Legalább a színét elárulhatták volna. Így viszont teljesen reménytelenül keresgéltem a parkolóban az új Freelandert a teljesen egyforma Range és Land Roverek között.
Bemutatása, 1997 óta számos országban kapta meg a legjobb terepjáró díját, de ez a történet inkább szakmánk szomorú állapotáról, mint a Freelander 1 terepjáró képességéről szól. Úristen, tényleg, mi minden történt azóta! (1997 januárjában Jasszer Arafat 30 év után visszatért Hebronba, elindult O.J. Simpson pere, a klón Dolly megszületett, megjelent az első Harry Potter könyv) Akkorát fordult a világ, hogy az idei nagy amerikai szórakoztatóipari vásáron nem a Sony mutatta be a legnagyobb LCD tévét és legújabb poszt-DVD lejátszót, hanem az LG. És ahonnan az LG jön, onnan hobbiterepjárók is érkeznek. Kia Sportage, Hyundai Tucson, hogy a Chevrolet-ről ne is beszéljünk. Egész más ezen a pályán labdába rúgni, mint az 1997-esen.
A Land Rover szerint ők találták fel a SUV-ot, ami akár igaz is lehet, ha nagyon sok mindentől elvonatkoztatunk, hogy például az 1994-es Toyota RAV4-et ne rángassam má' elő a hajánál fogva. Valószínűbb persze, hogy csak nyelvbotlás volt mindezt a Freelanderről állítani, hiszen a Range Rover (1970) valóban nevezhető az első SUV-nak, de piaci szempontból az egésznek nincs nagy jelentősége. Autótörténészek nem tudnak eltartani egy új modellt.
A marketingesek viszont sokat segíthetnek, főleg ha ügyesen dolgoznak össze a formatervezőkkel. A dizájnban nagyot pirítottak. A Land Roverek ideológiai magva, hogy a főtervező lakhelyén valaha gyakoriak voltak a tűzvészek, ezért egy rendes Land Rovert mindenünnen tűzfalak vesznek körül, és ez most olyan lett. Az utolsó Range Rover és a Discovery is egész sikeresek, a Freelandert hozzájuk igazították, de olyan erősen, hogy felirat nélkül csak a modern landroverség látszik, a típus nem.
A sajtótájékoztató után átvettem a kulcsot, de a fityegőn nem volt rendszám, csak alvázszám. Úgyhogy nézegettem hülyén a parkolóban, melyik is lesz az, mert időközben kiderült, hogy a tök egyforma Land Roverek között Range és Discovery 3 is van. Úgy derült ki, hogy kijött valamelyik jaguaros, és megmutatta. Ja, úgy már könnyű, ha tudjuk, hogy a feketét kell nézni, ráadásul a Range Rovert onnan is meg lehet ismerni, hogy Range Rover van az orrára írva. Na de az én időmben még simán kicsapták a bölcsészkarról, akit puskázáson kaptak.
Új a slusszkulcs, az elem élettartamának tíz évet adnak meg, biztos olyasmiből van, amiért Iránra egy egész kötelék B52-es mérne csapást. Ütésálló, gumírozott, kicsit hasonlít is egy régi hegymászó Nokiára, reméljük ez jobban beváltja a reményeket. Van a tokban egy kis vészkulcs, egyébként - véletlenül - BMW-stílusban betoljuk a kis túlélőt a helyére, kuplung ki, gomb megnyom.
Az első futómű segédkeretes, ami normális esetben azt jelenti, kevesebb a gördülési zaj és finomabb a futás. A segédkeretre a vezetési élményből biztosan nem jövök rá, mert a futómű igazából inkább kemény és határozott. Nem kellemetlenül, de határozottan ráz, ugyanakkor elektronika ide vagy oda, nem sokat tesztelhettem, de szerintem nem a Freelander 2 lesz a jávorszarvas-tesztek sztárja, könnyen eldobja a hátulját.
A segédkeret másik értelméről, a zajkomfortól meg azért nincs sok értelme beszélni, mert a tűzfal-dizájnt szeretjük, de aerodinamikailag ennél rosszabb megoldás nincs. A szélzaj nem gond, ha akkorákat szigetelnek, mint a Range Roverben vagy a Discoveryben, de egy tízmilliós alapmodellbe sose jut annyi zajcsillapítás. Százas tempónál tehát a Freelander egész derekasan fütyöl.
A motor - a bemutató négy autója mind dízel volt - 2,2-es létére egész szépen szól, nem is megy rosszul, de nem fogyaszt keveset. Városban 12 felett, országúton 9 körül, ez nagyon sok még egy állandó összkerekestől is, ha dízel. De az én Freelanderemben összesen 600 kilométer volt, a fogyasztás egy rendes bejáratás után egy literrel biztos lejjebb megy, de ez még akkor is inkább lesz sok.
A PSA dízele, új fejlesztésnek mondják, ezért is alakítottak nagyot a hátsó feliraton (TD4): a Freelanderek történetében először nagy a D! A hatsebességes kézi váltón álló helyben az istennek se akart meglenni az 5-ös, de menet közben már egész kellemes. Még arról is megfeledkeztem, hogy elvből ellenzem a kézi váltót hobbiterepjárókba.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
