BMW-nél biztonságosabb törpe
Szigorított törésteszt, kötelezővé tett ESP: senki sem számított rá, hogy az új Euro NCAP rendszerben ötcsillagos lehet egy mini. Pedig a Toyota iQ az.
Az 5-ös BMW még a korábbi, lazább tesztséma szerint kapott - nagy nehezen - négy csillagot , a szigorítás után összetört, nem egészen 3 méteres Toyota iQ öt csillaga ennek tükrében pazar eredmény. És abszolút értékben is az. Ebben a méretosztályban még a négy darab ötágú is egész jó eredmény, hiszen a http://totalcar.hu/tesztek/tores/fordka_2008/>Ford Ka is csak ennyit tudott összekaparni, egyedül a térdlégzsákos, tündi-bündi Fiat 500-at jutalmazták öt csillaggal az Euro NCAP laborjában.
Teszteredmény |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 33 (91%)
Frontális ütközés: 15,5
Oldalütközés: 7,8
Oszlopütközés: 6,8
Ostorcsapás: 2,7
Gyerekvédelem összesítés: 35 (71%)
Gyalogosvédelem összesítés: 19 (54%)
Fejvédelem: 11,8
Medence: 1,7
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 6 (86%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 3
![]() |
![]() |
![]() |
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
![]() |
![]() |
|
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
Ilyenkor persze mindig azzal védekeznek a nagyautók hívei, hogy ők bizony szívesebben csattanának egy közel kéttonnás monstrummal, mint egy kis lélekvesztővel. És ebben azért van igazság. Viszont az is igaz, hogy másfél tonnányi acél felhasználásával sokkal könnyebb biztonságos kocsit összekalapálni, mint ha ugyanezt csupán 900 kilógramm anyagból kell megoldani. A mostani, alumínium orrú modellel szemben ezért készül teljesen acélból a következő 5-ös BMW karosszériája. De főleg ezért olyan nagy eredmény az iQ öt csillaga. A 2985 milliméter hosszú, négyszemélyes, balkormányos, egyliteres benzinmotorral hajtott iQ alig 886 kilogrammig lendítette a mérleg mutatóját, mielőtt a falhoz csapták volna.
Pedig biztonsági extra került bele bőven. Első, egylépcsők légzsákok, oldal-, függöny- valamint térdlégzsák a vezető oldalán, övfeszítő az első és hátsó üléseken. De széria benne az ESP, a gyerekülések isofix rögzítési pontjai és az összes ülés biztonsági övének bekapcsolására figyelmeztető csipogó. Impozáns lista egy minimálautóhoz képest.
A frontális ütközéskor parádésan helytáll a mini Toyota. Jól látszik a videón, hogy milyen rövid, tömpe orrnak kell elnyelnie a 64 km/órás becsapódás mozgási energiáját. Ráadásul mindezt úgy, hogy közben a kabinban a túlélőtér ne csökkenjen. Az A-oszlopot 20 milliméterrel pofozta hátrébb a betonfalra rögzített alumínium, a kormánykerék 28 milliméterrel feljebb és eggyel hátrébb állapodott meg, míg a kuplungpedál 64 milliméterrel csúszott hátrébb és tízzel felfelé. Ettől még a védelem szinte tökéletes volt, a sérülésveszélyt jelző piktogramokat szinte teljesen zöldre színezték az Euro NCAP bírái.
Egyedül a vezető lábszára lett sárga, valószínűleg a kuplungpedál miatt, viszont a legérzékenyebb pontokat, a térdet és a combot külön légzsák védte elég hatékonyan. Oldalütközésben is jó az iQ, viszont az oszlopteszttel meggyűlt a baja. Az elöl ülő bábú mellkasánál akkora ütést mértek a szenzorok, ami egy élő embernél bordatörést okozhat, így itt a védelmet alacsony szintűnek ítélték. Hasonlóan gyenge eredménnyel zárt az iQ széria, szövethuzatú ülésének fejtámlája az ostorcsapás elleni védelem tesztjén.
Fura dolog történt a gyerekbiztonságot illetően. Oldalütközéskor a hároméves gyerek ülésének isofix kampója eltörött, viszont az autó rögzítési pontjai nem sérültek meg. A gyártó szerint a problémát a BritaxRömer gyermekülés anyaga okozza. A Toyota márkakereskedőknél ezután elérhető Duo Plus ülések már erősebb anyagból készülnek, illetve a már eladott gyereküléseket ingyenesen kicserélik - ígéri a japán márka. Ezek után az Euro NCAP megismételte a törést, amikor kiderült, hogy a Toyota által eszközölt változtatások hatékonynak bizonyultak, a gyerekülések új rögzítése nem sérült meg a karambol során. Ugyanakkor a hároméves bébi feje az ütközés erejétől kirepül a saját ülésének fejtámlái közül és a másik gyerekülés kemény oldalának csapódott.
A BritaxRömer is javított Duo Plus ülések kezelési útmutatóján és a figyelmeztető feliratokon, hogy megelőzzék a helytelen beépítésből adódó túlterheléseket az isofix rögzítési pontjok környékén.
A Toyota iQ első utasülése előtti légzsák kikapcsolható, így ide be lehet építeni egy menetiránynak háttal fordított gyerekülést. Ugyanakkor a légzsák állapotáról a sofőrnek adott tájékoztatást az Euro NCAP nem ítélte elégségesnek, és a hátsó ülése isofix pontjainak megjelölése sem elég egyértelmű. Viszont dicséretet kapott a mini Toyota azért, hogy egyértelműen figyelmeztet a fordítva beépített gyerekülés és az első légzsák veszélyességére.
Ami a gyalogosvédelmet illeti, elég jól szerepelt az iQ. A lökhárító puha, ezért nem bántja a lábat. A motorháztető felső része sem túl veszélyes, egy ráeső felnőtt fejének nem ad túl nagy pofont. Alacsonyabbak már nem ilyen szerencsések, mert az alsó részeken keményebb a gépháztető, nagyobb a sérülésveszély.
Az Euro NCAP új szempontjai, a biztonsági kiegészítő rendszerek tekintetében is jól szerepelt az iQ. Európa minden országában széria hozzá a menetstabilizáló rendszer (ESP), ezért jár neki a nagy piros pont. Az első-hátsó ülések biztonsági öveinek bekapcsolt állapotát felügyelő figyelmeztető rendszer is széria a törpe Toyotában, viszont a legnagyobb megengedett sebességre figyelmeztető kütyü nem kapható hozzá.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
