Nem divatcikk: létszükséglet
Manitou M30-4
Komoly munkaeszköz a villás targonca, de profilmentes gumijával, rugózás nélküli futóművével simított betonon, vagy még inkább fényesen csillogó, öntött műanyag padlófelületen érzi magát otthonosan, ahol nem ingadozik ide-oda az emelőoszlop. De mi van, ha földes, hepehupás udvaron kell dolgozni, vagy csemetekertben, mezőgazdasági üzemben, építkezésen, fakitermelésen, kőbányában? Rengeteg az emelni, mozgatni való anyag, de nem férne el, vagy más okból nem lenne használható egy teleszkópos rakodógép? Arra való a tereptargonca.

A műfajhoz korábban is volt szerencsém, nagy kertészetben próbáltam ki egy Manitou M30-2-est, amelyet például fél-kéttonnás Big-Bag műtrágyás zsákok cipelésére használnak. Furcsa érzés volt a facsemete-sorok közötti földúton krosszozni. A típus egyetlen hátránya, hogy csak két kereke hajt (ezek persze a nagyobb méretű elsők), ezért előfordulhat, hogy laza vagy süllyedős talajon hiába fordítja el teljesen a kormányt az ember, csak magával húzza a gép a szinte merőlegesen keresztben álló hátsó kerekeket, és nem oda megy, ahová kéne. Legutóbb viszont a 4x4-es változatot próbálhattam ki a Kozák-Transnál, ahol telepi anyagmozgatásra használják, illetve építkezéseken pakolják le vele a raklapos téglát és egyebet beszállító kamionokat. Ennek már M30-4 a típusjelzése – mint kiolvashatjuk belőle, harminc mázsát emelhet, és mind a négy kereke hajtott.
A márka francia, és nevét nem az észak-amerikai indiánok istenségétől (Manitou) vette, ahogy képzelhetnénk, hanem a „mindent kezel” francia kifejezésből rövidítették. Magyarországon elsősorban a teleszkópos rakodógépeiről ismert a cég, de villás targoncában is erős. Egyébként, noha villás targoncáról beszélünk, ennél sokoldalúbb gépről van szó, mert kanál, többféle adapter, darugém, személyemelő platform, betontartály, seprőgép, nagynyomású vízsugaras tisztító berendezés, csörlő és többféle bányászati eszköz készül hozzá.
Az M30-4-en első pillantásra látszik, hogy nem ijed meg a durva munkától, mostoha körülményektől. Masszív, noha csak három és félszer két méteres, öt és fél tonna anyagot sűrítettek bele. Ahogy körüljárva gusztálgatom, észrevehető, hogy ismerték a gyakorlati életet a tervezői: a hidraulikus munkahengerek védetten helyezkednek el, mindenfelé okosító feliratok láthatók.
Fellépőjét sáros bakancsra vagy gumicsizmára tervezték, megfelel lábtörlőnek is. Gumiabroncsai traktormintázatúak, jól kapaszkodnak a talajon, a szabad magasság 380 milliméter. A gép jellegéből adódik, hogy hátsókerék-kormányzású, így – autós szemmel nézve – a hátulja van elöl, előremenetben olyan vezetni, mint mikor a kocsinkkal tolatunk. Ha szorosan odaállt egy fal mellé, csak hátrafelé tud eltávolodni tőle, és szűk helyeken manőverezve figyelembe kell venni a farsöprést.
Kétajtós és piros, mint egy Ferrari, de ezzel vége a hasonlóságnak. Ajtói teljesen rányithatók a gép oldalára, és ott be is kattannak, külön gombbal lehet oldani a reteszt, így könnyű ki-beugrálni, és kánikulában adott a teljes átszellőzés. A rugózott ülésen (ez az egyetlen rugózás, ha leszámítjuk a fúvott gumiabroncsokat) kétpontos biztonsági öv van – el nem tudom képzelni, hogy valaha, bárhol, becsatolná valaki, hiszen a csúcssebesség pontosan 21,5 kilométer per óra.
A kerekekkel semmiféle mechanikus kapcsolatban nem álló kormánynak nincs egzakt középső helyzete, minden alkalommal máshol találni a forgatógombját, ahogy éppen megállt legutóbb. Amit a volán alatt indexkarnak vélnénk, valójában irányváltó. Pedálból csak kettő van, egy mini gázpedál és egy maxi fék, akár két lábbal is taposható. A kuplung feladatát automatikus erőátvitel veszi át, ez négyfokozatú, de nem kell kapcsolgatni, mert bármelyikből elindul a Manitou, a fokozatválasztással csak a munka sebességtartományát változtatjuk. Külön rükverc nincs, előre és hátra éppúgy megy az M-30-4. A szokásos váltókar a kézifék mellett van, de az már szokatlan, hogy mindkettő balkézre esik.
Jobb kézre három kar áll, egyik a villát emeli-süllyeszti, a másik az oszlopot dönti előre-hátra, a harmadik a villákat mozgatja oldalirányban. A kulcsos gyújtáskapcsoló és a néhány gomb akár egy autóban is lehetne. A műszeren nincs sok nézegetni való, a 3,4 literes, 75 lóerős Perkins dízelmotor fordulatszámát és az üzemórák számát mutatja. Mindez eléggé fura világnak tűnhet, de mindenkit biztosíthatok, hogy pár perc gyakorlás után otthonosan érezné magát.
Elindulás után elsőre egészen vicces, hogy mennyire kis helyen, szinte helyben lehet fordulni (a fordulókör sugara 4,27 méter). A hidraulikus működésű kormány természetesen nem ad semmi visszajelzést, ebben a traktorokéra hasonlít, de abban is, hogy semmi holtjátéka nincs, nagyon precíz.
A gépet nagy, murvás kamionparkolóban kapom meg, de rögtön lecsörtetek a földútra. Ott már dülöngél egy kissé, de a 12 százalékos dőléshatárt nem érjük el. Jó ülésének köszönhetően komfortosan érzem magam. Célba veszek a hosszan elnyúló farakás mellett egy jókora fatörzs-darabot. Villát leengedni, oszlopot előredönteni, lassan előrenyomulni, hogy villavégre kapjam. Közben feltűnik, mennyire érzékenyen és finoman reagál a gép a karokkal adott parancsokra, mintha puszta kézzel dolgoznék. Hátradöntöm az oszlopot, a rönk begurul a villák tövébe, lehet megemelni és odébbvinni. Az emelési magasság maximuma 3,7 méter, fölfelé is nagyon jól látok az ülésből, bár a leeső tárgyaktól védő rács korlátoz egy kissé.
A fel-alá robogva stabilnak érzem a mozgásunkat. Szeretném kipróbálni, milyen érzés rámenni egy valódi huplira, ezért kipécézek egy fűrészpor-kupacot. A fixen beépített első- és a lengő hátsó tengely jó nagy szögben el tud csavarodni egymáshoz képest. Malőr azért így is adódott, azaz csak majdnem. Esős napok után voltunk, átázott a talaj. Ahogy kaptatok fel a kupacra, megáll a targonca, helyben forognak a kerekei, és tüstént be is süllyednek, jó mélyre. Már-már az a veszély fenyeget, hogy elakadok, lehet segítséget hívni, de a Manitou megkímélt a gyalázattól: egyenesbe állított kormánnyal, egy kicsit előre-hátra hintáztatva, szép lassan kihúzta magát a slamasztikából.
Közben azért nem árt arra gondolni, mi történhet, ha éppen jó magasra emelünk egy nehéz terhet, például építkezésen, és féloldalasan megsüllyed a gép? Akár fel is borulhat. Tehát nagy gyakorlatot, folytonos odafigyelést és minél több tapasztalatot kíván egy tereptargonca kezelése, de nem elhanyagolható az élvezeti faktor sem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
