2003.03.24. 09:04

A Volkswagent - édesanyámhoz hasonlóan - bogárfóbia gyötri. 40 éve a VW Bogarat jelentett, ma csillapítottan visszahúzódó kapaszkodót. Az utóbbi években kíméletlen hevességgel tör a népautóságból a presztízsautóság felé, és átkozottul jól csinálja.

 
 

A Phaeton bevezetése előtt a világ tele volt cinikusan heherésző és legyintgető szakmabeliekkel. Aztán kijött, kipróbáltuk, és a nemzetközi szaksajtó összesen egytrillió oldalnyi Phaeton tesztje után a tételes hibalista nagyjából így néz ki: Öööö... talán nem fogják túl sokan megvenni ennyiért ezzel a névvel, vagy nem is tudom, izé.

 
   
   

Szóval az első nagy dobás - technikai értelemben legalábbis - bejött. De voltunk még páran, akik azt mondtuk volna, hogy előbb fog az angol királynő tuk-tukon járni, semmint a VW rendes luxusterepjárót csináljon. Aztán megkaptuk a Touareget, és megint lőttek a kárörvendő vigyorgásnak.

Kezdjük az elején. A Touareg eleje szép. Egyszerű, elegáns, nincs formailag agyonötletelve, de tökéletesen hibátlan. Az oldala gigászi és finoman domborodó, a háta kicsit esetlenebb, de messze nem csúnya, mindenképpen szebb, mint egy igazi tuareg Timbuktu és Marrakesh közt félúton, az utolsó kulacs vizével.

 
   
 

Elsőre amolyan kellemesen nem túl izgalmas forma, aztán minden együtt töltött nappal egyre rokonszenvesebb. Mire visszaadtuk, (majdnem - wr) mindenki szerint csinos autó volt. Az egy percig sem kérdéses, hogy a VW tud jól összerakott, tisztesen megcsinált autót gyártani, sőt, már luxusautót is, de a terepjárógyártás mégiscsak külön szakma.

A Touaregben a specifikáció szerint minden megvan, amitől egy SUV, azaz hobbiterepjáró, (azaz kedvenc szerkesztőségi műszavunkkal félszerzet) igazán jó lehet. Változtatható magasságú és csillapítási karakterű futómű, kapcsolható középső és felárért hátsó differenciálzár, lejtmenet-vezérlő elektronika, erős motor, és még másik húsz dolog, amiket egyesével nem sorolunk fel. De specifikációt gyártani lényegesen könnyebb, mint autót, ezért a vezetésig semmit sem hittünk el.

 
   
   

Szerencsére az első beszálláskor a változtatható hasmagasság normál városira volt kapcsolva, így nem kellett elővenni az ipari alpinista felszerelést. Legmagasabb állásában ugyanis a Touareg alja 30 centire van a földtől, amivel a keményvonalas off-roadernek számító Toyota Landcruisernek, Range Rovernek, vagy lényegében bárminek a szeme közé nevet. Ilyenkor optikailag is alaposan kiteljesedik, a felemelt Touareg két Golf között kimondottan vicces látvány.

Elsőre a V10 TDI-t próbáltuk ki, ami a csúcsmodell. A slusszkulcsfordítás formalitás, az önindítót nem mi működtetjük, hanem elektronika, egy pöccintés után el lehet engedni, a motor beindul magától. Az ötliteres, tízhengeres, biturbó iszonyat meglepően udvariatlan kerregéssel kezd, mintha a teherautós méret mellé a hangulatot is sikerült volna beépíteni. Aztán kisimul, és nézelődésünket aláfestendő marad a diszkrét morgás.

 
   
 

A beltér kiköpött Phaeton. Rengeteg hely, tökéletes anyagok, ultraegyszerű formák, ízléses, funkcionális, nem túl érdekes. Defenzív dizájn, nem ihletett, leleményes szépségével akar megnyerni, hanem mesterien kudarckerülő; semmibe sem lehet belekötni, minden pont jó. Szép bőr, szép műanyag, szép fa, finoman szögletes vonalak, a Touareg elegánsan fog megöregedni.

A hatsebességes automata finom, a 333 lóerős V10-es pedig groteszkül könnyen szalad a két és fél tonnával. Normális körülmények közt. Az első dühödt állórajtot ugyanis sokat látott barátnőm nullától százharmincig végigsikította.

 
   
   

7,8 másodperc százra bármilyen autótól gyors. A Touaregnél azonban azt érezni, hogy a 750 Nm-es nyomaték (halló, ez másfél M5-ös BMW!) a négy kerekénél fogva előrerántja a parlament kupolatermét, és valahogy ez a borzalmasan meglóduló két és fél tonna bennakasztja az utasban a cizellált mondatokat.

Normál állásban a Touareg kényelmes, elképesztően civilizált, és igen, kanyargós úton egy kicsit nehézkes. Nem gyorsulásilag, mert az tényleg rémisztő, és a fékek is nagyszerűek. Egyszerűen csak arról van szó, hogy egy rettenetes méretű és súlyú motor ül a kormányzott első kerekek felett, ami tehetetlenségénél fogva nem szereti, ha ide-oda ráncigálják.

 
   
 

Pedig a futómű aládolgozik rendesen, leengedi a kasztnit, ahogy nő a tempó, sport állásban pedig annyira felkeményedik, hogy minden kis úthibát érezni. Ezek viszont személyautós fogalmak, a Touargenél pedig messze nem személyautó testben ülünk. Ellenben nem billeg, nem imbolyog, nem szerencsétlenkedik az úton, stabil, a német autópályáknak rémületes démonja lesz, ezt garantálom.

Mivel ez a csúcsmodell, benne van a nagy, színes kijelzős központi számítógép, amit kézikönyv nélkül is normálisan lehetett kezelni 10 perc tanakodás után. Ez jó hír, mert a luxusautókban az elektronikus intelligencia ijesztően gyarapszik, és ezek kezelhetővé tétele a legszebb ergonómusi kihívások egyike. Ráadásul a Touaregben a legfontosabb elektronikákat - főleg a futómű karakterére, magasságára és a hajtásra vonatkozókat - külön tekerőkkel állíthatjuk a középkonzolról, így nem kell percekig bolyongani a menüben, ha az otthonunk és a golfpálya közt félúton véletlenül a somogybabodi siratófalba futunk. <

>

Az oldalról ajánljuk

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott