LuxusPunto egymillióért

Teszt: Fiat Punto I 75 ELX

2002.04.12. 07:48

Gömbölyded formájával pillanatok alatt meghódította a kisautó-piacot. (Érdekes módon utóda szögletes formájával tette ugyanezt.) Időtálló technika, robusztus konstrukció. A jónéhány motorváltozat és felszereltség közül egy '95 januári, ötajtós ELX verziót teszteltünk.

 
   
   Az autó sérüle miatt, ezen már nem színre fújt a tükör

Mi is az az ELX? A Fiat annak idején elektromos ablakot, pollenszűrőt, infrás centrálzárat, aszimmetrikusan osztottan dönthető hátsó ülést, ködlámpákat, ülésmagasság-állítási lehetőséget, színes üvegezést, plüsskárpitot, fordulatszámmérőt, hathangszórós gyári rádiót és még néhány satöbbit pakolt az így jelölt kisautókba. A "luxus" Punto kívülről színre fújt lökhárítóival és tükreivel hivalkodik. Az ABS és a légzsákkollekció ebben a kategóriában még nem volt természetes szerelvény, ki is maradt mindkettő, sőt, sajnálatos módon még hátsó fejtámla sincs.

 
   
 

Kívülről kissé öregecskének, de vidámnak és masszívnak hat. A magasra futó hátsó lámpasor már nem számít meghökkentő újdonságnak, a lemezek domborulataiból, az autó vonalvezetéséből hiányoznak azok az izgalmas törések, amik olyannyira jellemzőek a mai autódesign formavilágára. Az előző tulaj igényes alufelniket és küszöböket viselt az autóján, de mivel az eladás után ismét Punto I-et vett (Pozor! Ez erősen az autó mellett szól!), ezeket átmentette új járgányába. A fekete felnik így tovább jelentéktelenítik a kocsi individuumát. A Punto I - és tesztpéldányunk különösen - annak látszik, ami: megbízható, kezes jószágnak.

 
   
   

Akadnak bosszantó gyengeségek, kellemetlenségek: a motortér fotózásakor például a kitámasztókar rögzítésének műanyag perselye szerencsésen beletört a lemezbe, a tulajdonos nagy örömére. Az ülés magasságállító karjának plasztikvége a kezemben maradt, a kilométeróra meglehetős késéssel követi az autót: meg kék kennyi a spirált. Persze mindig az szúrja a szemet, ami rossz: ha a pici hibákon túltesszük magunkat, egy kellemesen kezelhető, még ma is elég korszerű szekeret találunk.

 
   
 

A nyolcadik évét taposó, 53.000 kilométert futott kocsin az említett apró malőrökkel bár, de minden alap- és extraketyere működik. Gyorsan, ami nem az igazi: az ajtók akadópontjai alig érzékelhetők, a kormánymagasság-állító karért valahova az első spoilerig kell előrenyúlni a műszerfal alatt, hogy aztán jó fél métert húzva rajta lehessen billegetni a volánt. A kar újbóli rögzítése is embert próbáló feladat. Innentől kezdve béke és öröm az élet a Puntóban: az ülésben gerinctámasz, a magasságállítás egy teleszkópos karral gyerekjáték, a tükörállítás belülről megoldható, az ablakemelő gyorsan, könnyedén dolgozik.

Igazi Fiat-sajátosság a belső visszapillantó fölötti blokk, itt a beltérvilágítás és a központi zár infraszenzora mellett egy digitális óra is ketyeg, nagyautós, kis (na jó, nagy) túlzással repülős cockpit-érzést nyújtva.

 
   
   

A belső térkínálat a kategóriában megfelelő, tehát négy felnőtt akár hosszabb útra is bátran elindulhat, sofőr és anyósa még jól is érzik majd magukat - bár a fejtér épp hogy csak elég az én 183 centimnek. Ha Obiba, Praktikerbe, Baumaxba, vagy a Kis Vakond más mennyországába mentünk pénzt kidobni, akkor az 1/3 - 2/3 arányban lehajtható hátsó üléssornak hála ásó-kapa és négy személy, vagy fűnyíró-rotátor és három személy indulhat a telekre sörözni (na jó, dolgozni).

 
   
 

Összességében kellemes vezetni. Az 1242 köbcentis, 73 lóerős FIRE-motor hengerenkénti befecskendezős változata a hagyományosan kiváló Fiat kisautó-gyártás gyöngyszeme. Dinamikusan használható - kis fogyasztással. Hat liter körül teljesít százon, kb. 1/3-1/3-1/3 város-országút-sztráda használatban. A sztráda itt 140-150-es utazót jelent óra szerint; a kedvező légellenállású kasztni, a hosszú ötödik fokozat és a 900 kg saját tömeg szintézise jótékonyan hat a tárcavastagságra.

 
   
   

Az autó ereje 3000-es fordulattól kiegyensúlyozottan áll rendelkezésre - egészen az engedélyezett 6700-ig. A kilométeróra hosszú kifutással 180 körül rögzül véglegesen. Tesztautónkban a biztonság kedvéért egy sportlégszűrő is támogatta a motort, ez 5-6 lóerőnyi, érezhető többletet nyújt a gépnek. Ami nyolc szelepből feltöltés nélkül kényelmesen kihozható 1,2 literből, az a Puntóban ki is jön. Persze csodát nem várhatunk, emelkedőn négy-öt személlyel bizony nagyon érzik a kis nyomaték, terhelten városban is jóval gyakrabban kell váltani.

 
   
 

A jó fogású, nagyméretű háromküllős kormány szervó nélkül sem ró túl nagy terhet a városi pilótára, ráadásul ami rásegítés itt kimaradt, azt fékben pótolták: a Puntó kis pedálnyomással is hatásosan lassítható. A kuplung nagyon könnyű, bár fogáspontja határozatlan. Apró hiba, de potenciális veszélyforrás, hogy a gázt és a féket nagy járószerkezettel könnyű egyszerre nyomni, a két pedál közé elkelt volna még vagy öt centiméter. A váltó precizitása megfelelő, a kar hosszú kissé, de rövid utakon mozog, csuklóból kezelhető.

 
   
   

Ami nem az igazi: a futómű. Nem lenne vele semmi baj, kellemesen lágy, kényelmes, finom, csak nem illeszkedik a Fiat, és különösen a Fiat-motor karakteréhez. Sodrós kanyarokban nem nyújtja a Vezetés élményét, nem engedi a pilótát szoros kapcsolatba kerülni az úttal. Ha Puntóm lenne, kipufogó, chip, kilométeróra-tuning helyett a rugókhoz és a gátlókhoz nyúlnék először. Gyermekes anyáknak, szolid öreguraknak, mindennapi közlekedőknek persze így jó a felfüggesztés, ahogy van.

 
   
 

Ha nem lenne egyértelmű: minden pro és kontra paraméter alapján a Punto I 75 ELX NEKEM TETSZIK! A bosszantóan elnagyolt néhány apró részletet és a kiváló motort, az autó nagyon jó ár-érték arányát egyaránt figyelembe véve a kis Fiat a használtautó-piac figyelemre méltó darabja. A tesztautóhoz hasonló darabokat 1.000.000 - 1.200.000 forint körüli összegért kínálják gazdáik.

Értékelés: 4 a korabeli kategóriatársak mellett.          
 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

5 órája
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47