Álmatag dinamizmus

2005.05.03. 08:00

Adatlap Peugeot 405 Gl - 1987

  • 1580 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 92 LE @ 6000 rpm
  • 134 Nm @ 2600 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.1 másodperc
  • Végsebesség:
    175 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km

Tizenöt év egy autó életében nagy idő. Hibátlan külsőt várni tőle pont olyan botorság, mint a hetvenéves matrónától diáklányosan üde arcbőrt. Akad kivétel, de ilyenkor ügyes plasztikai sebész vagy különösen kíméletes életvitel áll a háttérben.


A bemutatott járműnél az autók ráncfelvarrójának, a lakatos-fényező párosnak a ténykedése eddig ismeretlen tényező. Marad(na) a gyöngéd bánásmód: kevés kilométer, sok gondoskodás, a kellemetlen időjárás viszontagságai helyett a langymeleg garázs. Találunk-e valami hibát az előbbi gondolatmenetben? Először is: 15 év alatt 140 ezer kilométer azért nem olyan kevés. Másodszor: igaz, sokat babusgatják, de például tető legfeljebb a fák lombjaiból állhatott felette. Tehát valami nem stimmel.

A menetpróba adja meg a választ. A kímélő helyett a lelassult életmód a megfelelő kifejezés. A 92 lóerősnek mondott 1,6-os benzinmotor akkora vehemenciával mozgatja külső burkát, mint az utódok világrahozatala okán partra mászó óriásteknősé (Dermochelys coricacea coricacea). Komótosan bandukol; minek siessen, a föveny úgyis megvárja, hadd lazítsák fel előtte a túlbuzgók. Így van ezzel a 405-ös is: száz fölött jajveszékelést hallat a motortérből, kinek van szíve nagyobb tempóval vagy hosszabb utakkal gyötörni? Az utóbbi öt évben húszezer kilométert futott, természetes hát, hogy a '90-ben készült Peugeot állapota meghazudtolja a korát.

Számmisztika


A Peugeot azon ritka gyártók egyike, amelyek az adott modellt a csak neki fenntartott kódjellel látja el. Becsülendő, hogy nem kell koptatnunk a szánkat, hogy "jó-jó 000 vagy Abcde, de melyik sorozatból?" Ha 405-ös, akkor 1987-ben dobták piacra, és Európában '95-ig (a kombi '96-ig) készült, punktum.

Az új modelleknél 1929-től következetesen alkalmazott számozás pompás eszköz a gyárnak a márkaidentitás növelésére. A rendszer, állítják, egyenesen szent nekik; kár hogy a gondosan felépített logika itt-ott rogyadozik. Például azt mondják, az első jegy a jármű méretére utal. Ez igaz, mármint jelenleg, de például a 405-ös semmiképpen sem a 404-es utóda, hisz' abból az utolsó darab '78-ban hagyta el a gyárat. Annál gyanúsabb a 305-ös, melyet méretei és gyártási ciklusa alapján sokkal inkább tekinthetünk elődnek.

Az utolsó karakter a generációra utal. Kacagnom kell: rég bezúzták a 309-es gyártósorát - hogy átadja a helyét a 306-osnak. A többinél is hajlamosak a soron következőn átszökkenni, ami nem baj, de ne költsenek hozzá utóbb bibliai mélységű történetet.

A semmiből előbukkanó 1007-esre pedig érdeklődésemre a hivatalos magyarázat: "Tisztelt Uram! Tájékoztatom Önt, hogy a számozás oka a következő. A Peugeot gyár piacra dob egy új modellt, a 107-et. Az 1007 ezen kategória, illetve ezen típus luxus változata. Mivel a két típus ugyanabban a kategóriában szerepel, ezért kellett megkülönböztetni őket egymástól. Az 1007 pl. a Mercedes-Benz A Classe vetélytársa. Üdvözlettel: Peugeot Hungária Kft." Hallani vélem a szerkesztőségi szobában visszhangozni: muhaha! (Muhaha, bizony! - a szerk.)

A 405-ösről sokan állítják, hogy csúnyácska, szögletes fémtömeg. Nem tudok meggyőző érveket hozni cáfolatukra, hacsak azt nem, hogy hasonlítsák össze a kombival. Mindjárt jobb a helyzet, ugye? A látszat ellenére a légellenállási tényezője egyáltalán nem szégyenteljes: 0,31. A kortársak közül az összehasonlíthatatlanul gömbölydedebb Audi 80, a Vectra és a Passat egy-két századdal jobb ennél. Az ék alakzat hasítja a levegőt, és még jobb lenne a helyzet, ha kevésbé tömpe orrot faragtak volna.


Amikor tervezték, még találkozhatott szerény törésvonallal a motorház és a szélvédő, illetve nem volt muszáj lecsapni a csomagteret. A 405-ös tehát hagyományos szedán formájú; még erősen illuminált állapotban sem téveszthető össze az eleje a hátuljával. Ennek gyakorlati előnye is van: késői utódjánál 27 centivel rövidebb, mégis 63 literrel több csomagot cipelhetünk magunkkal. Igen, manapság snassz 1. autóval nyaralni menni; 2. de ha mégis, önellátásra berendezkedni. Kezdek gyanakodni, hogy a tervezők egyetlen megkötése a csomagtartónál, hogy egy darab tenisztáska (a közepes, amiből divatosan kikandikál az ütő nyele) beleférjen.


Ha a külső nem is ad sokkal több esztétikai élményt, mint a T72-esé, a franciás belsőben vigasztalódunk majd. Nos, ez volt a pozitív előítéletre hozható legerősebb példa. Tegyük fel, váratlanul kiderül, hogy létezik egy vagyonos nagynéném Svájcban, de annyira dúsgazdag, hogy első számú célpontjává válnék egy bűnbandának. Becserkésznének, zsákot rántanának a fejemre, majd belöknének egy 405-ösbe, hogy elrekkentsenek valahol a váltságdíj kifizetéséig. A daróc fojtogatásában elővenne az allergiám, és a kemény szívű emberrablók rájönnének, hogy a holtan kevesebbet érek, mint élve, ezért levennék rólam a csuklyát. Biztonságuk veszélyeztetése nélkül tehetnék, mivel kiszabadulásom után a rendőrök kérdésére tétován vakarnám a fejem: "hát, fekete és szürke volt minden, kemények az ülések, és semmi extra; csak valami német autó lehetett."


Bizony, a Peugeot 405-ös nélkülözte a legendává vált franciás kényelmet, ráadásul körös-körül fantáziátlan fekete plasztikokat alkalmaztak. Hozzuk fel mentségül, hogy a piacot letaroló germán népautóhordák belseje is a fényt legkevésbé visszaverő színt hordozta; ez tűnt a növekedés biztos zálogának. Egyetlen jellegzetesség (a '92-es év modellfrissítéséig) az utasülés felől látható alienes műszerfal-kitüremkedés. Tökéletesen öncélúnak látszik, bőséges mennyiségű por marad rajta az átlagos törlő mozdulatok után. A második változat nélkülözi a púpot, viszont majdnem ugyanabban a fröccsöntő sablonban készült, mint a Passaté.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

51 perce
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22