Meghökkentő, de Magyarországon működik egy cég, amely a világon egyedülálló technológiával képes komplett autóbusz-karosszériát készíteni műanyagból: a NABI. A vállalat 1992-es alapítása óta több, mint 7000 buszt gyártott, főleg az Egyesült Államok piacára, de most mintha üzletet szagolnának itthon is. Az európai előírásoknak megfelelő Sirius típus bemutatóját kaposvári üzemükben tartották.
Az ilyen rendezvények általában a protokoll jegyében zajlanak, eleinte itt sem volt másképp. Sajnos, a Budapestről érkező újságírókat szállító mikrobuszok késtek, így a program az üzemlátogatás helyett egyből az ünnepélyes szakasszal indult. A Sirius, a NABI magyar piacra szánt városi autóbusza akkora lepel alatt pihent, mint egy kisebb lakás. A díszvendégek között a NABI elnök-vezérigazgatójától, az amerikai követség kereskedelmi attaséján át a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkáráig sok prominens személy üldögélt, többségük beszédet is mondott.
Az első Siriusról azonban így is meglepően hamar lehullott a lepel, bár ez még csak a kezdet volt. Először Baranyai Ferenc, a NABI magyarországi igazgatója és Szita Károly, Kaposvár polgármestere felavatta a városi autóbuszt, az ajtónyílásban feszülő nemzeti színű szalag átvágásával. Kicsit furcsa volt egy beszéddel később az ünnepélyes kulcsátadás, szintén közöttük. Enyhítő körülmény, hogy ezt a programpontot már a Kossuth térre tervezték, de a szakadó eső miatt inkább megtartották az üzemcsarnokban.
Egy biztos, a teljes Sirius-kommunikációt átitatja egy gondolat: ez egy igazi magyar busz. Ezen ugyan lehetne vitázni, hisz az anyavállalat amerikai érdekeltségű (lásd keretes írásunkat), az alváz – benne a motorral, futóművekkel – a német MAN terméke, a sebességváltó pedig szintén német, ZF gyártmány. Egy azonban biztos: maga az autóbusz, azaz az alvázra készült felépítmény magyar szellemi termék, és magyar kezek munkája. Azt el kell fogadnunk, hogy az autóbusz ilyen összeválogatós műfaj, a régi szép időkben sem zavar senkit, ha egy Ikarus netán Volvo alvázra épült. Ma meg azt kell elfogadnunk, hogy a Rába nem képes modern, tárcsafékes futóművekkel szerelt alváz szállítására.
A NABI
Közhely, hogy a magyar buszgyártó nemzet, de tény; a kezdetek kezdetén a NABI (North American Bus Industries) is ebből nőtt ki. Az Ikarusnak korábban voltak próbálkozásai az USA és Kanada piacán a 280-as, később a 415-ös buszok amerikanizált változataival. A rendszerváltás után a legyengült Ikarus kiszállt a bizniszből és független gyártóként létrejött a NABI.
A jelenig roppant kacifántos úton jutott el a cég (ha érdekel, barátod a Wikipedia), a végeredmény röviden: a NABI székhelye Annistonban (Alabama állam) van, tulajdonosa pedig az a Cerberus Capital Management L.P., amelynek a neve bejárta a világsajtót, amikor többségi tulajdont vásárolt a Daimlertől a Chryslerben, ám pechjükre jött a 2008-as hitelválság.
A NABI itthon két üzemmel rendelkezik. Az első egység Budapesten, a mátyásföldi Ikarus gyár mellett található, ahol hagyományos technológiájú buszaikat készítik. A második üzem Kaposváron van, a CompoBus műanyag karosszériák itt készülnek. Igen, csak a karosszériák, mivel az USA 60 százalék hazai hányadot ír elő a közbeszerzéseknél, ezért a gépészet az annistoni üzemben kerül a járművekbe, és ott zajlik a végszerelés is. A kaposvári üzemet 2002-ben nyitották, majd 2005-ben bezárták, mivel az erős forint lehetetlenné tette az exportot. 2008-ban már nem volt ilyen gond, és a NABI komoly megrendeléshez jutott, ekkor indult újra a termelés a városban. Eddig háromszáz kompozit karosszériás buszt gyártottak.
Az vitathatatlan tény, hogy a NABI a legnagyobb példányszámot produkáló buszgyártó hazánkban, és egyben a szektor legnagyobb hazai munkaadója és exportőre. Jim Marcotuli, a cég elnök-vezérigazgatója szerint a Sirius hazai hányada eléri a 70 százalékot. A formaterv, a műszaki fejlesztés is magyarok munkája. A tervezők természetesen jelen voltak az eseményen, a cég főkonstruktőre bemutatta őket, majd megtapsoltuk őket. A buszt látva megérdemelték.
Hamarosan beszélgetünk a formatervezővel, a főkonstruktőrrel, sőt, megyünk egyet az új busszal. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
