Nem divatcikk: létszükséglet

Manitou M30-4

2017.12.02. 00:03 Módosítva: 2017.12.02. 09:38

Komoly munkaeszköz a villás targonca, de profilmentes gumijával, rugózás nélküli futóművével simított betonon, vagy még inkább fényesen csillogó, öntött műanyag padlófelületen érzi magát otthonosan, ahol nem ingadozik ide-oda az emelőoszlop. De mi van, ha földes, hepehupás udvaron kell dolgozni, vagy csemetekertben, mezőgazdasági üzemben, építkezésen, fakitermelésen, kőbányában? Rengeteg az emelni, mozgatni való anyag, de nem férne el, vagy más okból nem lenne használható egy teleszkópos rakodógép? Arra való a tereptargonca.

A műfajhoz korábban is volt szerencsém, nagy kertészetben próbáltam ki egy Manitou M30-2-est, amelyet például fél-kéttonnás Big-Bag műtrágyás zsákok cipelésére használnak. Furcsa érzés volt a facsemete-sorok közötti földúton krosszozni. A típus egyetlen hátránya, hogy csak két kereke hajt (ezek persze a nagyobb méretű elsők), ezért előfordulhat, hogy laza vagy süllyedős talajon hiába fordítja el teljesen a kormányt az ember, csak magával húzza a gép a szinte merőlegesen keresztben álló hátsó kerekeket, és nem oda megy, ahová kéne. Legutóbb viszont a 4x4-es változatot próbálhattam ki a Kozák-Transnál, ahol telepi anyagmozgatásra használják, illetve építkezéseken pakolják le vele a raklapos téglát és egyebet beszállító kamionokat. Ennek már M30-4 a típusjelzése – mint kiolvashatjuk belőle, harminc mázsát emelhet, és mind a négy kereke hajtott.

A márka francia, és nevét nem az észak-amerikai indiánok istenségétől (Manitou) vette, ahogy képzelhetnénk, hanem a „mindent kezel” francia kifejezésből rövidítették. Magyarországon elsősorban a teleszkópos rakodógépeiről ismert a cég, de villás targoncában is erős. Egyébként, noha villás targoncáról beszélünk, ennél sokoldalúbb gépről van szó, mert kanál, többféle adapter, darugém, személyemelő platform, betontartály, seprőgép, nagynyomású vízsugaras tisztító berendezés, csörlő és többféle bányászati eszköz készül hozzá.

Az M30-4-en első pillantásra látszik, hogy nem ijed meg a durva munkától, mostoha körülményektől. Masszív, noha csak három és félszer két méteres, öt és fél tonna anyagot sűrítettek bele. Ahogy körüljárva gusztálgatom, észrevehető, hogy ismerték a gyakorlati életet a tervezői: a hidraulikus munkahengerek védetten helyezkednek el, mindenfelé okosító feliratok láthatók.

Fellépőjét sáros bakancsra vagy gumicsizmára tervezték, megfelel lábtörlőnek is. Gumiabroncsai traktormintázatúak, jól kapaszkodnak a talajon, a szabad magasság 380 milliméter. A gép jellegéből adódik, hogy hátsókerék-kormányzású, így – autós szemmel nézve – a hátulja van elöl, előremenetben olyan vezetni, mint mikor a kocsinkkal tolatunk. Ha szorosan odaállt egy fal mellé, csak hátrafelé tud eltávolodni tőle, és szűk helyeken manőverezve figyelembe kell venni a farsöprést.

Kétajtós és piros, mint egy Ferrari, de ezzel vége a hasonlóságnak. Ajtói teljesen rányithatók a gép oldalára, és ott be is kattannak, külön gombbal lehet oldani a reteszt, így könnyű ki-beugrálni, és kánikulában adott a teljes átszellőzés. A rugózott ülésen (ez az egyetlen rugózás, ha leszámítjuk a fúvott gumiabroncsokat) kétpontos biztonsági öv van – el nem tudom képzelni, hogy valaha, bárhol, becsatolná valaki, hiszen a csúcssebesség pontosan 21,5 kilométer per óra.

A kerekekkel semmiféle mechanikus kapcsolatban nem álló kormánynak nincs egzakt középső helyzete, minden alkalommal máshol találni a forgatógombját, ahogy éppen megállt legutóbb. Amit a volán alatt indexkarnak vélnénk, valójában irányváltó. Pedálból csak kettő van, egy mini gázpedál és egy maxi fék, akár két lábbal is taposható. A kuplung feladatát automatikus erőátvitel veszi át, ez négyfokozatú, de nem kell kapcsolgatni, mert bármelyikből elindul a Manitou, a fokozatválasztással csak a munka sebességtartományát változtatjuk. Külön rükverc nincs, előre és hátra éppúgy megy az M-30-4. A szokásos váltókar a kézifék mellett van, de az már szokatlan, hogy mindkettő balkézre esik.

Jobb kézre három kar áll, egyik a villát emeli-süllyeszti, a másik az oszlopot dönti előre-hátra, a harmadik a villákat mozgatja oldalirányban. A kulcsos gyújtáskapcsoló és a néhány gomb akár egy autóban is lehetne. A műszeren nincs sok nézegetni való, a 3,4 literes, 75 lóerős Perkins dízelmotor fordulatszámát és az üzemórák számát mutatja. Mindez eléggé fura világnak tűnhet, de mindenkit biztosíthatok, hogy pár perc gyakorlás után otthonosan érezné magát.

Elindulás után elsőre egészen vicces, hogy mennyire kis helyen, szinte helyben lehet fordulni (a fordulókör sugara 4,27 méter). A hidraulikus működésű kormány természetesen nem ad semmi visszajelzést, ebben a traktorokéra hasonlít, de abban is, hogy semmi holtjátéka nincs, nagyon precíz.

A gépet nagy, murvás kamionparkolóban kapom meg, de rögtön lecsörtetek a földútra. Ott már dülöngél egy kissé, de a 12 százalékos dőléshatárt nem érjük el. Jó ülésének köszönhetően komfortosan érzem magam. Célba veszek a hosszan elnyúló farakás mellett egy jókora fatörzs-darabot. Villát leengedni, oszlopot előredönteni, lassan előrenyomulni, hogy villavégre kapjam. Közben feltűnik, mennyire érzékenyen és finoman reagál a gép a karokkal adott parancsokra, mintha puszta kézzel dolgoznék. Hátradöntöm az oszlopot, a rönk begurul a villák tövébe, lehet megemelni és odébbvinni. Az emelési magasság maximuma 3,7 méter, fölfelé is nagyon jól látok az ülésből, bár a leeső tárgyaktól védő rács korlátoz egy kissé.

A fel-alá robogva stabilnak érzem a mozgásunkat. Szeretném kipróbálni, milyen érzés rámenni egy valódi huplira, ezért kipécézek egy fűrészpor-kupacot. A fixen beépített első- és a lengő hátsó tengely jó nagy szögben el tud csavarodni egymáshoz képest. Malőr azért így is adódott, azaz csak majdnem. Esős napok után voltunk, átázott a talaj. Ahogy kaptatok fel a kupacra, megáll a targonca, helyben forognak a kerekei, és tüstént be is süllyednek, jó mélyre. Már-már az a veszély fenyeget, hogy elakadok, lehet segítséget hívni, de a Manitou megkímélt a gyalázattól: egyenesbe állított kormánnyal, egy kicsit előre-hátra hintáztatva, szép lassan kihúzta magát a slamasztikából.

Közben azért nem árt arra gondolni, mi történhet, ha éppen jó magasra emelünk egy nehéz terhet, például építkezésen, és féloldalasan megsüllyed a gép? Akár fel is borulhat. Tehát nagy gyakorlatot, folytonos odafigyelést és minél több tapasztalatot kíván egy tereptargonca kezelése, de nem elhanyagolható az élvezeti faktor sem.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Önthetek 2 ütemű olajat a dízel Mercibe?
  • Olajdoktor

Önthetek 2 ütemű olajat a dízel Mercibe?

Egy fórumon olvastam erről a megoldásról.

42 perce
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45