Nem romlik el
Használtteszt: Citroen Berlingo Van 1.4 - 2001.
Folyamatosan rimánkodunk az importőröknek, hogy adjanak fapados autót. Mert a felextrázott teherautók ugyan demonstrálni jók, de igazából élő ember nem vesz olyat.
A cégtulaj a dolgozóinak meg pláne, jó példa volt erre a Posta T4-es flottája, ahol a fapad fapadját rendelték, és a legendák szerint még a széria kényelmi felszerelésekről (talán a rádió) is lemondtak, hogy olcsóbb legyen. Ritkán azért előfordul, mint például a T5-ösTransporter már nem is tudom, hanyadik ráncfelvarrásánál.

Így leginkább a munkáim intézése közben futok össze ilyen modellekkel, mint pár évvel ezelőtt egy Ford Transit Kombi a Szigeten, amiben üdvözölhettem a kizárólag rádió funkciót tudó dupla DIN méretű fejegységet. A most tesztelt Berlingóban ennyi se volt. Központi zár? Szervokormány? Ugyan már... Olyan egyszerű, hogy az egykor megénekelt Dacia Logan Van ehhez képest fullextrás csúcsmodell.

De pont ez benne a jó. Semmi nem tud elromlani. És bár nem mai csirke, sok mindent átélt, de egészen egyben van. Megy, megáll, sok cucc belefér, még nem rohad, mi kell még? Mondjuk egy erősebb motor, mert ez tényleg a lista aljáról van. Vagyis az akkor nettó kétmillióba kerülő 1,4-es, 75 lóerős benzinmotoros modellről van szó.
Összehasonlításképp most a 75 lóerős dízel (benzines furgon már nem kapható nálunk) Berlingo nettó 3,5 millióba fáj, és már van benne villanyablak, meg légzsák a sofőrnek. Ez az összeg egyébként nagyjából a régi modell inflációval növelt árával egyezik. Amikor érdeklődtem, miért pont ezt, egyszerű volt a válasz: olcsó és minél egyszerűbb motort akartak, nem bíztak a HDi-ben. Mivel gyakorlatilag városi rövid szaladgálásra használták, azért is jobbnak tűnt egy benzines.

Az elképzelés bevált, a kopó-fogyó alkatrészeken kívűl az elmúlt 13 év alatt egy trafósort, meg a lambdaszondát kellett cserélni, plusz egy első rugótörés esett be. Meg a két tükör, de egyikről se a kocsi tehet. A bal oldalit egy túl közel suhanó szembejövő amortizálta le, a jobbost egy részeg. Kisebb-nagyobb karcok persze vannak rajta, mint ennyi idő alatt bármin. Most bőven volt lehetőségem használni, és városban tényleg ideális.

Bár sokat használták, még így is csak 118 ezer kilométer van benne, és abszolút egyben van, sehol nem nyiszeg, nem zörög. Még a hátsó futómű se, így remélhetőleg jóval odébb van a klasszikus lengőkar-csapágy halál. A raktér padlója szerencsére gumírozott, így ott sincs meggyalázva a fényezés. Az oldalfalra felragasztott szövet a korabeli zajcsillapítás és védelem hivatott lenni. Előbbit kiválóan teljesítette, az utóbbit a kívülről is látható apró kinyomódásokat nézve nem mindig.

Apróság, hogy nincs rögzítőszem (van ám, csak vak vagyok, a rögzítőszemek meg színre voltak fújva), csak az oldalfalak merevítőibe lehet úgy-ahogy ráapplikálni a gurtnit, meg a gumipókot. A hátsó ablakok teljesen átlátszóak, ami az áru integritását tekintve nem szerencsés, a kocsi méretét nézve a tolatáshoz se feltétlenül szükségesek. Egész méretes tükrökkel látták el, így kényelmesen lehet abból is hátra látni.

Használat közben találtam pár furcsaságot is. Például rengeteg helyet a jobb ülés alatt, amit annak előrebillentésével lehet felfedezni. Nem is ez a furcsa, hanem, hogy egy ilyen pazar zárható tároló (a hátizsákom simán be tudom rakni) miért múlt el a mostani modelleken? Mert most a kétszemélyesnek nevezett üléseknél egy fura rekesz van, ahová a kézikönyvön kívül más nem nagyon fér, a szélső sort meg letudták egy kihúzható fiókkal.
Évjárat | 2001-es alapmodell | 2014-es alapmodell |
Motor | 1.4 benzin, 55 kW, 111 Nm | 1.6 HDI, 55 kW, 184 Nm |
Végsebesség (km/h) | 142 | 150 |
Nettó ár | 2 000 000,00 Ft | 3 503 000,00 Ft |
Külső méretek (mm) | ||
hossz | 4137 | 4380 |
szélesség | 1960 | 2112 |
magasság | 1810 | 1828 |
tengelytáv | 2700 | 2728 |
Raktér | ||
térfogat (m3) | 3 | 3,3 |
terhelhetőség (kg) | 600 | 625 |
hossz (mm) | 1710 | 1800 |
magasság (mm) | 1246 | 1250 |
Felszereltség | - | elektromos ablakemelő, ESP, ASR |
Városi használatban nagyon élvezetes autókázni, sőt a szervókormány hiánya ellenére parkolni se nehéz, az országút nem az ő világa. A lendületes autózáshoz igazítva rövid váltót kapot, és ez sajnos az ötödik fokozatra is igaz, ahová amúgy már 50-nál simán felkapcsolhatunk. Így már 100 km/h körül is pörög rendesen, hogy az autópályatempóról ne is beszéljünk. Ehhez mérten fogyaszt is; a gyenge motor, nagy homlokfelületű kaszni. De ha ritkán szaladgálunk 90 fölé, együtt lehet vele élni.

Gyorsan körbefutottam a használtautós oldalakat, és azt tapasztaltam, a hasonló modellek úgy 450 ezer körül indulnak, a vége a 600 ezer. Igaz ott már ilyen extrák is kényeztetnek, mint az klíma meg a légzsák. Renault Kangooból kapunk olcsóbbat, de az rendszerint az 1,2 literes, 60 lovas motorral van megverve, ami már tényleg kínszenvedés lehet, főleg megrakva. És ezeket rendesen megdurrantják, gyakran látok ilyen kis dobozost, ami gyakorlatilag a földön húzza a hasát, és azt hiszem, nem szívesen állnának rá a tulajdonosok KPM-esek mérlegére.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
