Hosszabb lett, ezért jó érzésű ember fejében már meg se fordul, hogy keresztben parkoljon vele az utcán. Ez az egy visszalépés történt, különben az új Smart nagyobb, gyorsabb, kényelmesebb. Azaz autóbb.
Hogy lesz a legjobb szándék ellenére is méregdrága luxuscikk egy olcsónak tervezett minimál-autóból? Ahogy a hetvenen túl lévő szüleim filléresnek indult használt PC-je lassan multimédia-centrummá válik. Elhatározták ugyanis, hogy beruháznak számítógépbe. Jó lenne levelezni a külföldi ismerősökkel, turkálni ezen az internet nevű izén. Nem kell új PC, nem kell nagy, jó lesz a használt is. Hát persze, elő kell fizetni a szolgáltatóra is, az pénz. Meg egy vírusirtó program sem árt, sőt, tűzfal is kéne. Szerintük nyomtató nélkül nincs élet, tehát lett az is, ráadásul felfedezték a Skype-ot, tehát feltűnt a láthatáron a mikrofon, hangszóró, videokamera. Ismerős a dolog? Így megy az autógyáraknál is.
Az eredeti Smart bölcsőjénél hasonlóan alakultak a dolgok. Európa nagyvárosaiban sok a szingli, meg az olyan fiatal, aki könnyen parkolható autóra vágyik. Adjunk nekik elenyésző fogyasztású, parányi, olcsó, kétüléses kocsit, a valódi autók összes kényelmi eszközével - gondolta Nikolas Hayek svájci óragyáros, a Swatch órák kitalálója, és összefogott a Mercedesszel egy új városi törpe megalkotására.
Menet közben jöttek a problémák. Mihelyt egy négykerekű túllépi az Aixam dinamikai képességeit, neki is megy mindenfélének. Ezért kell egy merev utascella. Az sokba került. Aztán az új emissziós normák teljesítése miatt komplikált lett a motor. És a tesztek alatt kiderült, hogy a tejfölösdoboz nyolcvan fölött egyáltalán nem úgy viselkedik kanyarban, mint egy autó, még ha kerekei is vannak. Kiváltképp a farában hordott motorja miatt. Ahhoz, hogy a Smart ne pördüljön meg minden második utcasarkon, és ne landoljon állandó jelleggel a hátán, költséges menetstabilizáló rendszert, meg ABS-t kellett beleépíteni, trükkölni ezer órát a futóművével, mire vezethetővé vált.
A végeredmény egy rettenetesen rázós és bólogatós, furán vezethető drága mini lett, amelynek a váltóját is alaposan elrontották. Hagyományos ötgangos szerkezet helyett félautomata, robotizált hatost tettek bele. Akkor pedig a robotizált technológia még olyan fiatal volt, hogy pelenkába kakilt. Később sokat finomítottak a rajta, aki nagyon akarta, mert tetszett neki, vagy mert mással nem tudta megoldani a parkolást, vagy mert éppen a tükörsima Hollandiában lakott, az utolsó verziót szerette is. De azért a smartozás mindvégig "acquired taste", azaz megtanulandó élvezet maradt. Mert autónak nevezni még azt az utolsó változatot is túlzás lett volna.
Most itt az új Smart. Ugyanúgy néz ki, mint a régi, csak szinte mindent sokkal jobban csinál. Tágasabb, hiszen hosszabb és szélesebb. Használható a csomagtartója, mert az csak az üveg vonaláig már 220 literes a régi 150-ével szemben. Tetőig meg 340. Szövet van a műszerfalán, a váltója csak ötgangos, nem hat, ezért eggyel kevesebb szöszmötölést kell végigvárni, mire a verejtékező robot végigpakolgat a legutolsó fokozatig. És sokkal erősebb a motorja, kevésbé zörög, jóval kevésbé bólogat, és derűs optimizmussal szinte azt is el lehet hinni róla, hogy nem borulna fel, pördülne meg, sodródna ki minden tizedik kanyarban. Csak minden huszadikban.
Kapaszkodjanak meg, kicsit erős lesz: az új Smart Fortwo már kis híján autó. A simától közepesen tűrhetőig húzódó aszfaltminőség-skálán egészen kellemes benne az utazás, hiszen a maximum két főnek pazar légköbméter jut, az ülések egész komfortosak - bár a szabványos csúsztatás/támladöntés opciókon kívül semmi egyebet nem lehet tenni velük - a csomagok vígan nyújtóznak hátul, a zaj soha nem zavar. Akit mégis, feltekerheti a közepes minőségű hifin a hangerőt, amin vájtfülűek persze a híreket sem tudnák végighallgatni, de a többséget legfeljebb csak az zavarja, hogy nincs mélye. Vagyis az a kevés, ami van, kong.
A Karotta például nagyon élvezte az új Smartot - egészen autószerű, hogy megy, jobb lett a váltó - ilyenekkel szállt ki belőle. Rácz kolléga viszont nem érezte benne magát annyira jól, szerinte a réginél nem feküdt rá így a fal és a belső bútorzat. Fenyő kollégának az agyára ment a harapós, adagolhatatlan fék, amúgy tetszett neki, Katit, a feleségemet viszont idegesítette az állandó dobálás. Hiába magyaráztam neki hosszan, sokáig, hogy ez az új, és már nem dobál. Ilyenek a nők.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
