Reszkess, vörös kakas!
Teszt: Zuk csapatszállító tűzoltóautó, 1982
Egy gyógyszergyárnál szolgált huszonkét évig, most robbantások előtt riaszt egy kőbányában. Egy átlagos Zuk önmagában nem valami exkluzív jószág, de egy közel gyári állapotú tűzoltóautó 23 000 kilométeres futásteljesítménnyel már mindenképpen.
De hiszen ez tényleg gyönyörű!, rikkantottam, amikor megláttam a tűzvörös furgont. Hiába, a piros autó mégis más. Az utakon megszokott rozsdabarna (sőt, rozsdásbarna), ponyvás-platós, leharcolt tehertaxikban nem tud kibontakozni a szögletes lengyel kisteherautó eredendő szépsége.
Ha jobban megnézzük, kiderül: nem is kockaforma ez a furgon. Álltó helyében is suhan a Zuk, azaz a Bogár: oldalán a semmiből előtörő, elölről hátrafelé húzódó, lendületet sugalló domborítások adnak neki dinamikát. Harmincéves Dinamic Line . Az autó karosszériája a felületes szemlélőben kialakuló érzettel ellentétben nem szögletes, minden sarok, él finoman legömbölyített, tessék csak megfigyelni!
A szélvédő is telitalálat, minek bajlódni mindenféle ipari célgéppel a domború üvegfelület kialakításához, amikor három síküveglappal is megoldható a feladat. A gyári dísztárcsák - a nagymamám használt ilyeneket tyúkitatónak - szépen kiegészítik a dizájnt. A sajátos formavilágot még a gyári kiegészítők, a nénólámpák, a kihajtható fellépők és a hozzájuk való kapaszkodók, no meg a hátsó lámpák védőrácsa sem tudja szétdarabolni. Rafinált, költségtakarékos megoldás, hogy az indexek és a hátsó helyzetjelzők ugyanolyanok, csak más színűek - és más korabeli modellekről is ismerjük őket.
Rendes régi keleti jószághoz illően a Zukhoz is két kulcs jár: egy az ajtóknak, egy a gyújtáskapcsolónak. Az üzemi használat miatt a karikát még a tanksapkalakat kulcsával is meg kellett terhelni, de annál nagyobb a hatás, amikor megforgatjuk őket az ujjunkon az ámuló tömeg előtt. Ha sikerül rátalálni a valóban kilincsforma kilincsekbe illő kulcsra, és tisztességes döndüléssel magunkra csapjuk a kabin ajtaját, egyszerű, kényelmetlen és sivár, de megindítóan nosztalgikus munkahelyen találjuk magunkat.
A Zukban rettenetes műbőr és textilötvözet széken ülhetünk, és mindenfelé kárpittól mentes militaryzöld vasakat tapinthatunk. A belső kilincs, a külső tükör, a pöttyös napellenző, az oldalablak reteszelőgombja, mind maga a megtestesült egyszerűség. A motor a sofőr és utasa között terpeszkedik. Ha a hangszigetelő burkot lehántjuk róla, kisebb javításokat akár menet közben is elvégezhetünk. Kibillenthető tetőablak és eltolható oldalablakok gondoskodnak a bepállást valamennyire gátló szellőzésről.
Régi ismerőseink, az autóipari KGST-egyentermékek sokfelől integetnek. Ilyenek a három háromdarabos blokkba rendezett billenőkapcsolók, köztük a sziréna és a villogók gyári kapcsolója. A kabinba került a Kispolszkiból és Zastavából ismert képlékeny ablakmosótartály, amelyet elektromos lábkapcsolóval üríthetünk a csálén álló ablaktörlőlapátok közé. Kis nacionalizmus azért került a műszerfalra: Olej, Woda, Paliwo, Prad, hirdetik a mérőórák.
Tesztautónk voltaképp egy Zuk A06B, azaz a lublini Fabryka Samochodow Ciezarowych 4330 mm hosszú, 1820 széles és 2,22 méter magas egykori terméke. A pontos saját tömeg katalógusértékét nem sikerült kinyomozni, ellenben egy hídmérlegen lebonyolított gyors ellenőrzésen 1450 kilót nyomott az autó.
A Żuk gyár története
1950-ben alakult a lublini tehergépjárműgyár. Az első itt készített gépkocsi az orosz licenc alapján gyártott Lublin-51 típus volt, az első példány 1951 november 7-én gördült le a futószalagról. A gyártás 1959-ben fejeződött be, a típusból összesen 17 500 darabot gyártottak. A gyár 1955 és '56 között kiterjesztette tevékenységét a mezőgazdasági gépek gyártására is.1958-ban indították be a saját konstrukción és technológián alapuló tehergépjármű, a 2,5 tonna össztömegű, 900-1100 kg terhelésű Żuk termelését. A Żuk kifejlesztését eredményező modernizációs munka 1955-56-ban indult. Az autó összeszerelése egészen 1998 február 13-ig tartott a gyárban, összesen 587 500 Żuk gurult ki a gyárkapun.
1963 és 1970 között a cseh Avia céggel létrejött együttműködés eredményeképpen megkezdődött a Skot elnevezésű páncélozott szállítójárművek gyártása, összesen 4500 darabot szereltek össze belőlük. 1993 októberében indult be a Lublin 33-as gépkocsi szériagyártása, amit a gyár saját kutató-fejlesztő központja fejlesztett ki.
1993-1995 között a Peugeot Automobile koszernnel létrejött megállapodás eredményeképpen a lublini gyárban 3500 Peugeot 405-ös gépkocsit szereltek össze. 1995 júniusában a gyár a dél-koreai Daewoo Corporation és Daewoo Heavy Industries Co vállalattal írt alá szerződést, 1995 októberében jegyezték be a Daewoo Motor Polska Kft.-t. A cég már 1995 decemberében elindította a dél-koreai Nexia személyautó összeszerelését, a típus gyártása 1998 első negyedévében fejeződött be. Összesen 40 000 gépjármű készült el a gyártósoron.
1997-ben elkezdődött a Honker típusú terepjáró , valamint a Lublin 33-as típus modernizált változatának gyártása a cégnél (Lublin II név alatt). A Honker ipari gyártási jogát 1996-ban vásárolták meg a poznani FSR autógyártó cégtől.1998-ban kezdődött a Musso és a Korando személyautók és terepjárók összeszerelése. 1999 áprilisában modernizálták a Lublin kisteherautót, ami Lublin 3 néven jelent meg a lengyel piacon.
A Daewoo Motor Polska 2001 októberében fizetésképtelenséget jelentett be. A cég weboldalán jelenleg is találhatók eladó ingatlanok.
Lengyelből fordította Wisniewski Anna, hálás köszönet néki!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
