Húszpercnyi önfeledt autózás után nem voltam lelkileg felkészülve a rám váró irtózatra. Az irodaház parkolójában a tetőt becsukni 10 másodpercig tartott; épp elég hosszan ahhoz, hogy mindenre elszánt kollégák különítményei lecsaphassanak, és esdeklő tekinteteikkel az őrületbe kergessenek. Nem volt menekvés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az MX-5 mindenkinek kellett. A TotalCar szerkesztősége csupa elvetemült autóbolond, a téboly tehát érthető. Az Index irodaház maradék 300 dolgozója közt kitört tömeghisztéria kezelése azonban nem egy embernek való feladat. Ilyen spontán csoportosulások felbukkanása esetén minden rendes diktatórikus rezsim szükségállapotot hirdet és kivezényli a milíciát.
A tesztautó átadóinak arcán fensőbbséges nyugalom ült. Esküdni mernék, hogy a Mazdánál már évek óta egyetlen MX-5 tesztet sem olvasnak el. Mind ugyanaz a borítékolható ömlengés, lelkesedés, szeretetnyilvánítás. Rossz érzés beállni a sorba, de nincs mit tenni. Most sem lesz másként.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A képen Füzi Gergely látható |
Hogy mindjárt az elején beismerjem az elvárható kritikai hozzáállás abszolút hiányát, leszögezem: az MX-5 egy tökéletes autó. Nem azért, mert nincs nála kényelmesebb, gyorsabb, praktikusabb vagy szebb. Hanem azért, mert egy végtelenül őszinte autó, pontosan azt tudja, amire kitalálták, azt viszont elképesztően jól.
Egy roadster egyetlen valóságos értékmérője a vezetési élvezet. Az MX-5 szinte sosem parkolt, mindig mindenki el akart menni vele valahová. Ha semmi dolga nem volt, elvitte megmutatni valaki másnak, mert lelkesedni együtt jó igazán.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Már a Mazda Motor Hungary átadótelepén cinikus szakújságíróhoz méltatlan boldog sikkantásokkal ugráltuk körül. Azonnal kinyitottuk a tetőt, melynek kezelhetőségére jellemző, hogy első nekifutásra, ismeretlenül sem tart tovább húsz másodpernél. Második kísérletre, rutinból végrehajtva ez az idő nyugodtan negyedelhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Belül minden lefegyverzően elegáns, no nem felvágósan, inkább kedveskedően. Szép, fából készült kormány, váltó és kézifékkar, krémszínű bőr ülések. Csak azt a 80-as évekbeli oldschool digitális órát ott a középkonzolon, csak azt tudnám feledni. Már a 626 DITD-ben sem szerettük, itt pedig végképp nem volna helye. Nem mintha bármit is számítana, persze. A többi műszer mind csinos, kár is rájuk szót vesztegetni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán az ember beindítja a motort, és ettől a pillanattól kezdve minden elveszett. A Mazdában minden egy kicsit gyorsabban történik a megszokottnál. A legapróbb kormánymozdulatra azonnal irányt vált, a gázra ugrik, a fékre lassul, a váltó akár egy játéktermi automatán, hihetetlen az egész. Másodpercek alatt organikusan összenő a sofőrjével, a gondolat megszületésének pillanatában végrehajtja, amit akarnak tőle.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ugyanezzel a közvetlenséggel tudósít arról, mi történik éppen vele. Az útról direktebb visszajelzést csak akkor kaphatnánk, ha meztelenül hemperegnénk rajta. Kátyúkon hasítva istentelenül ráz, és ez nagyon helyénvaló. Egy átlagosan hasznavehetetlen budapesti úton ámokfutva esély sincs a sebességmérő leolvasására, ami jótékony ragasztószalag a sikoltó lelkiismeret száján.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az 1,8-as motor lelkes és morgós, 140 lóereje pont jó a kis Mazdához. Egyenesben virgoncan tol, kanyarban pedig - durván hajszolva - készségesen megindítja az MX-5 fenekét, ahogy azt egy roadsternek kell. Nagyon finom. Emellett létezik még 1,6-os, 110 lóerővel, az igazi megszállottak pedig külföldön több tucat helyről szerezhetnek be kompresszor- és turbófeltöltő-készleteket, melyekkel a Miatából igazi ordas vadállat nevelhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hatsebességes váltó nagyszerű, csak a hatodik fokozat sikerült egy kicsit huncutra. Szépen ki kell tolni hozzá a kart jobbra, különben négyes lesz belőle, és az egy alaposan kiforgatott ötös után nem jön éppen jól. A hatos melletti rükverctől nem kell félni, az előtt olyan erős rugó van, hogy véletlenül csak nehézatléták kapcsolhatnak bele, s azok is csak szteroidkúra alatt, nagyon részegen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egyetlen apró hiba a fakormány: gyönyörű, de hajóban a helye. Izzadó tenyér alatt csúszik. Vagy bőrre cserélendő, vagy a kézfejet érdemes elhullott állatokba burkolni intenzív vezetés előtt. Nyáron sapka viselése is ajánlott: a bőven 220 feletti végsebesség sem elegendő a napsugarak lerázásához, egy Budapest-Siófok-Budapest alatt a harmadnapos hámlás simán biztosítható. Felhúzott tetővel diszkréten dalol a szél, beázás pedig bizony nincsen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A képen Füzi Gergely (aki nem Karotta) látható |
Az autópálya egyébként lehajtott tetővel sem kellemetlen, úgy 160-ig. E felett egy kicsit turbulenssé válik a hangulat, de persze Magyarországon ezzel a jelenséggel egyetlen törvénytisztelő autós sem szembesülhet. Az MX-5-nek amúgy sem autópályán a helye. Kanyargós autóút, lombokon átszüremlő napfény, távoli úticél az ideális kombináció.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Mazda akkora szupersztár, hogy a net is csordultig van vele. A többszáz fan-page mellett van hivatalos MX-5 közösségi oldal, a hazai MX-5 fórum is eleven, sőt, példamutató módon a márkaképviselet is olvassa, és gondját viseli a tagoknak. Ehhez szívből gratulálunk, tessék róluk példát venni.
A Miata a kezdetek óta kedvenc, kategóriája eladási bajnoka. Valódi vetélytársa a mai napig sincs, vannak nagyobb, drágább, középmotoros vagy elsőkerékhajtású alternatívák, de nálunk ezek közül sem sok kapható. A Mazda nemrégiben bemutatott tanulmánya alapján a nyálelválasztás beindulása fokozottan indokolt: az MX-5 MPS 200 lóerős motort és finoman átszabott karosszériát kapott. Már alig várjuk.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
