LuxusPunto egymillióért
Teszt: Fiat Punto I 75 ELX
Gömbölyded formájával pillanatok alatt meghódította a kisautó-piacot. (Érdekes módon utóda szögletes formájával tette ugyanezt.) Időtálló technika, robusztus konstrukció. A jónéhány motorváltozat és felszereltség közül egy '95 januári, ötajtós ELX verziót teszteltünk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó sérüle miatt, ezen már nem színre fújt a tükör |
Mi is az az ELX? A Fiat annak idején elektromos ablakot, pollenszűrőt, infrás centrálzárat, aszimmetrikusan osztottan dönthető hátsó ülést, ködlámpákat, ülésmagasság-állítási lehetőséget, színes üvegezést, plüsskárpitot, fordulatszámmérőt, hathangszórós gyári rádiót és még néhány satöbbit pakolt az így jelölt kisautókba. A "luxus" Punto kívülről színre fújt lökhárítóival és tükreivel hivalkodik. Az ABS és a légzsákkollekció ebben a kategóriában még nem volt természetes szerelvény, ki is maradt mindkettő, sőt, sajnálatos módon még hátsó fejtámla sincs.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kívülről kissé öregecskének, de vidámnak és masszívnak hat. A magasra futó hátsó lámpasor már nem számít meghökkentő újdonságnak, a lemezek domborulataiból, az autó vonalvezetéséből hiányoznak azok az izgalmas törések, amik olyannyira jellemzőek a mai autódesign formavilágára. Az előző tulaj igényes alufelniket és küszöböket viselt az autóján, de mivel az eladás után ismét Punto I-et vett (Pozor! Ez erősen az autó mellett szól!), ezeket átmentette új járgányába. A fekete felnik így tovább jelentéktelenítik a kocsi individuumát. A Punto I - és tesztpéldányunk különösen - annak látszik, ami: megbízható, kezes jószágnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Akadnak bosszantó gyengeségek, kellemetlenségek: a motortér fotózásakor például a kitámasztókar rögzítésének műanyag perselye szerencsésen beletört a lemezbe, a tulajdonos nagy örömére. Az ülés magasságállító karjának plasztikvége a kezemben maradt, a kilométeróra meglehetős késéssel követi az autót: meg kék kennyi a spirált. Persze mindig az szúrja a szemet, ami rossz: ha a pici hibákon túltesszük magunkat, egy kellemesen kezelhető, még ma is elég korszerű szekeret találunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A nyolcadik évét taposó, 53.000 kilométert futott kocsin az említett apró malőrökkel bár, de minden alap- és extraketyere működik. Gyorsan, ami nem az igazi: az ajtók akadópontjai alig érzékelhetők, a kormánymagasság-állító karért valahova az első spoilerig kell előrenyúlni a műszerfal alatt, hogy aztán jó fél métert húzva rajta lehessen billegetni a volánt. A kar újbóli rögzítése is embert próbáló feladat. Innentől kezdve béke és öröm az élet a Puntóban: az ülésben gerinctámasz, a magasságállítás egy teleszkópos karral gyerekjáték, a tükörállítás belülről megoldható, az ablakemelő gyorsan, könnyedén dolgozik.
Igazi Fiat-sajátosság a belső visszapillantó fölötti blokk, itt a beltérvilágítás és a központi zár infraszenzora mellett egy digitális óra is ketyeg, nagyautós, kis (na jó, nagy) túlzással repülős cockpit-érzést nyújtva.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A belső térkínálat a kategóriában megfelelő, tehát négy felnőtt akár hosszabb útra is bátran elindulhat, sofőr és anyósa még jól is érzik majd magukat - bár a fejtér épp hogy csak elég az én 183 centimnek. Ha Obiba, Praktikerbe, Baumaxba, vagy a Kis Vakond más mennyországába mentünk pénzt kidobni, akkor az 1/3 - 2/3 arányban lehajtható hátsó üléssornak hála ásó-kapa és négy személy, vagy fűnyíró-rotátor és három személy indulhat a telekre sörözni (na jó, dolgozni).
![]() |
|
![]() |
![]() |
Összességében kellemes vezetni. Az 1242 köbcentis, 73 lóerős FIRE-motor hengerenkénti befecskendezős változata a hagyományosan kiváló Fiat kisautó-gyártás gyöngyszeme. Dinamikusan használható - kis fogyasztással. Hat liter körül teljesít százon, kb. 1/3-1/3-1/3 város-országút-sztráda használatban. A sztráda itt 140-150-es utazót jelent óra szerint; a kedvező légellenállású kasztni, a hosszú ötödik fokozat és a 900 kg saját tömeg szintézise jótékonyan hat a tárcavastagságra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó ereje 3000-es fordulattól kiegyensúlyozottan áll rendelkezésre - egészen az engedélyezett 6700-ig. A kilométeróra hosszú kifutással 180 körül rögzül véglegesen. Tesztautónkban a biztonság kedvéért egy sportlégszűrő is támogatta a motort, ez 5-6 lóerőnyi, érezhető többletet nyújt a gépnek. Ami nyolc szelepből feltöltés nélkül kényelmesen kihozható 1,2 literből, az a Puntóban ki is jön. Persze csodát nem várhatunk, emelkedőn négy-öt személlyel bizony nagyon érzik a kis nyomaték, terhelten városban is jóval gyakrabban kell váltani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A jó fogású, nagyméretű háromküllős kormány szervó nélkül sem ró túl nagy terhet a városi pilótára, ráadásul ami rásegítés itt kimaradt, azt fékben pótolták: a Puntó kis pedálnyomással is hatásosan lassítható. A kuplung nagyon könnyű, bár fogáspontja határozatlan. Apró hiba, de potenciális veszélyforrás, hogy a gázt és a féket nagy járószerkezettel könnyű egyszerre nyomni, a két pedál közé elkelt volna még vagy öt centiméter. A váltó precizitása megfelelő, a kar hosszú kissé, de rövid utakon mozog, csuklóból kezelhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ami nem az igazi: a futómű. Nem lenne vele semmi baj, kellemesen lágy, kényelmes, finom, csak nem illeszkedik a Fiat, és különösen a Fiat-motor karakteréhez. Sodrós kanyarokban nem nyújtja a Vezetés élményét, nem engedi a pilótát szoros kapcsolatba kerülni az úttal. Ha Puntóm lenne, kipufogó, chip, kilométeróra-tuning helyett a rugókhoz és a gátlókhoz nyúlnék először. Gyermekes anyáknak, szolid öreguraknak, mindennapi közlekedőknek persze így jó a felfüggesztés, ahogy van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha nem lenne egyértelmű: minden pro és kontra paraméter alapján a Punto I 75 ELX NEKEM TETSZIK! A bosszantóan elnagyolt néhány apró részletet és a kiváló motort, az autó nagyon jó ár-érték arányát egyaránt figyelembe véve a kis Fiat a használtautó-piac figyelemre méltó darabja. A tesztautóhoz hasonló darabokat 1.000.000 - 1.200.000 forint körüli összegért kínálják gazdáik.
Értékelés: 4 a korabeli kategóriatársak mellett. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
