Ezt érdemeltem?

2006.12.04. 08:34

Bő húsz éve van autóm, huszonnyolc működőképes volt, még feleennyi bontandó. Tizenöt éve gürizek, bő tizenkettőt autós újságíróként húztam le. Hogy milyen autóm van? Egy olyan Mazda, amihez a lámpánál oda se jön a hajléktalan. Ja igen, még valami: az imént vettem kilencvenezerért.

Amikor gimi végén kibankárkodtam az első romos autóm árát, az is drágább volt a mostaninál. A versenybiciklimet és Sony riportermagnómat felemésztő Fiat 500-ast huszonháromezer forintom bánta 1986 áprilisában, a Széna téri parkolóban (ma Mamut 1). Ez az inflációval súlyosbítva ma kétszázhetvenezernek felelne meg.

Aztán az első, és egyben utolsó viszonylag új kocsim, az egyhetes svájci szőlőszedésből vásárolt, alig hatéves Seat Ibizám röpke birtoklása során rájöttem, hogy a modern autókat nem nekem találták ki. A kitűnő állapotú, 1991-ben menőnek számító, motoros ablakos, központi záras, könnyűfém felnis, lakkfekete, nyolcvanöt lóerős csoda üléséből zokogva vágytam vissza az öreg Fiat 127-esembe, vén Steyr-Puchomba. Azok sem romlottak el gyakrabban - sőt. És sokkal, de sokkal nagyobb örömet okozott a használatuk. Elfogadtam, amit megírtak a nagykönyvben, és elkezdtem visszafelé lépdelni az időben.

Olvasni, írni, beszélgetni új autókról, az jó, egyiknek-másiknak vezetését is bírom, nem véletlenül mentem autósfirkásznak. De birtokolni csakis régit akarok. Nem kenyerem halálra untatni az olvasókat a maradék huszonhat olajfoltokkal, rozsdakupacokkal és fergeteges lerobbanásokkal tarkított történetével. Maradjunk annyiban, hogy a húsz alatt akadt sok öreg Fiat, Mercedes, néhány Puch, meg egy-két BMW, Renault, Alfa is.

Öt évvel ezelőtt úgy gondoltam, elértem a relatív autós nirvánát. Hét közben ápolt, hallókészülékdrapp, dohánybarna tetős állólámpás dízelmercimmel jártam (a nejem meg egy bugyikék ugyanilyennel), napsütéses hétvégékre, találkozókra volt egy patinásan eredeti, harmincegynéhány éves, szürke Alfa Romeo Giulia 1300 TI -nk. És hogy legyen ürügy börzézésre, közben alakulgatott egy 1966-os Autobianchi Bianchina Panoramica is. A pénz, ami benne volt a járművekben, nem haladta meg egy akkori, szerényen felszerelt, új Opel Astráét. Saját igényeimhez és a pénztárcámhoz megtaláltam a tökéletes járműegyveleget.

Aztán jött építkezés No. 1, második fiúgyermek, kölcsönök, racionalizálni kellett tavaly az autóparkot. A feleségemnek vettünk egy alig húszéves 190 D-t, familivágennek meg lett egy fiatal, 1988-as, kombi 300 TD Mercink . Utóbbit kell most eladnom, mert az ára belement építkezés No. 2-be. Az öreg ház tetejébe, zsaluiba, a konyhabútorba, de lehet, hogy pusztán az autók fenntartásába; tudomisén, mindenesetre hiányzik most közel egymillió forint, több kölcsön meg nincs. Hogy maradjon is valami a kasszában, tudtam, nem ugrálhatok: a Merci, azaz Hans pótlására a létező legolcsóbb autót kell megtalálnom.

Éppen csak arra kell, hogy húsz kilométert bejárjak dolgozni, meg ha a családi autóvá átnemesült 190 D épp kidől a sorból, legyen mivel cipelni a gyerekeket. Kétszázezer forintos kiadást vizionáltam, százezer forintos utólagos ráköltéssel. Mert akkor még azt hittem, Hans egy bő százassal a millió fölött elmegy, de azóta jöttek a regisztrációs adó csökkenéséről szóló hírek.

Képzelhetik. Három hónapja árulom, már kilencszáz alatt vagyok, és csak a nepperek huhognak körülötte. Nyűg tehát az eladás, de a vásárlás, az aztán izgalmas! Elősündörögtek megvalósítatlan régi vágyaim: E21-es BMW legyen? Esetleg egy Alfa 75? Vagy egy Fiat Ritmo Abarth (abból megtaláltam éppen a klikkelhető cikkben szereplő, azóta még jobbá lett példányt, igen szimpatikus tulajtól, nagyon olcsón. Csakhát a páni félelem...)? Talán Autobianchi A112 ?

Végül Mazdám lett. Életem első japán autója. Kilencvenért.

Megmagyarázom. Megnéztem a BMW-ket, Alfákat - mócsinggá lakatolt, temperából és diszperzitből kotyvasztott festékkel átecsetelt, elefánttiporta belső terű, förtelmes előhalott szinte mind. Amelyik nem, annak éppen az az alkatrésze volt rossz, ami köztudottan sokba kerül, nincs bontóban, csak megvenni lehet újonnan, esetleg vagyonért felújítani. Nem hibázhattam.

Ez már skizofrénia. Megszólalt ugyanis a fejemben a saját hangom, és ugyanabban a fárasztó stílusban kezdte ecsetelni nekem ugyanazt az unalmas tézist, ahogy általában az ismerősöknek adok autóvásárlási tanácsokat. Ha nincsenek különleges preferenciák, mindig elmagyarázom: japánt kell venni. Abból nem lehet nagy baj. De éppen én még soha nem vettem japán autót. Pontosan - miért is nem?

Egyrészt, ugye, van ez a balkáni önsorsrontás, sírva vigadás, vak álmodozás, "majdénmegoldom-mindenkimáshülye" önbizalom, ami felelőtlen döntésekbe hajszolja a magamfajta magyart. Mellesleg azok az autók, amik voltaképpen érdekesek lennének, mind penetránsan, borzalmasan, sisteregve, hörögve, izomból rohadnak még a tűző napon is. Hiszen mind 1988 előttiek, a japánok pedig akkor még annyit sem törődtek a korrózióvédelemmel, mint elméje pallérozásával Kiszel Tünde.

De fél szemmel csak-csak ránéztem néhány közepesen emészthető gépre a neten. Húszéves Corollákra, Camrykre klikkeltem, még néhány Celicát is fellapoztam. Még jó, hogy csak fénykép van a hasznaltauto.hu-n, mert ha lenne hangfájl, élesben hallottam volna a rozsda csikorgó fogú, Ferropassitot nyáladzó csámcsogását. Akadt néhány régi Prelude, Lancer, Galant, Bluebird és Sunny is, rémesen gyanús foltokkal. Megint csak rájöttem: kár egy mobiltelefonnal lőtt képet háromszáz százalékra nagyítani, mert abból az ember csak annyit tud meg, hogy a pixelek valóban négyzet alakúak. Telefonos hívásra aztán mindről kiderült, hogy alapvetően rozsdamentes, maximum kis hibás. A tulajok szerint.

Úgy látszik, az efféle, rozsdamentes, húszéves japánok az autóvásárlói szem elől rejtve pergetik éveiket, mert ami hasonlót láttam az utcán, egyikhez sem mertem közel menni. Féltem, hogy valami ráesik belőlük a lábamra, és mióta Magyarország külföldről importálja a tetanusz elleni szérumot , rettegek a vérmérgezéstől, hátha fizetni kell a gyógyításáért. Amint mondtam, Hans még mindig nem ment el, a kivitelező meg egyre várja a pénzét...

Épp harmadszor tettem óriási bevásárlókört (volt vonatozás Szegedre, motorozás Tatabányára is), sőt a Nagykőrösi és Fehér úti piacok fényesre fújt gittruhájú, megduplázott árú szörnyeit is végignéztem. A gyerekeimtől és a lámpafelfúrástól vettem el az aranyáron mért perceket, de szent küldetésem volt: kerestem a Tuti Filléres Autót (röviden: TUFA).

Ezt a Mazdát csak véletlenül néztem meg - szimpatikus volt a hirdetés. Bontásra hirdették két hónap vizsgával, a szövegben még ki is emelte a tulaj: "alkatrésznek". Őszinte munkásmatt festést láttam a képeken, rommá karistolt alufelniket, meg alapvetően egyenes vonalakat. És az izgalom: egy 626 GT-ről volt szó, 120 L-Jetronic-os lóval a motorjában, sportülésekkel, meg még néhány nyalánksággal.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

41 perce
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15