2003.03.19. 08:28

165.000 kilométer nem nagy história, mondhatnák joggal 123-as merciket hajtó autóstársaink, akik közül nem egy már annak a magánmitológiai pillanatnak is szemtanúja volt, amikor átfordult a kilométer számlálója. Ennek ellenére elismerhetjük, hogy napjainkban nem számít köznapi jelenségnek, hogy egy '90-es évek elején gyártott autó még ma is minden gond nélkül rója a kilométereket. Ehhez nyilván gondos üzembentartóra is szükség van, de a legfontosabb a jól összerakott jármű. A tartóstesztünk témájául szolgáló Golf III. rátermettségét, tulajdonosának elégedett beszámolói bizonyítják.

 
 

Klímaberendezést, automata váltót és napfénytetőt leszámítva tulajdonképpen minden akkoriban elérhető extrafelszereléssel rendelkezik. A négy ajtón és a jobb oldali tükrön (amelyek a korabeli dokumentumok tanúsága szerint nem képezték az alapfelszereltség részét) kívül négy elektromos ablak, zöld színű hővédő üvegezés, Beta fantázianévre hallgató (amúgy katasztrofális hangminőséget produkáló) akusztikai berendezés, metálfény, plüsskárpit és ködlámpa növeli a komfortérzetet.

 
   
   

Hamis képet mutatna az összevetés egy azonos kategóriájú személyautó által manapság kínált kényelmi extrákkal. Sokak szerint az elektronika csak fokozza a meghibásodási kockázatot, és ezt Dörmi eddigi pályafutásának egyes történései is alátámasztani látszanak. A villanyablakok ugyanis egy máig ismeretlen természetű parajelenség következtében olykor megbolondulnak, és egyikük-másikuk csak többszöri gyújtáselvétel és visszakapcsolás után hajlandó rendeltetési helyére mozdulni.

 
   
 

A tulajdonos ezen felül csupán két bosszantó problémával találkozott az elmúlt egy évtized alatt: a rövid időre gazdátlanul hagyott autó ködlámpáit két-három évente szorgalmas ezermesterek tulajdonítják el a főváros legkülönbözőbb helyszínein, ez jellegzetes Golf III-probléma. És egy alkalommal az egyik közismert márkaszerviz okozott majdnem tragikus kimenetelű kalamajkát gondatlanságával.

 
   
   

Valószínűleg közvetlen gazdasági előnyökkel is járó erkölcsi elismerés illette annak a konstruktőr csapatnak a tagjait, akik a "3 literes fogyasztású autó" -projectet realizálták, de a tesztünk főhősének 1,9 literes turbódízel motorját tervező mérnökök munkájának is hálával adózik az utókor. Dörmi nevét ugyanis nem csillapíthatatlan étvágya, hanem morgó hangja ihlette.

 
   
 

Az elsőre valószínűtlennek tetsző 15.000 forintos havi üzemanyag költség, amivel a mindennapos Budapest - Érd - Budapest viszonylatban történő munkába járás terheli az üzemben tartót, még a legtakarékosabb autósok arcára is irigységet csal. Átlagban naponta úgy 700 forintot emészt fel a közlekedés, ami ilyen távolság megtétele esetén gazdaságos útitárssá teszi a járművet.

 
   
   

Ugyan egy dízel Golf elsősorban a hosszú távon gondolkodó, takarékos vevők számára jó ajánlat, de menettulajdonságok tekintetében is felveszi a versenyt akár még a napjainkban készülő kategóriatársakkal is. Az elsőkerék -meghajtásnak köszönhetően hóbarát, kanyarstabilitása kielégítő és az egyenesekben sem kell gépészkedni. A pontosan megvezetett váltó használatát itt még az 5. sebességgel egy vonalban, lent található hátrameneti fokozat is könnyebbé teszi, sajnos azóta ezen az elven csavartak egyet a tervezők, ami nem feltétlenül növelte a használati értéket.

 
   
 

Az újkori volksburgi divat szerint készülő kék műszerfal megvilágítással szemben ez a nyugalmas zöldes derengés is barátságosabb összhatást nyújt. Bár végsebesség tekintetében még a több, mint egy évtizednyi együtt töltött idő alatt nem tesztelte Dörmit gazdája, arra azonban világosan emlékszik, ha a szükség úgy hozta, 160 kilométeres utazósebességgel minden gond nélkül kergette hegyen-völgyön át kedvencét, aki ilyen esetekben sem fogyasztott többet 6 liter gázolajnál 100 kilométeren.

 
   
   

A karosszéria formatervének elkészítésekor vélhetően az I. és a II. Golf-szériák éleinek - a kor divatjának megfelelő - gömbölyítése volt az elsődleges feladat, amit a tervezők maradéktalanul végre is hajtottak. A kilincsek fölött futó övvonal kissé megtöri az olykor unalmassá váló gömbölyded formát és a vizuális összhatás valahogy tényleg azt sugallja, amit a műszaki tartalom tekintetében Dörmi gazdájának és a Golf III. tulajdonosok többségének beszámolói is alátámasztanak: elnyűhetetlen vagyok!

Akik családi autónak vásárolták a szériát, azokat nyilván az öt ajtós karosszéria tévesztette meg, mert, ha kinyitjuk a hátsó ajtókat, szembeötlően szűkös lábtérrel találkozhatunk.

 
   
 

Egyetlen apró titokra nem derült még fény az elmúlt évek alatt: a hátsó ajtón, a rendszámtábla keret fölött égtelenkedő korrózióra utaló kitüremkedés a karosszérián. Valószínűleg egy fémeket megtámadó vírus előjele, mivel a tél végére már újabb két ponton keletkezett hasonló tünet az ötödik ajtón. Az első folt már 4 esztendős korában is épp ugyanakkora volt, mint most, de eredetére még nem sikerült megfelelő magyarázatot adnia egyik szakmabelinek sem.

 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
  • Hírek

Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal

Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.

április 25., 08:40
7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére
  • Hírek

7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére

A pickupon túl lesz kabrió, SUV és furgon is. A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.

április 25., 09:58
A Sanghaji Autószalon képeken
  • Technika

A Sanghaji Autószalon képeken

Képgyűjteménnyel jelentkezünk a helyszínről.

április 25., 13:20
Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek
  • Hírek

Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek

Folytatódik az offenzíva: a kínai Chery több új modellt hoz Magyarországra. Itt vannak a típusok és a dátumok.

április 25., 13:16
Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
  • Hírek

Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat

Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.

április 25., 07:14
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

tegnap, 17:15
Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen
  • Hírek

Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen

Uberes robotaxi lehet az ID. Buzzból.

április 25., 11:17
Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében
  • Hírek

Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében

A visszapillantó is áldozattá válhat.

április 25., 12:44
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
  • Belsőség

Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?

A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.

április 25., 15:47
A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül
  • Hírek

A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül

Ezt nehéz lesz pozitívan előadni a befektetőknek.

április 25., 15:32
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe
  • Hírek

A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe

A következő generációs EQS-ben mutatkozhat be az új megoldás, ami más gyártóknál már bukott.

április 25., 06:06
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Komplett kerti fészert szállított egy férfi a német autópályán
  • Hírek

Komplett kerti fészert szállított egy férfi a német autópályán

Tisztában volt vele, hogy a mutatvánnyal több előírást is megszeg, de azt gondolta, hogy az éj leple alatt észrevétlenül haza tud surranni.

április 25., 06:06
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Slate Auto Pickup
  • Hírek

Slate Auto Pickup

április 25., 09:00
Honda GT-k
  • Hírek

Honda GT-k

április 25., 15:19
Chery Himla - Ákos
  • Hírek

Chery Himla - Ákos

április 25., 13:23
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51