Kendőt a nő fejére!

Teszt: Mazda MX-5 1,8 Sport

2001.09.11. 08:30

Húszpercnyi önfeledt autózás után nem voltam lelkileg felkészülve a rám váró irtózatra. Az irodaház parkolójában a tetőt becsukni 10 másodpercig tartott; épp elég hosszan ahhoz, hogy mindenre elszánt kollégák különítményei lecsaphassanak, és esdeklő tekinteteikkel az őrületbe kergessenek. Nem volt menekvés.

 
   
   

Az MX-5 mindenkinek kellett. A TotalCar szerkesztősége csupa elvetemült autóbolond, a téboly tehát érthető. Az Index irodaház maradék 300 dolgozója közt kitört tömeghisztéria kezelése azonban nem egy embernek való feladat. Ilyen spontán csoportosulások felbukkanása esetén minden rendes diktatórikus rezsim szükségállapotot hirdet és kivezényli a milíciát.

A tesztautó átadóinak arcán fensőbbséges nyugalom ült. Esküdni mernék, hogy a Mazdánál már évek óta egyetlen MX-5 tesztet sem olvasnak el. Mind ugyanaz a borítékolható ömlengés, lelkesedés, szeretetnyilvánítás. Rossz érzés beállni a sorba, de nincs mit tenni. Most sem lesz másként.

 
   
 A képen Füzi Gergely látható

Hogy mindjárt az elején beismerjem az elvárható kritikai hozzáállás abszolút hiányát, leszögezem: az MX-5 egy tökéletes autó. Nem azért, mert nincs nála kényelmesebb, gyorsabb, praktikusabb vagy szebb. Hanem azért, mert egy végtelenül őszinte autó, pontosan azt tudja, amire kitalálták, azt viszont elképesztően jól.

Egy roadster egyetlen valóságos értékmérője a vezetési élvezet. Az MX-5 szinte sosem parkolt, mindig mindenki el akart menni vele valahová. Ha semmi dolga nem volt, elvitte megmutatni valaki másnak, mert lelkesedni együtt jó igazán.

 
   
   

Már a Mazda Motor Hungary átadótelepén cinikus szakújságíróhoz méltatlan boldog sikkantásokkal ugráltuk körül. Azonnal kinyitottuk a tetőt, melynek kezelhetőségére jellemző, hogy első nekifutásra, ismeretlenül sem tart tovább húsz másodpernél. Második kísérletre, rutinból végrehajtva ez az idő nyugodtan negyedelhető.

 
   
 

Belül minden lefegyverzően elegáns, no nem felvágósan, inkább kedveskedően. Szép, fából készült kormány, váltó és kézifékkar, krémszínű bőr ülések. Csak azt a 80-as évekbeli oldschool digitális órát ott a középkonzolon, csak azt tudnám feledni. Már a 626 DITD-ben sem szerettük, itt pedig végképp nem volna helye. Nem mintha bármit is számítana, persze. A többi műszer mind csinos, kár is rájuk szót vesztegetni.

 
   
   

Aztán az ember beindítja a motort, és ettől a pillanattól kezdve minden elveszett. A Mazdában minden egy kicsit gyorsabban történik a megszokottnál. A legapróbb kormánymozdulatra azonnal irányt vált, a gázra ugrik, a fékre lassul, a váltó akár egy játéktermi automatán, hihetetlen az egész. Másodpercek alatt organikusan összenő a sofőrjével, a gondolat megszületésének pillanatában végrehajtja, amit akarnak tőle.




 
   
 

Ugyanezzel a közvetlenséggel tudósít arról, mi történik éppen vele. Az útról direktebb visszajelzést csak akkor kaphatnánk, ha meztelenül hemperegnénk rajta. Kátyúkon hasítva istentelenül ráz, és ez nagyon helyénvaló. Egy átlagosan hasznavehetetlen budapesti úton ámokfutva esély sincs a sebességmérő leolvasására, ami jótékony ragasztószalag a sikoltó lelkiismeret száján.

 
   
   

Az 1,8-as motor lelkes és morgós, 140 lóereje pont jó a kis Mazdához. Egyenesben virgoncan tol, kanyarban pedig - durván hajszolva - készségesen megindítja az MX-5 fenekét, ahogy azt egy roadsternek kell. Nagyon finom. Emellett létezik még 1,6-os, 110 lóerővel, az igazi megszállottak pedig külföldön több tucat helyről szerezhetnek be kompresszor- és turbófeltöltő-készleteket, melyekkel a Miatából igazi ordas vadállat nevelhető.

 
   
 

A hatsebességes váltó nagyszerű, csak a hatodik fokozat sikerült egy kicsit huncutra. Szépen ki kell tolni hozzá a kart jobbra, különben négyes lesz belőle, és az egy alaposan kiforgatott ötös után nem jön éppen jól. A hatos melletti rükverctől nem kell félni, az előtt olyan erős rugó van, hogy véletlenül csak nehézatléták kapcsolhatnak bele, s azok is csak szteroidkúra alatt, nagyon részegen.

 
   
   

Az egyetlen apró hiba a fakormány: gyönyörű, de hajóban a helye. Izzadó tenyér alatt csúszik. Vagy bőrre cserélendő, vagy a kézfejet érdemes elhullott állatokba burkolni intenzív vezetés előtt. Nyáron sapka viselése is ajánlott: a bőven 220 feletti végsebesség sem elegendő a napsugarak lerázásához, egy Budapest-Siófok-Budapest alatt a harmadnapos hámlás simán biztosítható. Felhúzott tetővel diszkréten dalol a szél, beázás pedig bizony nincsen.

 
   
 A képen Füzi Gergely (aki nem Karotta) látható

Az autópálya egyébként lehajtott tetővel sem kellemetlen, úgy 160-ig. E felett egy kicsit turbulenssé válik a hangulat, de persze Magyarországon ezzel a jelenséggel egyetlen törvénytisztelő autós sem szembesülhet. Az MX-5-nek amúgy sem autópályán a helye. Kanyargós autóút, lombokon átszüremlő napfény, távoli úticél az ideális kombináció.

 
   
   

A Mazda akkora szupersztár, hogy a net is csordultig van vele. A többszáz fan-page mellett van hivatalos MX-5 közösségi oldal, a hazai MX-5 fórum is eleven, sőt, példamutató módon a márkaképviselet is olvassa, és gondját viseli a tagoknak. Ehhez szívből gratulálunk, tessék róluk példát venni.

A Miata a kezdetek óta kedvenc, kategóriája eladási bajnoka. Valódi vetélytársa a mai napig sincs, vannak nagyobb, drágább, középmotoros vagy elsőkerékhajtású alternatívák, de nálunk ezek közül sem sok kapható. A Mazda nemrégiben bemutatott tanulmánya alapján a nyálelválasztás beindulása fokozottan indokolt: az MX-5 MPS 200 lóerős motort és finoman átszabott karosszériát kapott. Már alig várjuk.

 
 A sebesség mámorában
 
Füzi Gergely, programozó:

Kedvencem. Autózáson kívül egyéb célra hasznavehetetlen, de ez érdektelen, ha úgy érzem, hogy az aszfalton egy gokartban ülök, de mégsem égeti a könyököm a hengerfal, nem lesz mocskos sem a kezem sem a lábam és kényelmes az ülés is. A fent említett bőven 220 km/h feletti sebességet (230, az óra szerint) komoly gyorsítómanőverekkel és az érdi lejtő adta gravitációs erővel az éjjel közepén, teljesen kihalt úton talán lehetséges elérni. Fontos megjegyeznem, hogy 120-nál 5-ösben sokkal kevésbé volt stabil, mint ugyanezen fokozatban 180-nál. A hatos kapcsolása pedig nekem sajnos nem huncutnak, hanem egyenesen balesetveszélyesnek tűnt, mert 200 felett is még vígan megy 5-ösben (215-nél tilt le - állítólag) és akkor kapálózni meg nézegetni, hogy hova kapcsolok... Lehúzott tetővel egy kis esti 140 kilométeres autópályás sétaautózás után erősen zsibbadt fejbúbbal és kis szédüléssel szálltam ki az autóból, tehát fejfedő vagy behúzott tető tényleg erősen javallott magasabb sebességek esetén. Ami még fontos: mindenhol megbámulnak vele, nagyon csajozós!

Az oldalról ajánljuk

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

21 perce
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47