Csak veszélyességi pótlékért!

2006.07.05. 08:07

Adatlap Skoda Octavia Rs 2.0 Tfsi - 2005

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 5100 rpm
  • 280 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.3 másodperc
  • Végsebesség:
    240 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 6 970 000 Ft

Apasztja az erszényt: drága, és sokat fogyaszt. Folyamatos rizikófaktor a jogosítványnak: szinte lehetetlen betartani vele a sebességkorlátozást. Esztelen játék. Természetesen kéne, nagyon is.

Nem túlzok, legalább 30 saját vagy céges személygépkocsit nyúztam, amióta jogosítvánnyal rendelkezem. Nagy többségük benzines volt (a három dízellel addig jártam, amíg ki nem múlt a tüzelőolaj). És képzeljék, egyik sem volt turbófeltöltéses közülük. Eltékozoltam eddigi életem, csak azt mondhatom. Ugyanis nincs jobb, mint bő 3000 fordulatnyi skálán birtokolni a nyomatékmaximumot.

Nincs mese, a szuperdízelek korában az egykoron (néhány szűk éve) oly sikeres szívó benzinesek (kivéve a bőven méretezetteket, pl. 1,5 tonna, három liter) egyszerűen vérszegény, beesett mellű, tornasor végén kullogó diákra emlékeztetnek. Itt a Skoda méltó válasza a gázolajos nyomatékbajnokoknak. Rögtön 200 lóerővel, ami így leírva nem mond sokat. Van autóm, ami (papíron) ennél erősebb. Vezettem már olyannak hatliteres kisöccsét, ami ennek a kétszerese. De egyik sem volt ilyen megveszekedetten és mániákusan előzésre késztető, vészjóslóan és vadállatian fordulatéhes.

Tehát 200 LE, 280 Nm = 240 km/h végsebesség, 7,3 másodperc 100 km/órára. Hogy ne akarjon az első bukkanón föld körüli pályára állni, egy átlagméretű utassal 15 mázsa. Ezt észre sem venni. Mindig örömmel gyorsul, legyen mélázó kocsisor a nyerges vontató mögött, akik nem hisznek a szemüknek, hogy igen, rajta, lehet előzni. Avagy német szabályokat hazánkba képzelő autópályás furakodó. Pár szekundummal később, kétszáztíznél kapcsoltam a kímélő hatodikat, aztán érdeklődve a tükörbe néztem, hol kullog az előbb annyira igyekvő kolléga? Nem láttam. Talán volt egy lehajtó. Esetleg felébredt az önkritika.

Pedig van tanúm ezernyi, hogy ez nem az én stílusom. Ha szokás volna az utasnak a sofőr véknyába nyomni a sarkantyút, ha lassú az iram, engem sűrűn ösztökélnének ily módon. De még a magamfajta maradi értékrendet valló polgárt is elragadja a hév. Pedig immúnis vagyok a, hogy is fogalmazzak, figyelemfelkeltő matricázásra. Meg a malomkeréknyi, /45-ös gumikba bújtatott kerekekre. Vagy a mögöttük lapuló, harsányzöld féknyergekre. Vagy a kilátást tetemesen korlátozó hátsó légterelőre. Ez az autó nem hazudja a teljesítményt a felsorolt sallangokkal. Ez tudja és sugározza, súlyosan fertőzve a vezetőt.

Belül - gondolom - sportosnak szánták a kétszínű bőr-szövet kárpittal és a máshol nevetgélésre késztető betétes műszerfallal. Helyette elegáns lett, és végre nem ókonzervatív, mint mondjuk a Superbben. Én szerettem, jól be tudtam állítani magamnak, és úgy láttam, hogy a termetesebb Rácz kolléga sem lökte hátra ütközésig a vezetőülést, ha le is kurblizta a padlóig. Biztos így tanulta, hogy sportkocsiban az aszfaltnak bele-bele kell kapnia az ülepébe. Neki valószínűleg pont jó lehet a mérete is, mivel rajtam lötyögött a sportülés. Azt viszont észleltem, hogy a gyerekülést könnyedén behajította, nem tetriszezett vele sokat.

Az előd tükrében

Na én vagyok az, Rácz kolléga, aki az előző RS-ről már beszámolt Önöknek annak idején. Egy hétvégére megkaptam az új modellt is egy debreceni turnéhoz, ha megengedik elmondom, mit tapasztaltam.

Az új RS-ben a gyártó kijavította az előd összes hibáját. Ezzel aztán oda is veszett az izgalom, a különlegesség jelentékeny része. A régi RS-ben hiányoltam a hatsebességes váltót, viszont azt kettesben 120-ig, hármasban 180-ig(!) lehetett húzatni. Az új váltóval már nincs meg az a szakadatlan, hosszú gyorsulásélmény, amit a régi olyan szépen tudott: harmadikban már 140-nél kapcsolni kell. Az is igaz, hogy az újban sokkal több a hely, hátul a lábtérre már egy embernagyságú kaszáspók sem panaszkodhatna. A sokkal több helyhez viszont egy jóval nagyobb, nehezebb kasztni kell, a könnyedség, átláthatóság, érezhetőség, amit a régi RS nyújtott, nincs többé. Ez nem egy fürge, nagyon sportos játék, hanem egy erős, gyors, kényelmes túraautó.

Aki tehát elsősorban a maga örömére keres sportos turbó-Skodát, talán jobban jár, ha felkutat egy alig használt előző RS-t. Ehhez a nagy, tágas új kasztnihoz - vigyázat, szentségtörés következik! - jobban passzol egy nyomatékos turbódízel, mint ez a hétezerig forgó sportmotor. Azzal nyilván kevesebbet is enne az autó. Az RS Budapesttől Debrecenig 120-150 körül hajtva, sok előzéssel 8,5 literes átlagot produkált. Aztán kétszáz kilométernyi helyi autózással az átlag leromlott 11,5 literre, ami 16 literes városi-elővárosi fogyasztást jelent. Ühhh.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53