Takarodj! Jövök!

2009.01.19. 00:45

Adatlap Audi Q5 3.0 Tdi Dpf Quattro S Tronic - 2009

  • 2967 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 239 LE @ 4000 rpm
  • 500 Nm @ 1500 rpm
  • 7 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    225 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • 13 919 600 Ft

Rendhagyó csapatás az új Audi Q5-tel enyhe szívrohammal, némi kaviccsal és – mily szentségtörés! – tereppel.

Persze egy 19 milliós, mai SUV esetében teljesen más színezetet kap a terep szó, mint egy parancsnoki UAZ-zal egy mondatban említve, Zirig kollégával karöltve azonban mégis voltunk olyan elvetemült gazemberek, hogy a bősi illegális krosszpálya felé fordítottuk a romboló orrát.

Mert ez az orr rombol, pusztít és öl, akárcsak maga az autó. Nem kell nagy látószögű elme, hogy rájöjjünk: a kicsi, prémium SUV-k piacán kegyetlen, gyilkos harc folyik. Ott a koros, élvezetes, de már kissé fújtató X3, a kényelmes-utazós vadonatúj GLK, a betegesen biztonságos XC60, rövidesen jön az új Lexus RX, és a hazai sajátosságokat figyelembe véve ide sorolható a konszerntárs Tiguan is. Sok mozgástere tehát nem maradt az Audinak, tizenkilencre húzott lapot – hogy bejött-e, majd az idő megmondja. Nagyon tudatosan törtetnek előre, és pontosan ez az, amiben a Q5 nagyon jó. Valahogy úgy sikerült finoman reszelni-formázni, hogy az ember ne tudjon elvonatkoztatni a gigantikus Q7-től, ha ránéz. Vinni fogják.

A drabális hűtőmaszk, a hokiütőszerű LED-sornak köszönhetően szigorú tekintet, a nagy, széles tükrök és a hangsúlyos, domborított motorháztető fenyegető együttese a fiatal, befutott és munkamániás nyakkendős üzletembert juttatják eszünkbe, aki joviális és komoly, de az extraprofit érdekében lelkiismeret-furdalás nélkül veri pépessé a fejünket egy öntvénygrillel és kapar el a saját kertjében, feltűrt ingujjban, krokodilbőr cipőben. Az oldalnézettől nem esünk narkózisba, semmi puhulás, diszkrét sárvédő-domborítás, már-már Volvo-mód hangsúlyos övvonal és egy kis fény-árnyék játék töri meg a jókora lemezek optikai nehezét. A profil szöges ellentéte a GLK-nak: míg amaz egyértelmű bakancs, ez inkább gömbölyű, pitonbőrös mamusz. Hátul folytatódik a büntető szigor, visszaköszön az első fényszórók formája, de a hátsók vízszintes íven ülnek.

Minden vonal, törés azon dolgozik, hogy szélesebbnek láttassa a fart, így a kipufogók maradhattak a helyükön, nem kellett őket kitolni a sarkokba. A csomagtér ajtaja több mint egy méter széles, a pereme alacsonyan van, de nem nyílik túl magasra, nálam hosszabb ember (189+) beveri a fejét keményen. Térfogata jókora: 540 liter, bőven van benne hely, az üléseket ledöntve akár 1560 doboz tejet pakolhatunk bele. A szokásos mozgatható sín és válaszfal, valamint a helytakarékos pótkerék is itt lapít. A kisördög azonban ott gubbaszt a finom kárpit alatt, és kérdezi, mi lesz a flott kerékkel használat után? A szalonban újra leengedik, hogy beférjen a helyére?

Mindegy, milyen oldalról, mindegy, milyen szögből nézzük, mindenhonnan ugyanaz a fölény sugárzik, talán már kicsit túl szájbarágósan prezentálva. Mintha az Audi még mindig fészkelődne-helyezkedne a BMW és a Mercedes között, foggal-körömmel kapaszkodva kiharcolt helyéhez. A sajtóanyag külön kiemeli, hogy kategóriájának legkisebb légellenállási együtthatója (0,33) az övék, de nem hinném, hogy valaki csak azért választ Q5-öst, hogy aztán ezzel a ténnyel villantson.

Amivel villantani lehet, az kétségkívül a beltér. Egyrészt bőven mérték, hiszen az Audi MLP platformra épülő Q5 tengelytávja (2807 milliméter) meghaladja úgy az X3 (2795), mint a friss rivális GLK (2755) hasonló értékét, másrészt – a tető felé keskenyedő karosszéria dacára – vállban sem szűk. A feláras Open Sky System jókora tetőablakai csak fokozzák az érzést, de pirruszi a győzelem, hiszen hiába nyitja meg a tetőt, egyben értékes centimétereket vesz el a fejtérből a bonyolult mechanika. Hátul vígan elfér két felnőtt és egy gyerek, netán három zsoké is, de ha nem muszáj, ne erőltessük az utazást a középső kakasülőn. Kisebb huppanókon koccanunk a nyitott ég rendszerrel, és két szomszédunkat is megfosztjuk a könyöklőből finoman kihajtogatódó pohártartóval való játszadozástól. A Sport Leder Feinnappa kifejezés takarja az állítható deréktámaszos sportüléseket és a bőrkárpitot, az ajtók könyöklői és a bőrrel bevont sportkormány azonban külön tétel volt.

Az extralista felsorolásától a továbbiakban eltekintenék, egyrészt minden filléres bizbaszt ne említsünk már meg, másrészt ami fontos, annak lesz ideje bizonyítani.

A két első – elektromosan mindenfelé állítható − ülés csak azért nem tökéletes, mert azóta ültem már jobbakban, de verik a szerkesztőségben járt GLK-t. A középkonzol kicsit belóg a lábtérbe, de nem különösképpen zavaró. A minőségérzet döbbenetes, évek hosszú során azon dolgoztak Ingolstadtban, hogy összehozzák A belteret, és közben annyira belefeledkeztek a munkába, hogy mikor eljött a műszak vége, és kimásztak a monitorok mögül, rá kellett jönniük, hogy tanítványként lekörözték a mestereket. A különbség annyi, mint a gazdagnak látszani akaró ember és a ténylegesen gazdag ebédlője között. Az X3 és a GLK is precíz, jól összerakott, de csak a Q5-ben érezni az ablakon kiszórt pénz súlyát. Tegyük gyorsan hozzá, hogy mind a BMW, mind a Mercedes már akkor ilyen belsőt gyártott, mikor az Audi még csak kósza ötlet volt. Bézs bőrt egy igazi offroader csak bútoron lát, de itt nagyon jól mutat, és ez messze nem terepjáró, tehát a helyén van. A világos szín fényévekre van a fekete szövet − krómdekor színvonaltól, a rücskös, matt karbonmintás betéteket pedig finoman hintették el odabent. A kormány körüli csillogás nekem kicsit már sok volt, de rajtam kívül mindenkinek tetszett, szóval biztos rendben van. Belsőből, helyből és minőségérzetből jókora piros pont jár az Audinak.

A már-már kicseppenő nyál azonban visszavonulót fújt, mikor a szem a narancs-pirosban pompázó gomberdőre fókuszált. Először jön a rémület: hogyan küzdünk meg ennyi ikonnal, gombbal, tekerenytűvel? Mintha a mindentudó MMI összes funkciója kapott volna egy-egy külön kis piktogramot. A pánik azonban fölösleges, a mikrokapcsolók felét nyugodtan elfelejthetjük, használatuk gyakorisága a kék bálnák párzási időszakáéval azonos. Különben is, ott az említett kis ezüst bigyó, azt tekergetve-nyomogatva gyorsan el lehet igazodni a menüpontok és beállítások között. Kis ügyességgel és az ismét csak feláras Drive Select rendszerrel játszadozva a comfort-auto-dynamic módokon kívül saját szájízünk szerint is konfigurálhatjuk a futómű karakterisztikáját, a kormányrásegítés mértékét és még tán a Nap-Hold állást is, majd az egészet elmenthetjük Individual-ként. A két SD-kártya bemenet már csak hab a tortán.

Fenébe a sok kütyüvel, menjünk már végre!

Totalcar értékelés - Audi Q5 3.0 Tdi Dpf Quattro S Tronic - 2009

8
TC

Kitűnően összerakott, modern telekjáró, kicsit túlárazva a nagyon erős konkurenciához képest.

Az oldalról ajánljuk

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

21 perce
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47