A biztonság minimális, ugye egyáltalán nincs sehol semmilyen öv. És a környezetvédelem is hibádzik, csak úgy dől hátul a fehér füst, ha végighasítunk egy utcán, ne is nézzünk a tükörbe, ha nem akarunk gyilkos lelkiismeret-furdalást a hátrahagyott köd miatt.

Népítéletek 311-esekről

Figyelem: a púpos Wartburgról két, ugyancsak kontrasztos felhasználói tapasztalat várja az olvasót Népítélet rovatunkban! Félresikeredett tragacs címmel egy csalódott, Hihetetlen feeling címmel egy rajongó wartburgos osztotta meg élményeit a közzel.


Puma logo az oldalán

De persze kit érdekel ez az egész. A púpos Wartburg immár nem közlekedési eszköz, hanem jó játék, esetleg lángoló szerelem. Csodás, amikor a kulcs elfordítására felbrummog a háromhengeres kétütemű. Isteni érzés, amikor a kormányváltóval végre sikerül betalálni egyes fokozatba (urambocsá!, rükvercbe: kihúzva, nagyon hátul, lent).

És aztán elindulunk, a kétütemű konstrukció váratlan eréllyel húzza a könnyű dobozt. Pillanatok alatt elérni a 80-90-es utazót, a szél sivít, a bádogdoboz dörömböl, a nap pedig bemosolyog a narancsszín tetőablakokon. Isteni. Öt perc a Nagykerekűvel depresszió elleni csodaszer.


Hullaszállítós fíling

Ez az első tesztautó, amelyik szégyenszemre vontatókötélen került vissza kezeim közül telephelyére. Vígan száguldoztam a restaurálóműhely körül, néha-néha még a mágikus 90 km/h sebességet is meghaladtam az - ismétlem - kezeletlen, sok éve álló autóval. Aztán megálltam fotózni, utána motorindítás, egyes - majd semmi. Vagy a váltó esett szét, vagy az egyik féltengely kopott el: azért 41 év nem múlhat el nyomtalanul.

Wartburg 311 Camping

Nem jó érzés tönkretenni egy ilyen matuzsálemet, még akkor sem, ha semmi rosszat sem csinál az ember. Kicsit enyhíti szorongásomat, hogy tudom, az öreg Wartburg jó kezekben lábadozik. Hamarosan sor kerül arra a műtétsorozatra, utána újra frissen, fiatalosan zeng majd a ding-diriding-dingdingding, újra ragyog a hűtőrács, újra besüthet a nap a tolótetőn.

A veterán Camping még sok-sok boldog percet szerez azoknak, akik lesznek olyan szerencsések, hogy ebben a derűs bádogdobozban visszagurulhatnak egy kicsit 1964-be, az NDK-ba, a hidegháború kellős közepébe.

Az oldalról ajánljuk

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

15 perce
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15