Meglepetés
A múlt héten taxival mentem haza. Szeretem azt játszani, ha nem figyeltem, milyen autó, belülről próbálom meg kitalálni. Zörgött a hátsó ablak (250 ezer km, mint kiderült), recsegtek a féltengelyek, búgtak a csapágyak, de a legszörnyűbb zajt a váltókar mozgása adta.
Bumfordi, jellegzetesen jellegtelen formák, bizony, egy jó kis Laguna 1, autóban nem igazán az örök élet szinonímája. A Laguna 2 már a Renault avantgard korszakának nyitánya volt néhány úttörő megoldással, például a kártyás-gombos indítással. Minőségben-megbízhatóságban ez se volt sokkal jobb, kereskedők a megmondhatói, hogy a használt Laguna 2-esek 20-30%-kal az Eurotax-ár alatt adhatók el
A formájáról nem merek nyilatkozni: nemrég borzadva ócsároltam az új Mondeóét, aztán azóta szinte csak olyanokkal találkoztam, akiknek tetszik, az autót meg viszik, mint a cukrot, talán csak nem én vagyok a középkategória célközönsége. Bár a hamarosan érkező új Opel Vectra meg nagyon tetszik... Na mindegy, lényeg, hogy a Laguna 3-ba nem szerettem bele első látásra.
Amíg bele nem ültem. Az előző generáció belét nagyra értékeltem - a hangulata ugyan egy luxuskórboncnok rendelőjére emlékeztetett, de legalább valamilyen volt. Ez most nem különleges, csak nagyon jó. Gusztusos összhatás, minőségi anyagok, szép formák, ízléses részletek, még a szaga is kellemes. Minőségben vagy legalábbis minőségérzetben a Renault egyszerre csak megérkezett az élmezőnybe. Tudom, nehéz elhinni, de még az alap-Laguna is elmegy élhető, kellemes középkategóriának. Az ajtócsapódás a tudatalatti tényezők között alapozza meg a jó viszonyt.
Megérkezett az Alfa stílusú, rücskös, fekete műszerfalborítás, Péter Anna szerint rájabőr. Illetve "rájabőr", hiszen ő importál Mexikóból extrém veszkókat, csak látott már rájabőrt. A beltér fényeit is szépen eltalálták, fehér háttérfények és mutatók, fehér számok a kilométerórán és az LCD kijelzőkön.
A kézifék karja furcsán kacska szögben áll, nyilván dizájn, hogy valami szoft extrém is legyen, meg tán az ergonómiára is rá lehet fogni, bár egy kézifékkar szöge közel sem olyan fontos, mint egy Fiskars ásónyélé. A magasabb felszereltségű Lagunában úgyis villanyos kézifék van, igaz, azt én nem szeretem, egyébként is különlegesen értelmes vételnek tartom ezt a majdnem full fapad, 1,5-ös dízel Lagunát.
Idegesítően kakukkoló index és szörnyű váltó adják a működésről az első minőségi benyomásokat. A Renault csinált már jó váltókat, ilyen van például a Clio Sportban, de a váltási érzet abban se fényes. Hátrafelé a belső tükörben annyit látunk, amennyit a hátsó szélvédő enged, a többit kitakarja a páncélos C-oszlop meg az első fejtámlák.
A Renault valami csodálatra méltó makacssággal ragaszkodik a világ legpokolibb kezelhetőségű hifijéhez. Valahol Malajzia egy elmaradottabb szigetén, még a 60-as években tévedésből legyártottak nyolcvanmillió fejegységet, mert elromlott a komp, és a szárazföldön rekedt a minőségi ellenőr. Amikor befutott, látta, hogy ezek hasznavehetetlenek: egy kerek, tízforintosnyi lapot kell nyomkodni az alján, a tetején meg a két oldalán.
Gyorsan eladták hát a Renault-nak, mert egyetlen értelme, hogy valaminek még a váltónál is rosszabb a kapcsolási érzete. Kitapogatni reménytelen, muszáj ránézni, ami azért is rossz, mert ráadásul ronda. A magasabb felszereltségekhez már tekerőgombos fejegység tartozik, attól függetlenül én változatlanul a fapados 1,5 dízelt ajánlom hificserével.
És az okosabbik kártyával, mert ez a kártya ebben a formában értékcsökkentő tényező. Legalább kétszer annyi helyet foglal, mint egy slusszkulcs Állítólag ezen tárolják az autó szervizadatait is, de akkor is, idegesítő, minden nyitásnál elővenni. A Benz Patentwagennek lett volna ekkora távirányítója, ha. Tudom, hogy közgazdaságilag a szarrágás mozgatja az autóipart, az aranyáron adott extrák meg a rafináltan összeállított, fele-felesleges csomagok, de én a Lagunát alapban az okosabbik kártyával adnám. Főleg, hogy az érzékelők a hátsó ajtókilincsek mögött is ott vannak.
Úristen, egy nullkilométeres autó! Egy tényleg majdnem nullkilométeres: 18 km-t mutat az óra, amikor kikanyarodok a sztrádára. Óvatosan melengetem, meg persze próbálom nullkilométeres üzemmódra állítani az agyam: ettől nem várunk semmit, majd egy-kétezer kilométer múlva egyszer tán magához tér.
Egyébként is, mi történhetne egy 110 lovas kisdízellel egy Lagunában? Belehal a gályarabságba; a rabszolgafelügyelő hozza a kulcsot, kinyitja a bilincset, és két másik rab beledobja a tengerbe. Az 1,5 dCi karrierje nálam a Clióban indult, próbálgattuk, apám, mint a rakéta. A Renault az űrkutatási tapaszalatokat hamarosan a középkategóriában kamatoztatta: az 1,5 dCi-t a Mégane-ba rakták, ahol fajlagos teljesíménye jelentősen csökkent: elfogadható lett. Aztán berakták még a Grand Scénicbe is, de ilyesfajta torzszülött szerencsétlenekbe megpróbálok bele se gondolni. És tessék, a végzet beteljesedett, itt pörög szegény a gépházban.
A Laguna 3-ban új szakkifejezést találtunk fel: lábfejtér. Mert nincs.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
